Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

För att få ut mesta möjliga smak gång på gång och lika....

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

För att få ut mesta möjliga smak gång på gång och lika....

Inlägg av harley03 »

Så har man 2st alternativ när man destillerar för att jaga maximalt smakutbyte och ha möjlighet att repetera detta.

Antingen Pottstill och destillera 2 gånger..

Eller någon typ av plattor typ sieve eller bubbel plattor och 3st är antalet plattor som dom flesta rekomenderar för att få till det så bra som det går med bara 1st bränning...

Vilken typ av destillation som överför mest smak, pottstil*2 bränningar eller 3st plattor*1 bränning... det är nog egentligen ingen som kan säga till fullo.... vad jag vet i alla fall.

Så ni som är intresserade av destillat med smak kolla gärna in på mina sidor för där är det så gott som bara olika typer av plattor som det handlar om, om ni vill veta mera om detta.

Cheers
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Detta funkar för mig...

Inlägg av jokkman »

Hej, gillar dina poster i detta och andra forum:-)
Tyvärr så har jag inte ett "certat bryggeri" men som dom flesta andra på forumet så gör man lite för "hus behov" som det så fint heter ;-)

Jag gillar att använda en FET-FOA när det gäller "infusionskammar teknik". Tycker att FET-FOA'n tar med mycket smak och är ypperlig att använda för oss "glada amatörer". Kör oftast en "mäsk" på ca 8-10% baserat på "neutral och ren sprit", "fyller" min kammare med "vad jag nu vill ha för smak" och kör den relativt hårt med så lite reflux som möjligt. På detta vis så kan jag bla skapa ett riktigt gott gin! Och har man bara vägt kryddorna innan så är det inga problem att återskapa detta igen igen och igen :-)

Jag har endast kärl + kammare+FET-FOA i min "setup" inga konstigheter.

Har just gjort "Apelsin-Vodka" inför julen och den blev riktigt bra :) (bara att komma ihåg grammen från förra gången...), se recept här: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=20073

Glad december på er! :)
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster