Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolonfyllning/Stålboll

Rostfria skurbollar, SPP, Propack, Helipack, Raschigringar, Kopparnät o.s.v.
Användarvisningsbild
Vaniljvodka
Föredetta moderator
Inlägg: 667
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Under stubben
Kontakt:

Kolonfyllning/Stålboll

Inlägg av Vaniljvodka »

Ni som använder stålbollar som kolonfyllning, vet ni om dom av fabrikatet Maria funkar???? Står ej om dom är rostfria. Man vill ju inte chansa.
http://www.maria.se/products/minipics/1019.jpg
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Kolonfyllning/Stålboll

Inlägg av Farbror_Plast »

Ja de är bra.
Användarvisningsbild
hinken
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Kolonfyllning/Stålboll

Inlägg av hinken »

Blir det mycket bättre än att använda klassiska rachiringar ?
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Kolonfyllning/Stålboll

Inlägg av Farbror_Plast »

Ja det tycker jag.
Användarvisningsbild
Vaniljvodka
Föredetta moderator
Inlägg: 667
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Under stubben
Kontakt:

Kolonfyllning/Stålboll

Inlägg av Vaniljvodka »

Har nu kört en vända med dom nyinhandlade stålbollarna. verkar funka riktigt bra. Hur har ni andra fästihop era bollar???
jag tog ett 10mm koppar rör som trädde på bollarna på.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Kolonfyllning/Stålboll

Inlägg av Farbror_Plast »

Gör rent bollarna först, de har nån slags olja på sig ibland, det vill man inte ha i apparaten. tvätta dem i diskmaskin om du har en. I den apparaten jag hade så drog jag ut dom lite och knölade in dem i röret.
Användarvisningsbild
Malte
Föredetta moderator
Inlägg: 229
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Kolonfyllning/Stålboll

Inlägg av Malte »

Skillnaden i yta och ytspännig enligt Tony på http://arkiv.bryggforum.nu/homedistiller

Glaskulor
Area på ytan: 50 m2/m3
Ytspänning: 0.061 N/m

6 mm Raschig ringar
Area på ytan: 140 m2/m3
Ytspänning: 0.061 N/m

13 mm Raschig ringar
Area på ytan: 40 m2/m3
Ytspänning: 0.061 N/m

Rostfria stålbollar
Area på ytan: 800 m2/m3
Ytspänning: 0.075 N/m
Användarvisningsbild
Bulten
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Kolonfyllning/Stålboll

Inlägg av Bulten »

Apropå kollonfyllning. Är det någon som har testat med aktivt kol? Inte för reningens skull, utan för dess goda area/volym - kvot.
Användarvisningsbild
Procenten
Bryggmästare
Inlägg: 398
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00

Kolonfyllning/Stålboll

Inlägg av Procenten »

Skulle ju vara kul om aktivtkol funka! Bara att dricka direkt ur apparaten då!
Användarvisningsbild
Taz
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: sön mar 16, 2003 1:00

Kolonfyllning/Stålboll

Inlägg av Taz »

De får bli en test hemma. Ska köpa stålbollar o testa :) Va kan dom kosta?
Användarvisningsbild
Procenten
Bryggmästare
Inlägg: 398
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00

Kolonfyllning/Stålboll

Inlägg av Procenten »

Taz skrev:De får bli en test hemma. Ska köpa stålbollar o testa :) Va kan dom kosta?
2 st 20 spänn.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Kolonfyllning/Stålboll

Inlägg av Farbror_Plast »

Jag får frågor om stålbollar lite ibland så jag drar svaret här:

Stålbollar (eller skurbollar) är en av de bästa fyllningarna man kan använda i sin apparat. Apparaten blir dubbelt så bra med bollar i förhållande till rashigringar. Bollarna gjorda av metalltrassel och får stor yta och ganska mycket luft i sig så att det blir bra kontakt mellan ånga och vätska som rinner ner.

De finns att köpa i matbutiker eller andra varuhus vid städavdelningen. Levereras i påsar om två st. Vanligaste märkena är maria och kron som båda fungerar bra. Pris ca 20 kr för två st.

Innan man fyller kolonnen med bollar så ska man diska bollarna först eftersom de har någon slags olja på sig. Använd helst diskmaskin.

Dessutom, viktigt! Använd inte bollarna som de kommer, utan dra ut dem mycket, från början är det massor med "korvar" på dem, dra ut bollarna och dra ut korvarna så att det blir ett rejält trassel av allt. Sen kan du linda dem tillbaka till en cylinderform eller trycka in dem direkt i apparaten. Normalt sett brukar man ha ca 6-10 st i en kolonn på en meter. Försök att fylla kolonnen jämnt.
Trasslet hålls på plats av väggarna på kolonnen och behöver inte ha något extra stöd i botten på kolonnen. Tryck helt enkelt in trasslet i röret, inga extra rör eller så behövs. Man behöver inte ta ur och göra rent stålbollarna.

Själv har jag haft framgång med att ha 10 st bollar i ett 50 cm rör (50 mm i diameter), dvs dubbelt så mycket som rekommenderat. jag drog ut bollarna rejält, sen lindade ihop dem till en cylinder, försökte få den så jämn jag kunde, tryckte in den i röret, i med nästa, packade dem tätt med en trästav. Fördelen är att kolonnen blir jämnt packad och man får mycket yta, nackdelen är att det blir mindre plats åt ångan så apparaten klarar inte mer än 1500W på 2" vilket är fullt tillräckligt i alla fall. Apparaten fungerar mycket bra och har inga som helst problem att leverera 96% sprit.

En annan bra fyllning är kopparnät från www.amphora-society.com (structured packing) fördelen med den är att det är lätt att få kolonnen jämnt packad. Prismässigt är ungefär samma pris som bollar, trots frakt, beror på hur många bollar man använder.
Den är likvärdig bollar eller bättre, det är lättare att få kolonnen bra fylld med att använda nät istället. Man kan använda högre effekt med nät än med skurbollar.
Användarvisningsbild
Taz
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: sön mar 16, 2003 1:00

Kolonfyllning/Stålboll

Inlägg av Taz »

tack farbror_plast! you are the man! ;)

Skall nog testa o beställa de där kopparnätet och se om man får bra skillnad.. :) Tackar!!
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Kolonfyllning/Stålboll

Inlägg av Farbror_Plast »

Bulten skrev:Apropå kollonfyllning. Är det någon som har testat med aktivt kol? Inte för reningens skull, utan för dess goda area/volym - kvot.

Att använda kol som fyllning har flera funderat på men ingen vad jag vet har testat det. Värt att testa tycker jag också, ångan kommer inte åt inne i kolet, men det kan ändå bli bra. Ganska dåligt med utrymme åt ånga runt om, fast varför spekulera, testa är ju sättet att veta.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Kolonfyllning/Stålboll

Inlägg av Farbror_Plast »

Taz skrev:tack farbror_plast! you are the man! ;)

Skall nog testa o beställa de där kopparnätet och se om man får bra skillnad.. :) Tackar!!
Var så god :)
Skriv svar

Återgå till "Kolonnfyllning/packning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster