Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Calvados från kolonnbrännare

Allt om calvados
1Snowman
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor mar 13, 2014 21:30

Calvados från kolonnbrännare

Inlägg av 1Snowman »

Jag har under ett par år mustat en del äpplen och snart är det dags för att göra en Calvados.

Jag har tänkt bygga en kolonnbrännare av Typen LM för att få med mycket smak. Det borde vara en stor skillnad i hur mycket man packar kolonnen, ca 10 cm skurbollar motsvarar ju en botten. Skillnaden i mängd smak man får med beror ju också till stor det på hur man tar sina cuts.

Calvan hade jag sedan tänkt lagra på ett tre liters rostat ekfat.

Någon som har erfarenhet (kanske aqua vitae som verkar vara grym på kolonbrännare?) från att ta ut Calvados från en kolonnbrännare av typen LM? Hur många bottnar ska man göra sina första försök med, en eller kanske två? Kan man likställa en LM utan packad kolonn med en pot still?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Calvados från kolonnbrännare

Inlägg av aqua vitae »

Hej och välkommen till forumet!
Har väl mest mer eller mindre kvalificerade gissningar att komma med men kan försöka nedteckna mina tankar iaf.
Det här med bottnar i packade kolonner är väldigt mångbottnat (fniss), det beror nämligenmycket på refluxratio, har du ventilen helt öppen på en lm så inget går tillbaka som reflux kan det nästan likställas som att köra med helt tom kolonn. Och en tom kolonn fungerar i stort som en potstill.
Hur lång kolonn har du? Och har du tänkt dig en klassisk potstill calvados eller något mildare och mer högprocentigt?
Guiden för whisky som Riku skrivit funkar nog för de flesta ädeldestillat skulle jag tro.
Först en strippning, med tom kolonn och ventilen helt öppen, om din lm är så konstruerad att inget kan rinna tillbaka skall det väl inte spela nån större roll om det är packning i heller. Sen en fin destillation där du tar cuts, kör du helt utan packning här och med fullt öppen ventil blir det precis som en potstill. Har du lite packning i och vrider tillbaka lite på ventilen får du lite högre procent och kanske något mildare men lite mindre smak, beroende på hur du tar dina cuts. Rikus guide kan vara till hjälp när det gäller cuts, likaså har jag länkat till kiwis guide någonstans i destillationsteoritråden.
Och skulle du bli missnöjd med dina cuts går det alltid att blanda ihop allt och koka om igen ;-)
1Snowman
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor mar 13, 2014 21:30

Re: Calvados från kolonnbrännare

Inlägg av 1Snowman »

Tackar, tackar! Mycket intressant forum det här. Och, tack för svaren också!

Rikus trådar är väldigt bra, står mycket intressant där. Blev sugen på att göra en whisky nu också, även om jag tidigare varit helt insnöad på att göra en Calva. Måste läsa på mera!

Jag har inte lött ihop den ännu men jag har ett en meters 54 mm kopparrör att utgå ifrån. Då blir det lätt 0,5 m som kan packas. Tänker göra den med reflux mode och en centreringsring så att jag kan packa kolumnen lite om jag vill.

Du har ju helt rätt i att det inte spelar någon roll om kolumnen är packad (mångbottnat! :D )om man kör utan reflux. .

Jag är ute efter en klassisk, smakrik calva. Är det att föredra att köra en stripping och sedan en findestillation i pot still mode istället för att köra en destillation med en botten i kolumnen och reflux? Känns enklare att bara köra en gång med packad kolumn och reflux men man kanske tappar för mycket i smak? Hur skulle ni göra?

Även om det är kvalificerade gissningar är det mycket intressant läsning!

Ja, det blir nog att testa sig fram. Men det är bra att veta att man kan blanda ihop allt och köra om!
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Calvados från kolonnbrännare

Inlägg av aqua vitae »

Det är nog möjligt att det går lika bra att köra bara en gång med lite reflux och så att säga slå två flugor i en smäll. Vid längre destillationer ökar dock risken att bränna vid mäsken men det kanske inte är nån risk med äppelmäsk om den är fullt utjäst och klarnad.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Calvados från kolonnbrännare

Inlägg av Mr_President »

Jag har gjort calvados på äppelcider.

Jäste äppelmusten (mustade äpplen) med en bra jäst (i mitt fall fuktsnapsjäst).

Kokade den sakta i en "stripper", ingen packning, ingen kolonn, ingen refluxkylare. Har en "svanhals" med ett kopparklot på. Har försökt efterlikna whiskeypanna. Oisolerat lock på pannan och oisolerad svanhals. Blir sannolikt en del reflux pga luftkylningen.

Tar ut ca 1l/h (styr effekten).

Resultatet, som förvånade mig, är en väldigt tydlig äppelsmak (mer äpple än köpe calvados). Tydlig calvados karaktär.

Den har karaktär men inte heads eller tails smak.

Lagrar med ekspån som ger färg och vanilj mm. Skulle gärna lagra på fat om jag hade några.

Jag är VÄLDIGT nöjd med produkten. Det som är dåligt är att man får lågt utbyte. Styrkan i början ca 70% som sedan faller "linjärt". Vill man att slutprodukten skall landa på 45% så måste man sluta när man får ut ca 20%. Det finns således en del kvar i pannan när jag bryter.

Funderar dock på att koka klart och slå skvätten på nästa cider före kok.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Calvados från kolonnbrännare

Inlägg av jokkman »

Med risk för att bli skjuten... ;-)

Du har inte funderat på att prova med en foa på toppen?
Den har ca 2-3 plattor och "släpper igenom smak", liten och nätt att stoppa undan.

Har själv provat att göra whiskey, gin och håller på med ett rom och ett råg vodka projekt nu :-)
Läste om en kille som gjorde calvados med en foa och hans ord var "its a keeper!"
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
1Snowman
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor mar 13, 2014 21:30

Re: Calvados från kolonnbrännare

Inlägg av 1Snowman »

Roligt att höra att du, Mr_P, Blivit nöjd med resultatet. Jag tänker i samma banor som du gör men jag tänker köra med en kolonnbrännare. Ska bli intressant att testa upplägget att köra en gång med kanske en botten och lite reflux, borde ungefär motsvara två bränningar i en svanhals. Även om jag kan tänka mig att jag missar lite smak men det borde bli bra det med.

Har ni testat någon av de små tunnorna som säljs på Hjemmeproduktion.dk? Jag tycker att de ser bra ut.

Hur länge behövde du lagra den för att få karaktär på den?
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Calvados från kolonnbrännare

Inlägg av Mr_President »

Jag högg ekspån med yxa från lokal ek. Torkade och rostade den i varmluftsugn vid ca 150 C. Brände spånen med gasolbrännare så det blev lite aska på topparna.

La spånen i sherry utan lock så det fick dunsta in (ca 3-4 veckor). Sedan spånen i whiskeyhinken ca 3-4 veckor. Därefter silning i silduk till flaska.

Själva calvados och äppelkaraktären finns direkt från pannan. Eken ger färg och lite vanilj. Kanske påverkas "finkel" av garvsyror och den lilla mängden kol (från bränningen).

Jag skulle inte vilja ha mindre smak på produkten men skulle gärna vilja lagra den i fat under lång tid för att få den rundare och mer "aromig".

Så för mig är det lagringen som är nästa utmaning, produkten är jag helnöjd med.
Skriv svar

Återgå till "Calvados"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster