Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

whisky i en superplastis?

Allt om whiskey/whisky
Jazze
Bryggmästare
Inlägg: 323
Blev medlem: mån okt 15, 2012 11:47
Ort: Svärdsjö
Kontakt:

whisky i en superplastis?

Inlägg av Jazze »

Går det eller bör man komplettera med en potstill?
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: whisky i en superplastis?

Inlägg av raoul-duke »

Potstill är det bästa för whiskey just eftersom du får en "overlap" i övergången mellan fraktionerna vilket ger många smakalternativ när du sedan ska blanda innan lagring.

Superplastis bygger på kondensation snarare än destillation vilket innebär att du kommer få ett virrvarr av fraktioner på en gång vilket inte är önskvärt. Dessutom kommer du inte upp i någon vidare alkoholhalt vilket ger nackdelar vid åldringsprocessen.

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: whisky i en superplastis?

Inlägg av Martin73 »

Prova!!
Min 4 år gamla whisky smakar riktigt bra.
Jag frångick nog de flesta oskrivna regler vid tillverkningen men jag sitter och dricker min egna whisky nu och njuter av varje tillfälle...
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: whisky i en superplastis?

Inlägg av Bryssko »

Nja, tro nog du ska postilla fram din whisky iallafall
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Skriv svar

Återgå till "Whiskey"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster