Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kanel i mäsk?

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Användarvisningsbild
Shining Swede
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 30, 2016 23:44
Utrustning: Delux

Kanel i mäsk?

Inlägg av Shining Swede »

Hej jag hört att det kan utvecklas farliga ämnen av att koka mäsk med kanel i, nån som vet om detta stämmer? har hitills smaksatt min äpplepaj sprit i efterhand men vill nu göra smaken i mäsken för att få en ofärgad sprit med en klar smak av äpplepaj :thumbup: Har någon koll på hur det ligger till egentligen?
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Re: Kanel i mäsk?

Inlägg av humlan »

Inte för att jag provat, men det låter ju lite skumt. Man kokar ju kanel i alla möjliga sammanhang.

Däremot undrar jag om det alls funkar. Borde inte kolet ta bort kanelsmaken rätt så effektivt? För du tänker väl kola?

Har för mig att när man gör många sorts smaksatt sprit, som t.ex. genever, så destillerar man spriten över enbären, det är alltså spritångorna som extraherar smakämnena och sen renas inte spriten efteråt.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Kanel i mäsk?

Inlägg av Swedish Pride »

du lär tappa mycket av smaken.
få som har gjort en bra äpple paj innan destillering.
här e det enda exemplet jag kommer på
https://homedistiller.org/forum/viewtop ... 11&t=50185

on nej, kola för fan inte, gör bra sprit i stället som smakar bra så slipper du kola
Användarvisningsbild
Shining Swede
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 30, 2016 23:44
Utrustning: Delux

Re: Kanel i mäsk?

Inlägg av Shining Swede »

Jag kolar alltid fastän jag har en laboratorie kylare med inbyggd finkel avskiljare 8) har funderat på att hänga i en "gin bag" och jämföra med smaksatt mäsk. just nu kokar jag en lag och sätter smaken efteråt men har lite problem med att få en helt klar sprit ska prova med att köra en 25% kolning efter smaksättning. mer tips är alltid välkommet :thumbup: Tyckte också att det lät konstigt att kanelen kunde fälla av sig farligheter, verkade helt ologiskt i mina öron men alltid bäst att kolla :screwy:
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Kanel i mäsk?

Inlägg av rull_bull »

Du får gärna lägga upp en bild på denna ”finkelavskiljare” eller en ritning på hur en sådan ser ut..
För jag har väldigt svårt att se att det skulle finnas en kylare som magiskt skiljer de olika alkoholerna åt och endast ger ut helt ren etanol.

Så berätta gärna mer hur din apparat ser ut/funkar.
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster