Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

NY utformningen av ek tunnor/ ekfat för lagring av whisky!

Allt om whiskey/whisky
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

NY utformningen av ek tunnor/ ekfat för lagring av whisky!

Inlägg av harley03 »

Är det någon som har några förslag på en Ny och experimentell utformning av ek tunnor /fat för lagring!

Själv så har jag sett att fransmännen har börjat med äggformade ek tunnor för vinlagring och italienarna har raka men kraftigt ovala liggande på högkant fat för vinlagring.. :light:

Kom igen nu! :idea:

Hjälp önskas och eftersom jag kommer att låta tillverka ek tunnorna lokalt så kan dom mer eller mindre se ut hur som helst bara dom blir täta och är enkla att tillverka och dom kommer att tillverkas från 1"/25mm ek som även blir spontad för maximal täthet!!!

Orsaken till att jag tar upp detta Nu är att jag har beställt en pressform till mina 8" tak till bubbelcapsen av denna kille som skall tillverka ekfaten senare åt mig och då pratade vi lite om utformningen av själva tunnorna och vi är överens om någon typ av Ny utformning men Hur den skall bli/se ut är inte klart så förslag emottages Mycket Tacksamt ! :thumbup:

Cheers från Falköping
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Dougge
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons feb 16, 2011 19:41
Ort: Slovenien
Kontakt:

Re: NY utformningen av ek tunnor/ ekfat för lagring av whis

Inlägg av Dougge »

mode går i allt, sedan ska man stapla dem på varandra 8)
Vi ser till att gommen får en mjuk och len upplevelse
Dougge
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons feb 16, 2011 19:41
Ort: Slovenien
Kontakt:

Re: NY utformningen av ek tunnor/ ekfat för lagring av whis

Inlägg av Dougge »

Vad ska ni använda för fat? vilken ek?

Vad kör ni med för panna/pannor. Hur stora är dem/Liter?
Vi ser till att gommen får en mjuk och len upplevelse
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: NY utformningen av ek tunnor/ ekfat för lagring av whis

Inlägg av Bozo »

Känns lite som att försöka uppfinna hjulet på nytt, men en kul ide ändå.
Har du funderat på 6-kantiga tunnor (i profil)? Skulle se klart anorlunda ut, funkar bra att stapla med rätt form på mellanläggen. Går förmodligen att tillverka för en överkomlig summa, då de kanske kan göras i långa längder som sedan sågas i lagom långa bitar.
Mvh Bozo.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: NY utformningen av ek tunnor/ ekfat för lagring av whis

Inlägg av latmasken »

Spontant så har nog "kantiga" tunnor sämre hållfasthet än runda, men annars kan väl 6-kantiga också gå att ställa tätare (vilket gör att man får mindre dödutrymme, kanske kan köra med mindre fat och därmed få större kontakt med eken?). Men jag vet inte hur "dyrt" dödutrymmet är vid lagring?
Bitterman
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor aug 02, 2012 15:06

Re: NY utformningen av ek tunnor/ ekfat för lagring av whis

Inlägg av Bitterman »

Långsmala tunnor är nog den bästa kombinationen mellan originalitet prestanda och hanterbarhet.
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Re: NY utformningen av ek tunnor/ ekfat för lagring av whis

Inlägg av scaryeyes »

Det handlar om största möjliga area mot eken. Ju större yta spriten har i förhållande till volym, desto kortare lagringstid.
Jag kommer köra 1 litersfat. Kortar tydligen ner tiden från typ 5 år till ett par månader.

Jag testade i mexico med en no name whiskey som smakade typ statesman. Efter 3 veckor var den helt jämförbar med dyr singel malt. Som att slicka ett nykärat deck. Eller att tugga ett tjärat hamparep. Vilken jävla skillnad! Kunde knappt tro det själv.
Har ett sånt fat hä. Men ska be frun ta hit det jag har i mexico åxå. Detta är mycket intressant!
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Skriv svar

Återgå till "Whiskey"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster