Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cornflakes Wiskey

Allt om whiskey/whisky
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Cornflakes Wiskey

Inlägg av jokkman »

Ja nu har jag tillverkat "Cornflakes Wiskey" enligt detta recept och bränt ut det med en FET-FOA (monterad direkt på kärl).

1,5 kg cornflakes
4 kg socker
1 påse startkvinsjäst, "noname"

Krossade cornflakes i en påse, kokades sedan i stor kastrull med ca 10l vatten i 5min.
Häll sedan direkt i vinhink.
Häll i socker, rör om så sockret löses upp.
fyll upp med vatten till 25l (rör om....) och på med lock

vänta tills nästa dag (gjorde detta på kvällen)

Häll i jästen, vänta 1min eller så och rör om kraftigt. (har fått för mig att det är bättre att vänta 1min eller så... men har ingen aning)
Jäs 2v, den ska smaka "surt" när den är färdig.

Sila av till annan vinhink med durkslag, krama ur cornflakes'en. Det finns mycket vätska/mäsk att tjäna där!
Låt klarna 2dygn
Upprepa silning men med "saft duk"
Låt klarna 1dygn
Häll i brännaren (bara den klara mäsken, inget av "sumpen") och bränn!

Nu strulade det lite för mig och lite otur också så jag fick i slutändan bara ca 13-14l mäsk att bränna.....
spilde ut en del...:-(

Körde Foan med 2000w och sparade endast "heart"
Efter som jag inte gjort denna mäsk tidigare och var lite osäker på cuts så tog jag det säkra före det osäkra.
Sparade ca1,5l heart som var tot på ca 60% (produkten hade i började ca 75%)
Tog undan lite före jag började samla och lite efter för att "testa on the rocks" (ca 0.5 liter eller så)

Men med denna mäsk så får man "kolningsfri produkt" med en foa monterad direkt på kär, om man nu gillar smaken ;-)
Det var inte så svårt att avgöra head/tail, i stort sett som under ett vanligt kok.

Och vad smakar det då, smakar det wiskey eller nånting annat?????
nja, svag smak/lukt av wiskey tex som "ripan" fast mycket mycket svagare, smak/lukt är "lite rökig" på något sätt. Produkten var helt klar, och inget fel på den :-)

Så det funkar att göra "cornflakes wiskey" men det blir ju inte direkt som tex "ripan" men helt ok.
Lite mera "slabb o slask" i och med att man måste sila av osv.
Men det var ett kul expriment och jag kommer säkert att göra om det :-)

Men då var det dags för att fortsätta till nästa test, "nuka wiskey"!
Det går ut på att man "nukar cornflakes wiskeyn" med ekspån i micron!

Du behöver:
1l glasburk
ca7dl 60% corflakes wiskey
1 burk "äkta" wiskey ekspån (för 1 liter sprit)

häll spriten i glasburken
häll i ekspånen
"nuka" i micron till 55-60 grader utan lock med en handuk över. Du ska kunna ta ut burken med händerna, "nuka" inte för mycket.
ta ut glasburken ur micron, sätt på lock och låt svalna (med lock på )tills den har rumstemp, i rumstemp

upprepa 2 gånger totalt, späd till 45-50% (med vatten) eller behåll den i 60%
sila genom 2 kaffefilter, klar!

Har även gjort en test med "ek spån" för vin, använde då 5gram till ca 6-7dl 60% "cornflakes wiskey

Efter 2 gånger i micron (vänster "vin ekspån", höger "Wiskey fatspån")
ina7m1.jpg
ina7m1.jpg (56.43 KiB) Visad 342 gånger
Nu på lördag har vi "grabbkväll" och då blir det att testa och jämföra lite så under/efter helgen kommer det en uppdatering ;-)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Cornflakes Wiskey

Inlägg av jokkman »

Kunde inte låta bli och provsmaka lite till;-)

Har haft produkten på luftning i 2 dagar (locket löst påskruvat) och slog upp en av varje och jämförde så gott jag kunde.
Måste säga att den med "vin ekchips" är i min smak godare, kommer att göra den fler gånger. Dock så blev den med "orginal wiskey spån" mera frän i smaken....

"Vin ekchips"
Har en lite sötaktig lukt med lite wiskey i, smakar som en "svagare" wiskey men är mycket len och har en klar eksmak i sig.
(kanske lite mera "Southern Comfort" över sig fast inte lika söt och utan frukt smaken, skulle säkert kunna bli ett bra alternativ till "southern" med body i)

"orginal wiskey spån"
Lite kraftigare lukt, sötman är borta, lite fränare/krafigare smak. Har eksmak i sig men inte lika distinkt som "vin ekchips". Mera kraftig smak, har svår att beskriva...

Får återkommer efter morgondagen då "grabbarna" har testat och förhoppningsvis kunnat förklara bättre än mig smak och lukt på Cornflakes Wiskey som är "nukad" :-)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Cornflakes Wiskey

Inlägg av jokkman »

Nu är dom testad och vinnaren är cornflakes wiskeyn med ekchips!

Fick luftas 1dygn till innan provsmakningen.
Lite lite sött-aktig och ek i lukt, ljus "blended" i färg, wiskey smak (typ ripan fast lite svagare, "rundare" smak) eftersmaken lite svagare/rundare klasisk blended med touch av "ek"

Grabbarna som testade tyckte att den är helt klart godkänd "blended" wiskey. Serverades i rumstemepratur, inga tillbehör såsom vatten eller is.
Ganska len winskey, med dom rätta "wiskey karaktärerna" i blended avdelningen.
En bra universal wiskey om man gillar blended typerna. Gillar du "singelmalt" spåret så är inte denna kanske något för dig för att den saknar "rökighet" mm.
Men målet var ju "blended" och där passar den in mycket bra.

Så jag kan inte vara annat än nöjd, självkart kommer jag att göra detta fler gånger :thumbup:
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Cornflakes Wiskey

Inlägg av AlterEgo »

Kul att det går så bra!
Har du tittat på recepten på bourbon, det är råg i de flesta. Du kanske skall göra som Odin på homedestiller och köra lite rågbröd i mäsken också?

Jag köpte "bourbon - amerikansk whiskey - en handbok" på bokrean. Guldgruva om man skall koka egen. Eller vill veta lite om sorterna.
Det finns ritning på pannorna och lista på vad de olika destillerierna använder. Dessutom recept på en hel del av dem. Inte mer än andel majs, råg, kornmalt eller vete som är i dem men det borde ju räcka en lång väg. Ja, lagringstid och typ av lagringshus står också förståss.
Skriv svar

Återgå till "Whiskey"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster