Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rom - Vilken råvara är bäst?

Allt om rom
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Rom - Vilken råvara är bäst?

Inlägg av TorstenStenmark »

Romen får ju smak ifrån eken den lagras på, från socker som karamelliseras under destilleringen osv.

Men själva "romsmaken" kommer från råvaran, som klassiskt sett ska vara sockerrör.

Ni som gjort rom av sockerbetor (melass, sirap eller socker, av sockerbetor). Har det fått romsmak?

Om man vill ha råvara av sockerrör, vad är bäst?

Hästfodermelass lär ju vara gjord av sockerbetor, då det är vad som odlas i Sverige. - Var kan man få tag på sockerrörsmelass?

Rårörsocker och muscovadosocker verkade intressanta, när jag spanade in dom i mataffären. - Finns det tillräckligt med sockerrörssmak i dom här sockren? Vilket är bäst?


En hel del frågor... Hoppas jag får några svar.

Var man kan få tag på råvarorna i stora mängder, till rätt pris, är alltid intressant!
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

svar!

Inlägg av Dupont »

Har det fått romsmak?
Ja! Kanske något sötare smakmässigt än bolagets
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Rom - Vilken råvara är bäst?

Inlägg av Omlott »

TorstenStenmark skrev: Rårörsocker och muscovadosocker verkade intressanta, när jag spanade in dom i mataffären. - Finns det tillräckligt med sockerrörssmak i dom här sockren? Vilket är bäst?
Muscovadosocker är det bästa i sockerväg för den är behandlad så lite som möjligt.

http://www.nordicsugar.com/retail-foods ... ado-sugar/
Warwick
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 23, 2011 14:53

Rom - Vilken råvara är bäst?

Inlägg av Warwick »

Jag har nog kanske inget givet svar, men utan att vara hundra, så är det nog melass man skall/bör köra med, vanligt socker i all ära men det finns lite annat i melassen som inte finns i vanligt socker, men som du mycket riktigt säger, i princip får man väl någon sorts rom, men kanske inte den man kanske vill, det finns en del trådar här och var som entydigt vad jag kan se säger att man bör ta melass om det finns, efter som det används till kraftfoder till div tamboskap så finns det säker att få tag på i svedala.

Själv skall jag köra med melass, eftersom vi har mängder med det här.[/quote]
Skallig och dan man är, likväl en sup förtär.
Användarvisningsbild
VMstillTube
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: ons jul 24, 2013 15:08

Re: Rom - Vilken råvara är bäst?

Inlägg av VMstillTube »

Hej!


Jag läste någonstans att de köper. den biprodukt av socker som blir när de tar fram (raffinerar) vitt socker, detta kallas melass. detta jäser det mäsken på. sedan destillerar de den 2 gånger. 1 snabb stripp + en långsam destillation för att sedan direkt skicka ner det i en ekfat för lagring. efter lagring så justerar de alkoholhalt och färg.
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Rom - Vilken råvara är bäst?

Inlägg av harley03 »

Panela... skall ha högre utbyte än rent vit socker enligt dom som använder detta...och smaken är optimal för rom påstår dom....

Cheers
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Rom - Vilken råvara är bäst?

Inlägg av Kusken »

Har testat rom på både melass och mörk sirap. Sirap( köpte en 25 kg hink på ett bageri) blir kanonbra.
Melass (fodermelass från granngården) var lite svår att jäsa ut. innehåller mycket restprodukter. Blir bra rom men lite råare smak. Körde i en gammal labmaster med lite reflux, och lagrade produkten med kolade ekstavar.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
leifingwalk
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jul 01, 2018 2:48
Utrustning: Blandat skrot

Re: Rom - Vilken råvara är bäst?

Inlägg av leifingwalk »

Gjorde lite till midsommar av väl utjäst mäsk på björksav och rårörsocker bakjäst och jästnärsalt.
Jäste den till 13-14% med sockret tillsatt i två omgångar eftersom jag hade en deadline och inte kunde låta det ta mer än ett par veckor Tills det var klarnat.
Körde i en pytteapparat jag vanligen har till absint och liknande med kokkärl i glas och resten i koppar, en gång och skiljde av heads&tails, tillsatte lite torkad vaniljstång (Bourboun) och lät det stå över natten.
Blandade i 1/3 vatten + tailsen (eftersom jag klantade mig och bröt för tidigt) och körde det igen.
Spädde till ca 45% och tillsatte muscovadorörsocker efter smak och lät stå till dan därpå, skiljde av grumset som följde med sockret och la i en vaniljsång (pickad med en gaffel för snabbare smaksättning).
Smakade ljuvligt senare samma dag, jag smuttade lite nyss och nu är det om möjligt ännu bättre.
Det går att få till fullträffar med enkel utrustning på kort tid och jag skulle gärna hävda att det låg erfarenhet och rutin bakom, men det var nog mest bara tur att det blev så bra som det blev.
Online
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Rom - Vilken råvara är bäst?

Inlägg av Mooki »

Som nämnts, Panel, fast ännu hellre sockerrörsmelass, den melass som säljs på granngården ska vara gjord på betor enligt vad jag förstått.
Finns "organic blackstrap molasses" på eBay, 210kr+frakt för 6x740g (350kr för 4.4kg).
Kikade lite när jag var sugen att testa, men bidde aldrig nåt...
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... s&_sacat=0
BumbiBjörn
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre feb 07, 2020 10:19
Utrustning: 2" TriClamp
Ort: Skåne

Re: Rom - Vilken råvara är bäst?

Inlägg av BumbiBjörn »

Tänker testa med sirap! :shock:

Har letat o provat o provat o letat..
Och kommit fram till att vår betmelass har mycket lite med Black Strap Molasses att göra.
Översätter man sirap så får man syrup, men det finns ju inge syrup o köpa, då är det bara färdig syrup på flaska dvs det vi kallar sockerlag eller andra smaksaker.

Så det "bör" ligga till som så, att vår sirap är betversionen av Black Strap Molasses som är av sockerrör.
Vår egen betmelass är mycket mer svårjäst och har ett "mindre" socker innehåll alt annat socker.

Så nu sätter jag en sats med 6kg sirap, så får vi se var vi hamnar.
Bilagor
Sirap1.jpg
Sirap1.jpg (59.57 KiB) Visad 6176 gånger
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Rom - Vilken råvara är bäst?

Inlägg av click »

Jag har gjort rom på betsirap, det blev sådär, nån sorts rom blev det ju.
Jag tror att betsirapen innehåller mycket mer mineraler och skräp, samt har ganska högt pH jämfört med rörsockermelass.

Om du kan mäta pH kan det vara en bra idé att försöka få ned det till runt 4.5 om det ligger över med lite citronsyra.

Ta med mycket heads när du tar cuts och lägg på ek vid typ 70-80%. Tailen smakade fruktansvärt om jag minns rätt.
BumbiBjörn
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre feb 07, 2020 10:19
Utrustning: 2" TriClamp
Ort: Skåne

Re: Rom - Vilken råvara är bäst?

Inlägg av BumbiBjörn »

Tror alldeles säkert att varorna av rörsocker är vida överlägsna våra betsaker..(varför?)
Men gjorde en körning på betmelass och lite annat, men det blev sådär. Rätt kraftig smak.

Tror att sirap kan bli bra. Dockavstannade jäsningen efter 2dagar...började fundera.
Efter lite googling så :doh:
Sirap innehåller ca 50% socker, så fick kört o fixat 3 kg till, o hällde i det iförgår. Nu knattrar den på igen :D

Så köpte 3kg till som troligtvis ska i idag, då har jag stoppat i totalt 12 kg sirap vilket ska motsvara ca 6 kg socker.
BumbiBjörn
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre feb 07, 2020 10:19
Utrustning: 2" TriClamp
Ort: Skåne

Re: Rom - Vilken råvara är bäst?

Inlägg av BumbiBjörn »

Visst ja.
Beställde 14 kg Panela igår, oraffinerat sockerrörsjox!

Detta ska tydligen vara "The Shit" när man ska göra rom.
O priset blev inte mycket dyrare än sirapen..

Mycke rom blir det.....

"Panela – fullrörssocker!
Gott och mustigt, rent och oraffinerat fullrörssocker som tillverkas genom att juicen som pressas ur sockerrör kokas ned till sockerklumpar. Dessa mals sedan ned till ett lätthanterligt panelasocker. Panelan har ett lägre GI än raffinerat vitt socker, och innehåller även mindre mängder mineraler. Perfekt i bakning, och matlagning. I recept använder du samma mängd panela som vitt socker."
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Rom - Vilken råvara är bäst?

Inlägg av click »

Nice, panela skall tydligen bli riktigt bra!
Tydligen har dansukker och betlobbyn fixat så vi fått har väldigt hög importskatt på rörsocker, det är därför utbudet av rörsocker är så dåligt i vanliga butiker.
BumbiBjörn
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre feb 07, 2020 10:19
Utrustning: 2" TriClamp
Ort: Skåne

Re: Rom - Vilken råvara är bäst?

Inlägg av BumbiBjörn »

Panellan ligger på hyllan, men sirapsmäsken ska förhoppningsvis köras i veckan...
Skriv svar

Återgå till "Rom"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster