Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Äpplemäsk blir egenkryddad Calvados!?

Allt om calvados
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Äpplemäsk blir egenkryddad Calvados!?

Inlägg av Martin73 »

Ämnet är ställt som en fråga för att jag mest gissar nu!
om någon gjort något liknande så skicka gärna in lite feedback.

Jag använde allt äpple efter Fruns äpplemos kok!
Skal skrottar och rester samt lite extraäpple blev skållat och jästes sedan med Starkvinsjäst och socker, när jäsningen började började avta så skickade jag i några deciliter från en Turbojäst mäsk och lite extra socker (för att få upp lite mer %).
När jag inte orkade vänta längre så åkte allt ner i plastisen och ut har hittills kommit 2liter 55%igt äpplesmakande och ganska gott destilat!
Detta har jag hällt i en 2 litersflaska med patentkork och det ska nu få ligga och gotta sig tillsammans med lite extrarostade ekspån från pgw och egentillverkade ek kuber som har legat 2månader i ett lite för skarpt Körsbärsvin för att simulera sherryfat.

Vi får se hur länge jag kan låta det vara innan jag måste provsmaka :roll:

Vad tror ni som läser detta, kan det funka eller har jag precis startat en förstörelse process av helt ok äppledestillat??
Tacksam för feedback!
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Äpplemäsk blir egenkryddad Calvados!?

Inlägg av Anubis »

Det låter väldigt gått och jag tror inte att du har misslyckats.
Du säger att ekspånet är extra rostat, se upp så att den inte är för länge i spriten.
Du får väl provsmaka när färgen blivit rätt :) och tala om hur det blev.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Äpplemäsk blir egenkryddad Calvados!?

Inlägg av Martin73 »

Har du någon ide på hur länge det kan vara??
Utan att förbinda dig till att jag kommer att uppnå ett perfekt resultat alltså! :wink:
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Äpplemäsk blir egenkryddad Calvados!?

Inlägg av Anubis »

Ok, läste på lite nu :)
Två till tre års lagring är vanligast.
Så jag tror inte att du behöver vara orolig för att "överlagra" den.
Vill du ha mer komplexitet i smaken så lagra den länge (-2 år)
Vill du ha en mer fräsch äppelsmak lagra i ca 6 mån och provsmaka.
Sen finns det ett sätt att fuska lite genom att värma alkoholen med ekspånet till ca 55 grader under en halv timme till timme har jag för mig. I stängd flaska.
Hur mycket har du?
Du kanske kan experimentera och lagra olika länge?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Äpplemäsk blir egenkryddad Calvados!?

Inlägg av Flerpen »

Du kan ju pröva jokkmans mikrovågsugnsmetod. Verkar effektivt.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Äpplemäsk blir egenkryddad Calvados!?

Inlägg av Martin73 »

Tackar för dina ansträngningar!

Jag har ca:1,5liter som jag tänkte glömma bort ett tag så jag delar helst inte upp den.
Bara att hoppas att det blir drickbart om ett tag 8)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Äpplemäsk blir egenkryddad Calvados!?

Inlägg av latmasken »

När det gäller lagring med ek så är det ju ytan mot vätskan som påverkar, i ett fat är det fatets inside mot den totala volymen. Men kör man med spån eller kuber så blir ytan troligen relativt större och därmed kan man korta ner lagringstiden.

Så det du ska göra är typ att räkna ut "kvadratcentimeter ek per liter vätska". Tänk på att ett "hyvelspån" har två sidor, kuber har 6 sidor, men ett fat har bara en insida.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Äpplemäsk blir egenkryddad Calvados!?

Inlägg av Martin73 »

Öhh!
Jag skickade i typ en nypa!!? 8)
Jag tror att jag får provsmaka in emellan istället.

Däremot så ska jag följa rådet på en av Whiskyflaskorna och räkna betydligt bättre.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Äpplemäsk blir egenkryddad Calvados!?

Inlägg av latmasken »

Det är därför jag tycker det är dumt att använda "sågspån", jag kör med täljspån istället, enklare att uppskatta ytan på dem:)

Med sågspån måste man nog testa sig fram hur mycket yta de motsvarar.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Äpplemäsk blir egenkryddad Calvados!?

Inlägg av jokkman »

När du använder "sågspån" så använd dig av vikt/liter produkt. ex 5gram spån till 7dl produkt osv
Det sättet använder jag för att kunna återskapa smak av "tunna", dock så kör jag sågspån och produkt i micron också.

"Micro körningen" hjälper till att dra ut "smaken" från "sågspånen" på ett effektivt och snabbt sätt!
En av "hemligheterna" är att man ska skruva på locket på glasburken man "bakar i" efter micron så att det bildas vakum i den, det hjälper till att smaksätta.
Efter det låta produkten med spånen i kallna till rumstemperatur i remstemeperatur
Har även märkt att det är att bättre att använda ca 60% produkt, ger bättre effekt av smakerna oavsett om det är kryddor eller sågspån.

Jag använder mig av dessa spån: http://allt-fraktfritt.se/ekspan-at-20-25l-vin.html
(personligen så tycker inte jag att 15kr är värt att börja "snickra pinnar/stickor" för)

Lycka till
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Äpplemäsk blir egenkryddad Calvados!?

Inlägg av latmasken »

Hur hittar du då jämförelsen mellan "lagring 6 månader på 180-liters fat" och mängden sågspån?

Har man ägnat en massa tid och pengar till att göra en mäsk och sen destillera den så vill man ju direkt kunna efterlikna de riktiga lagringsförhållandena. Ska man hålla på och "nuka" i mikron kan man ju lika gärna köra essens?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Äpplemäsk blir egenkryddad Calvados!?

Inlägg av jokkman »

latmasken skrev:Hur hittar du då jämförelsen mellan "lagring 6 månader på 180-liters fat" och mängden sågspån?

Har man ägnat en massa tid och pengar till att göra en mäsk och sen destillera den så vill man ju direkt kunna efterlikna de riktiga lagringsförhållandena. Ska man hålla på och "nuka" i mikron kan man ju lika gärna köra essens?
” lagring 6 månader på 180-liters fat”
Gör man dryck i dom mängderna (180 liter) så är det enligt mig inte ”personligt bruk” vi pratar om. Jag pratar om ”personligt bruk” och hur man på ett enkelt sätt (enligt mig) kan skapa en produkt med ekfatskaraktär och inte måste vänta upp till 2-3år (eller mer) på en färdig produkt. Även att man inte behöver göra och sedan lagra ex 20 liter bara för att testa om det blev bra, utan att man kan göra en eller flera flaskor på relativt kort tid och efter behov.

Gram/liter produkt är empiriska erfarenheter som jag har fått genom att testa/utvärdera och dokumentera. Har även pratat med andra ”nukare” runt om i världen om detta och deras erfarenheter osv.
Man kan tyvärr inte läsa sig till allt, ibland så måste man "testa sig fram", dokumentera och lära sig av misstag/testerna för att komma i mål eller få verifierat att det inte funkar/blir bra.
Teori är alltid bra att ha i grunden men i slutändan så är det den "praktiska biten" som man har i flaskan när man är färdig.

Det är inte riktigt samma sak att hälla i essens som att ”nuka”, om det vara samma sak skulle inte då ex all whiskey bara vara gjord på essenser, det går ju fortare/blir billigare/tjänar mera pengar….? (bara en fundering…)
Men detta är bara mina åsikter och erfarenheter, känns dom alldeles för tokiga så behöver man ju inte prova/lyssna på mig ;-)

När vi pratar om att "nuka" så är det enligt mina (och flertalet andras) smaklökar tillräckligt med 5gram ekspån till ca7dl 60%produkt, späd sedan den färdiga produkten med vatten till önskad %.
Men nu pratar vi om personlig smak, den skiljer sig mellan var mans smaklökar :D
Jag jobbar inte alltid efter att få en exakt kopia av ref produkten utan att få en produkt som jag gillar, sätta min prägel på det jag tillverkar är en av mina "morötter"
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Äpplemäsk blir egenkryddad Calvados!?

Inlägg av latmasken »

jokkman skrev: ” lagring 6 månader på 180-liters fat”
Gör man dryck i dom mängderna (180 liter) så är det enligt mig inte ”personligt bruk” vi pratar om.
Du missförstår mig. De stora tillverkarna lagrar på den typen av fat, så om jag vill efterlikna deras lagring så måste jag se till att få lika många "kvadratcentimeter ek per liter" som det blir i ett ekfat.

Jag pratar alltså om att försöka göra "på rätt sätt" fast med mindre volymer.

Du pratar om att "försöka få fram en liknande smak men med andra metoder".
Det är inte riktigt samma sak att hälla i essens som att ”nuka”, om det vara samma sak skulle inte då ex all whiskey bara vara gjord på essenser, det går ju fortare/blir billigare/tjänar mera pengar….? (bara en fundering…)
Varför är då inte all whiskey gjord genom nukning? Det går ju fortare och blir billigare än att hålla på och krångla med att lagra i flera år?

Varför eklagra när man kan nuka? Varför nuka när man kan köra med essens? Ser du den röda tråden? :)
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Äpplemäsk blir egenkryddad Calvados!?

Inlägg av Martin73 »

Jag har en del Whisky som jag kan laborera med när det kommer till Nukening men Calvadosen får vara långtidslagring på.
De flakes som du hänvisade till Jokkman har även jag hemma men jag valde de extrarostade till detta för att få lite mer smak!!
Eftersom jag är total novis på området så kan jag ha ställt till det lite i och med det men är det inte så att man kan lagra bort lite för kraftiga röktoner eller Ektoner i spriten?
Mjuknar det inte med tiden så som vin gör?

Vad gäller essensWhisky så har jag en rökig och en MaltWhisky som stått sedan strax innan Jul och det kan man nog bekämpa ogräs med men det smakar Fotogen om jag ska vara ärlig.
Kanske ska man Destillera om det för att bli av med "Smaken" för det var innget kul att smutta på .
Kan bara hoppas att mitt hemmalagrade från stark stark Öl blir trevligare.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Äpplemäsk blir egenkryddad Calvados!?

Inlägg av latmasken »

Jag har fått lära mig att whisky förändras inte efter att den har tappats på flaska.
Skriv svar

Återgå till "Calvados"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster