Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spännande packning!

Rostfria skurbollar, SPP, Propack, Helipack, Raschigringar, Kopparnät o.s.v.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Spännande packning!

Inlägg av Farbror_Plast »

Fyllningen i apparaten är avgörande för hur bra apparaten separerar sprit från resten av gojan.

Stålbollar som fyllning i apparaten ska ju vara ett av det mest effektiva man kan använda för hobby bruk, men om man kikar på vad som finns tillgängligt proffesionellt så jäklar annama finns det bra grejer!

Enligt en okänd källa på distillers forum tagen från nått dokument som visar olika fyllningars effektivitet på att separera så kan man läsa att 10 cm stålbollar motsvarar en teoretiskt botten. Stämmer bra enligt uppgifter från http://arkiv.bryggforum.nu/homedistiller

Tar man det bästa tillgängliga som går att få tag på, nått som kallas Heli-pak så är 1,5 cm en botten!!!

Det innebär att om man gör en apparat med den fyllningen som är 60 cm hög så motsvarar det en apparat med stålbollar på 4 meter!

Snacka om helt ren sprit utan kol. Baksidan är förstås priset, fyllningen är svindyr.

http://www.relianceglass.com/html/Distillation2.html
http://www.lab-glass.com/html/nf/DSTA-LG-6730.html

Jag har inte hittat mycket info men det ovan verkar väldigt lovande. ett halvkilo fyllning kostar 130 dollar, inte småpotatis direkt. Jag ska kolla upp hur stor volym ett halvkilo är och se om det går att få tag på lite billigare.

Det här måste provas. Tänkte testa på en kolonn med 20 mm diameter eller så för att begränsa mängden fyllning som behövs.

[/b]
Användarvisningsbild
Procenten
Bryggmästare
Inlägg: 398
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00

Spännande packning!

Inlägg av Procenten »

Det där låter ju jävligt bra. Skulle vara kul att se hur fyllingen ser ut.
Användarvisningsbild
Tompa
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Spännande packning!

Inlägg av Tompa »

Låter ju helbra. Kan det vara nogot som liknar koronitmarmorsingel? Provade för många år sedan med det, och spriten blev HELT ren. Problemet var att den har en tendens att sätta igen kolonnen, och det kan
ju bli farligt. Skulle själv vilja prova. Det finns inte att köpa i sverige eller?
Användarvisningsbild
Turbo
Föredetta moderator
Inlägg: 87
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Spännande packning!

Inlägg av Turbo »

Låter intressant, synd att det inte finns en riktig bild så man kan se hur dom ser ut.

Annars kanske man kunnat tillverka något liknande.
/Turbo
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Spännande packning!

Inlägg av Farbror_Plast »

Jag vet inte om man kan köpa i sverige, kebo lab är det som skulle kunna ha i så fall. Det absolut dyraste sättet att köpa sånt här är från labbleverantörer. Jag har frågat Gert Strand och han ska försöka.

Jag misstänker att det blir svårt att komma undan billigt i vilket fall som helst, men det bryr jag mig inte om, det är absolut värt pengarna att få testa.

Jag tycker det ser ut som raschigringar fast gjorda av lindad tråd och pyttesmå.

Väldigt praktiskt att det är kapilärsugande, jämn fördelning av vätska på fyllningen och återföring av vätska från väggarna är inte nått problem.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Spännande packning!

Inlägg av Farbror_Plast »

Jag har fått data på pro-pak och heli-pak nu. pro-pak är ungefärr 2-3 ggr bättre än skurbollar, varje botten ligger på ungefär 3,5-5 cm.
Heli-pak är ungefär 6 ggr bättre än skurbollar varje botten är på 1,5-2 cm!
(klassat som världens bästa ostrukturerad packning)
Fast det kan vara lite sämre med etanol/vatten än med det som tillverkarna testade med. I vilket fall som helst är det väldigt mycket bättre än allt annat.

svindyrt också. ca 5000 kr för att fylla en 2" apparat med heli-pak
pro-pak har mer acceptabelt pris, ungefär 2000 kr för för 2" och 600 kr för 1"

Väldigt dyrt i förhållande till skurbollar, men jag vill absolut pröva det!
tänkte göra en 1" kolonn en meter hög med pro-pak.
Användarvisningsbild
Finkel
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00

Spännande packning!

Inlägg av Finkel »

Om man slipper kola med en sån fyllning så är det ju värt det!
Användarvisningsbild
slobban
Bryggare
Inlägg: 121
Blev medlem: lör mar 22, 2003 1:00

Spännande packning!

Inlägg av slobban »

Borde man inte vara tvungen att sänka ångflödet en hel del om man använder sån fin packning?
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Spännande packning!

Inlägg av Farbror_Plast »

Jag har kollat vad för reflux det klarar och den klarar i alla fall 16 liter per timme på 2" enligt deras papper vilket är mer än nog. Den är fin, men det är extremt hög "fritt utrymme" 94 %.
Sen är det ånghastigheten att ta hänsyn till, jag tror den klarar etanol/vatten, det blir ju ganska mycket gas av det men det kan gå vägen. vi får se.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Spännande packning!

Inlägg av Farbror_Plast »

Nu så ska den vara beställd.
Användarvisningsbild
intruder
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: fre maj 16, 2003 2:00
Ort: H?lsingland

Spännande packning!

Inlägg av intruder »

det ska blii intressant att höra hur det går
Användarvisningsbild
Groover
Bryggmästare
Inlägg: 431
Blev medlem: sön maj 04, 2003 2:00
Ort: Skaune

Spännande packning!

Inlägg av Groover »

Du får ta en bild på fyllningen med en linjal brevid så man ser hur stora de är igentligen. Tycker det ser ut som små fjädrar i rostfritt. Är det verkligen så kanske man kan hitta något liknande material.

Har du möjligheten att jämföra med Amphora-society fyllningen?

Jag räknade om måtten till mm och jagade runt på nätet lite.

http://www.stece.se/

Produktnummer 40800 är den som ligger närmast och är i rostfritt. Ska titta lite mer på vad som finns. Det kanske inte alls funkar med fjädrar men det är värt att ta en titt. Eller kanske 49000 men det är i metervara så det blir en hel del jobb med att klippa den.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Spännande packning!

Inlägg av Farbror_Plast »

ja fjädrar vore intressant att testa också. Undrar vad en liter kan kosta av minifjädrarna.

Det som är beställt nu är propak, det är halva cylindrar med massa stansade hål. De är 4 mm stora.

helipak är det som ser ut som fjädrar, fast väldigt små, de är 0,8x1,7x1,7 mm.

Tänkte jämföra med amphoria fyllningen bl.a.
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Spännande packning!

Inlägg av Brempa »

Plast, hur har det gått med dom olika fyllningarna?

Gav kopparfyllningen ngn dramatisk förbättring? Och hur gick det med den andra, Helipak eller vad den nu hette?
Prisa Gud! H?r kommer skatte?terb?ringen!
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Spännande packning!

Inlägg av Farbror_Plast »

kopparnätet är helt okej, bättre än skurbollar fast inte någon otrolig skillnad, fördelen med den är att det blir en jämn packning genom hela kolonnen och då fungerar packningen bättre. Har man slarvat med skurbollar och får den ojämnt packad så tror jag nog man märker av stor skillnad. Jag har inte gjort en jämförelsetest men det kommer.

Helipak får vi se om det blir nått köp av, dyrt.

propak kommer till mig nån gång däremot.
Skriv svar

Återgå till "Kolonnfyllning/packning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster