Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Apelsin vodka med "infusionskammare"

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Apelsin vodka med "infusionskammare"

Inlägg av jokkman »

Tänkte att i juletider delge ett recept på riktigt trevilg "apelsin vodka"
Detta recept bygger på att ni använder "infusionskammar teknik" se: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16828

Receptet är följande (baserat på 11liter "mäsk"ca 8% och ger ca 2l färdig produkt)
Blanda en "mäsk" på ca 8% av bra/ren "vodka" (vodka + vatten)

Stoppa följande i "kammaren"
89gram Apelsinskal
43gram citron skal

Kör "mäsken" genom "infusion kammaren" och en FET-FOA på toppen, kör den gärna hårt och med så lite reflux som möjligt.
(rek 2000w för en fet-foa)

Slå bort första decilitern eller så som du får ut, känn på lukt/smak och avgör sjäv.

Du borde få ut ca 70-80% produkt i början och fortsätt tills du får ut ca 25-30%, inga "cuts" under själva körningen, samla allt!

Späd sedan produkt till ca 42-43%, klart!

Vad smakar det då?
ja, apelsin vodka med mera smak av apelsin än köpes och riktigt god!!

EDIT:
Skrev fel på vilken % jag avbröt på, har ändrat det.
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Apelsin vodka med "infusionskammare"

Inlägg av smygbrännarn »

tackar för tipset!
Jag håller just på och ska läsa på lite om detta ämne med att destillera med smak. Funkar det att göra det i en stripper att man har en kammare innan kylningen?

Mvh Smygbrännarn
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Apelsin vodka med "infusionskammare"

Inlägg av jokkman »

smygbrännarn skrev:tackar för tipset!
Jag håller just på och ska läsa på lite om detta ämne med att destillera med smak. Funkar det att göra det i en stripper att man har en kammare innan kylningen?

Mvh Smygbrännarn
jo det funkar. Men.....
du ska ha "kammaren" på ångornas "upp väg" inte "ner väg" det ska inte kunna rinna smak från "kryddor" direkt i produkten, det är ångorna som ska ta med sig smaken. Se min byggtråd så ser du. En annan sak att tänka på när det gäller en stripper är att du får nog också ha en lite högre % på "mäsken" dom som kör med potstills brukar väl ligga runt 30-40% och högre i styrka vad jag har läst.
jag har bara kört med en fet-foa på toppen, har tyvärr ingen erfarenhet av potstills. Men foan tar med smak så den funkar riktigt bra till att destillera med smak:) lycka till!
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Apelsin vodka med "infusionskammare"

Inlägg av smygbrännarn »

OK då ska jag garanterat prova vad det lider då jag är sugen på lite gin, ouzo mm
Du har inte fler recept att delge?

Mvh Smygbrännarn
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Apelsin vodka med "infusionskammare"

Inlägg av jokkman »

smygbrännarn skrev:OK då ska jag garanterat prova vad det lider då jag är sugen på lite gin, ouzo mm
Du har inte fler recept att delge?

Mvh Smygbrännarn
Jag brukar mestadels göra Gin och Apelsin-vodka.... men försöker få till en ljus rom. Tyvärr så har jag inte fått till det receptet ännu men när jag får det så lägger jag upp det här:-)

En "basic gin" har du recept på i min byggtråd: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16828
Kryddorna är från "santa maria", det är stor skillnad på framförallt enbär mellan märkena!
Sist köpte jag krydorna till Gin'et på Willys och det blev för mycket "enbär smak" alldeles för grov/besk smak så jag var tvungen att "kola bort" lite för att den skulle bli ok. Hade då 50g till ca 11-12 liter "mäsk", räcker med 24-25g av willys egna märke.
Annars så är det utländska forum som gäller för att hitta recept, då finns det blandat dvs recept för "kammar teknik" och dom som du blandar i "mäsken" och kokar utan "kammare"

Kör hårt, det är riktigt roligt o "baka" ;-)
Användarvisningsbild
Lullen
Bryggmästare
Inlägg: 314
Blev medlem: fre sep 08, 2006 2:00

Re: Apelsin vodka med "infusionskammare"

Inlägg av Lullen »

Har ingen lust att hålla på och bygga mer då jag snart precis avslutar mitt nya bygge. Men vad händer om man har i allt i mäsken istället?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Apelsin vodka med "infusionskammare"

Inlägg av jokkman »

Lullen skrev:Har ingen lust att hålla på och bygga mer då jag snart precis avslutar mitt nya bygge. Men vad händer om man har i allt i mäsken istället?
potstill: http://www.bryggforum.nu/viewforum.php?f=32
(det är olika tekniker och recepten skiljer sig åt pga att örter/frukt mm avger olika mycket smak om dom "ångas" eller "ligger och drar i sprit/"mäsk" och sedan "kokas") eller beroende på vilken typ av sprit man är ute efter....
Men resultaten är dom samma.... "Destillera med smak" ;-)
I mitt fall så är "mäsken" en "ren vodka + vatten" på ca 8-12% inte "turbo mäsk" direkt från dunken....
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster