Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Göra Mäsk på chili

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
spyvingen
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 11, 2011 13:18

Göra Mäsk på chili

Inlägg av spyvingen »

Hej kan hittills inte mycket om bränning Mäsk med mera.

Min tanke är att experimentera lite med olika smaker i spriten. Det första som dyker upp i huvudet är chili för jag älskar chili :)
Nu tänker jag inte att smaksätta i efterhand utan mera få med smak från mäsken .

Nu har jag heller ingen aning om det går att få någon god smak på detta sätt.

Tänkte göra typ 5 liters mäsksatser av varje sort och se vilket som blir godast.

Så min fråga är om man kan använda typ vad som helst i mäsken iställer för typ majs eller liknande.
Och vad bör jag mer ha i i så fall ska man ha socker faten man har frukter och jag skulle vilja veta lite hur mycket man har av varje del. Har sett en hel del recept men de är typ baserat på torkad majs och hästfoder :)

Är det någon som har lite erfarenheter av liknande maskar så tar jag gärna emot tips och recept och gärna då hur man gör den på bästa sätt för hyfsad alkoholhalt.

Tack på förhand //j
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Göra Mäsk på chili

Inlägg av ranald »

Deb smak och doft du har i mäsken kommer bara delvis över i destilleringen. Om du har en ren destillation kommer väldigt lite över. Om du inte har en ren destillation kommer din sprit att smaka räv.

Krydda spriten, inte mäsken.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Göra Mäsk på chili

Inlägg av latmasken »

spyvingen skrev: Nu har jag heller ingen aning om det går att få någon god smak på detta sätt.
Det går som sagt var knappt att få nån smak alls på det viset.
spyvingen
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 11, 2011 13:18

Re: Göra Mäsk på chili

Inlägg av spyvingen »

Jaha tänkte mest eftersom alla gör olika recpet på mäsken så kommer det smaka olika och om det smakar olika borde det ju smaka det du har i mäsken :)

Men som sagt har ingen koll alls har bara googlat runt som en dåre :)

Kan nån tipsa om ett bra recept som man får ut mest av om det ändå inte kommer med smak så får jag smaksätta i efterhand :)

//J
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Göra Mäsk på chili

Inlägg av latmasken »

Gör alla olika recept på mäsken? Det har jag inte sett.

Grejen är ju att när du destillerar så avskiljer du etanolen från andra ämnen i mäsken. Gör du "ren" sprit så får du bara ut smak- och luktämnen som har samma kompunkt som etanol. Det med högre kokpunkt stannar kvar i kokaren, det med lägre kokpunkt är det som du tar ut som heads.


När man gör destillat med smak så tar man ut ett lite bredare intervall av kokpunkt och får med lite mer smakämnen. Men det är inte alla mäsker som fungerar att destillera på det viset, generellt så bör mäsken vara drickbar redan innan destillering. De flesta spritsorter med smak får också mest smak av lagringen eller av kryddning, inte vid destillationen.


Förstår inte varför du googlat som en dåre när det här forumet har flera klistrade trådar som beskriver hur det fungerar. Eller iofs, om du INTE har letat här på forumet förstår jag varför du googlat som en dåre, det är inte lätt att hitta korrekt information via Google.
spyvingen
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 11, 2011 13:18

Re: Göra Mäsk på chili

Inlägg av spyvingen »

Haha har nog mest googlat som en dåre för allt möjligt som har med ämnet att göra men hittade hit och märkte att jag redan hade ett konto ;)

Tänker ju på typ "The moonshiners" vissa kör majs vissa smaksätter med "Rye" (eller om det är en av huvud ingredienserna kanske) det var mest därför jag tänkte man kunde göra lite mer med just mäsken.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Göra Mäsk på chili

Inlägg av Martin73 »

Jag har smaksatt vinglögg med Chili och det blir krutitgt och gott men ha inte i det för länge för då tar beskan över istället.
Lägg i Chili i spriten och provsmaka ofta.

Chili/lime kan nog vara en höjdare :)
spyvingen
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 11, 2011 13:18

Re: Göra Mäsk på chili

Inlägg av spyvingen »

En av mina tankar var chili/lime/koriander världens godaste blandning av smaker :)
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Göra Mäsk på chili

Inlägg av Martin73 »

Hoppas det blir gott! :)
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Göra Mäsk på chili

Inlägg av jokkman »

Har själv inte provat chilmäsk men gjort cornflakes wiskey, rågbröds vodka, kornvodka och rom mäsk:)
Och det fungerar ypperligt att göra!

Du måste dock ha en apparat som fungerar att göra den typ av produkt som du funderar på.
När det gäller smaksatt sprit från mäsk så rekommenderar jag att du skaffar dig en förslagsvis fet-foa.
Läs i foa avdelningen, finns en hel del om smaksatt där. Förslaget av fet-foa är för att den är betydligt snabbare än den vanliga otto-foan.

Är du bara ute efter neutral (blank sprit) så finns det andra apparater som är mera lämpade.
Kan också nämna att jag gör gin med min foa ;)

Kolla genom foa avdelningen och fråga när du läst på så får du garanterat hjälp på vägen.

Lycka till
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
spyvingen
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 11, 2011 13:18

Re: Göra Mäsk på chili

Inlägg av spyvingen »

Tack för att du fick upp mina förhoppningar :)
Visste inte ens vad en FOA var när jag lånade utr. Men det råkar vara ett par FOA hemma men har för mig det är Otto (får kolla närmare på det när jag är vid datorn nästa gång :)

Satte en vanlig enkel Mäsk nu utan smak så jag lär mig bränna i första hand och får färdigt julsnapps en i tid :)

Kan jag använda typ turbojäst och mängden socker som står på även om jag har frukter i eller dra jag ta bort en del socker och ersätta med frukt?

Tänkte att man kan göra en 25l Mäsk och sedan bara hälla över i dunkar för att sedan lägga i frukter och smaker man vill ha och efter detta sätta ett vatten lås på varje duk och låta dom jäsa. Tänker jag fel då?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Göra Mäsk på chili

Inlägg av jokkman »

spyvingen skrev:Tack för att du fick upp mina förhoppningar :)
Visste inte ens vad en FOA var när jag lånade utr. Men det råkar vara ett par FOA hemma men har för mig det är Otto (får kolla närmare på det när jag är vid datorn nästa gång :)

Satte en vanlig enkel Mäsk nu utan smak så jag lär mig bränna i första hand och får färdigt julsnapps en i tid :)

Kan jag använda typ turbojäst och mängden socker som står på även om jag har frukter i eller dra jag ta bort en del socker och ersätta med frukt?

Tänkte att man kan göra en 25l Mäsk och sedan bara hälla över i dunkar för att sedan lägga i frukter och smaker man vill ha och efter detta sätta ett vatten lås på varje duk och låta dom jäsa. Tänker jag fel då?

Tack på förhand
Se där, du har troligen "fått låna" ett par otta-foer (ca 20cm tot höjd och 6mm rör på sidorna)
Jag föredrar vinjäst till mina smaksättningar pga att den jästen generera mycket mindra "orenheter" i mäsken, använder 6kg socker för att få renare mäsk.
Även testat med 4kg, mindre produkt men riktigt fin produkt blir det :-)

Har en apparat som tar 25l mäsk så jag gör 25l satser av mäsk (ca 27-30liter tot, använder en vanlig 30l vinhink)
Det går att alltid att kolla upp sockermängd mm i frukt osv som du tänker kasta i men mycket av recepten på forumen använder andra typer av jäst så i ditt fall skulle jag göra en mäsk på följande:
6kg socker
1 pkt vinjäst (går utmärkt med den så kallade, svagvinjästen "noname")
sätt i frukter/bär osv som du vill ha i och vänta sedan ca 3v innan du kokar.

Vill du har en härlig snaps till julen så tycker jag att du ska kolla på rågbrödsmäsk, finns i mäsk avdelningen.
För att få det av din mäsk du just gjort i ordning så koka en lös gröt av 1kg rågbröds skivor, låt gröten puttra i 10 min.
vänta tills den är ca 40grader och häll i den i din mäsk du just gjort.
(jag baserar detta på att du har gjort en 25-30 liters mäsk... rätta gärna mig om det är annat)

När du sedan kokar så spara bara "hjärta" av produkten, du märker när det slutar lukta aceton och börjar lukta "snaps".
sluta sedan samla när du märker att det börjar lykta lite "bränt" av produkten.
sammla i mindre glasburkar så att du inte "smittar ner" hjärtat med "huvud eller svans"

Späd produkten till ca 45% och om du tycker den är för start (i smaken) så kan du hälla produkten genom en "brita kanna"

Länk rågbrödsmäsk: http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=9&t=20568

länk, mina första försök med "rom mäsk": http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=9&t=20576
Har fått till rommen nu, smakar riktigt bra efter att den "efterpoleras" 1-2 gånger genom en "brita kanna" med modifierat filer fyllt med aktivt kol.
Det var lukten jag hade problem med på produkten, inte smaken...

Om du vill ha smak på "blank sprit" så kolla gärna efter "nuka produkt", man micrar produkten med kryddor i och silar av. Det blir en slags "snabblagring" som funkar riktigt bra!
länk, "nuka produkt" : http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=13&t=21269
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
spyvingen
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 11, 2011 13:18

Re: Göra Mäsk på chili

Inlägg av spyvingen »

Hehe har läst lite av dina recept nu och verkar ju riktigt kul det här :)
Testar nog en ren denna gång och kanske nukar lite istället bara så jag vet potentialen på vad jag kan få :) och sedan börja mixtra med massa olika smaker med mera :)

Ska skaffa en riktig vinjett nästa gång :)

Kan jag häva ut typ 5-10l från det jag har efter 10dagar och sedan låta resten jäsa kvar?
Och måste jag då ha något jässtopp eller är det bara att koka det?

Tack för all din tid hittills lär komma mer frågor från mig som noob :)
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Göra Mäsk på chili

Inlägg av jokkman »

spyvingen skrev:Hehe har läst lite av dina recept nu och verkar ju riktigt kul det här :)
Testar nog en ren denna gång och kanske nukar lite istället bara så jag vet potentialen på vad jag kan få :) och sedan börja mixtra med massa olika smaker med mera :)

Ska skaffa en riktig vinjett nästa gång :)

Kan jag häva ut typ 5-10l från det jag har efter 10dagar och sedan låta resten jäsa kvar?
Och måste jag då ha något jässtopp eller är det bara att koka det?

Tack för all din tid hittills lär komma mer frågor från mig som noob :)
Har faktiskt aldrig provat att "tulla på mäsken" så jag vet faktiskt inte.....
Det som är säkert är att du får med mera jästpartiklar i mäsken och av det sämre resultat.

Du kan ju prova att ha mäsken lite varmare, jäser lite fortare då med lite lägre % för att få den klar tidigare.
Nackdelen med det är att man då också får mera "oönskade biprodukter" i mäsken och resultatet blir sämre pga det....
Har läst någonstans att (tror det var mr svetsare") som testade silade sin mäsk genom kaffefilter och han fick riktigt klar mäsk med det trixet!
Du kan ju alltid prova med det och se vad som händer om du verkligen vill testa grejorna så snart som möjligt

Mitt tips är att du väntar in i det sista, går rätt fort ändå att köra 5liter :-)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
spyvingen
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 11, 2011 13:18

Re: Göra Mäsk på chili

Inlägg av spyvingen »

Kliar redan i fingrarna :)

Men jag ska hålla ut så länge det går innan jul iaf. :)
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst