Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

PDF-projekt kolonner

Allt om kolonnbrännare.
Användarvisningsbild
Dragon
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: tis aug 02, 2005 2:00

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Dragon »

Stämmer det som bilden visar på CM kolonnen att vattnet ska gå in i översta kylröret och ut i nedersta?Har för mig att jag läst andra trådar där det rekomenderas att kyla nerifrån och upp,någon som vet om det har någon betydelse?
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Mooki »

Skulle gissa att bilden stämmer då det är i överensstämmelse med andra kylningslösningar. Det är samma princip som i en värmeväxlare, och är den variant som mig veterligen ger bäst värmeöverföring.

/M
Anden i Flaskan
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: sön nov 16, 2008 2:18

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Anden i Flaskan »

Tänkte först att det skulle följa principen för en motströmsvärmeväxlare, vilken är effektivare än en medstömsvvx. Men efter att ha blädrat lite i en gammal lärobok kom jag på att det faktisk inte spelar så stor roll hur man ansluter slangarna då det varma mediet kondenserar och alltså håller samma temperatur över hela kylaren. Det är marginelt bättre med motsttrömmsvvx iom att man i viss mån underkyler kondensatet innan det droppar av.
Kan iof ha tänkt fel ;)
jellyjarofpoison
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor okt 23, 2008 21:02

PDF-projekt kolonner

Inlägg av jellyjarofpoison »

Vart det ingen PDF??
white moonshine, whiskey maker
back bubbeling in the woods
Jelly jar of poison,Makes me feel real good
white moonshine, whiskey maker
I'm making my witches brew
Just a drop of white lightning
guaranteed to cure the blues
Användarvisningsbild
bogarleffe
Finjäsare
Inlägg: 63
Blev medlem: tis nov 28, 2006 1:00

PDF-projekt kolonner

Inlägg av bogarleffe »

Nej det avsomnade ganska snabbt tror jag. Hör med kosken.
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Mooki »

Kosken har man dock inte sett så mycket av på ett bra tag.
Någon som vet var han håller hus nuförtiden? - Han var ju fylld av energi och idéer, om än inte alltid så lyckade... :)

/M
Användarvisningsbild
hembryggarn
Bryggare
Inlägg: 118
Blev medlem: lör feb 02, 2008 15:50

PDF-projekt kolonner

Inlägg av hembryggarn »

Jag har fixat en pdf med den info som kommit fram i denna tråd och fått den uppladdad, så att det finns en början på en klistrad tråd iaf.
https://bryggforum.nu/download/public/kolonnbrannare.pdf

Saknas dock en del viktig info. Har ni något att bidra med skriv gärna det här så uppdaterar jag pdf:en efterhand, leta gärna upp redan skriven text i forumet.
blombacka
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: sön dec 21, 2008 2:29

PDF-projekt kolonner

Inlägg av blombacka »

En animerad rekonstruktion hur en kolonn fungerar inuti..där ser man tydligt hur reduxen fungerar :shock:

klicka på bilden så den går i gång

http://homedistiller.org/wiki/index.php ... ation2.gif
ABZD
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör dec 20, 2008 21:05
Ort: Norr om Dalälven

PDF-projekt kolonner

Inlägg av ABZD »

Skulle inte denna tråd kunnas klistras då det står en hel del bra info i den.
rezam66
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons mar 01, 2017 22:23

Re: PDF-projekt kolonner

Inlägg av rezam66 »

hej på er
Jag vet ej om någon har gjort det här tidigare men ville fråga om vad ni tycker och komma med komentarer
Det är en blandning av internal reflux and valved reflux, hoppas bilden talar för sig



OBS, mycket farligt konstruktion eftersom det kan bli en explosion om man råkar stänga produktventilen! /Admin
Bilagor
new design1.jpg
new design1.jpg (88.85 KiB) Visad 553 gånger
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: PDF-projekt kolonner

Inlägg av Swedish Pride »

ser krångligt ut, vad är fördelen du ser med denna designen jämfört med en vanlig CM,VM LM elle CCVM?
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: PDF-projekt kolonner

Inlägg av rkr »

That's potentially a dangerous design as it has no ventilation, you can cause an explosion with incorrect operation of that still. Not very efficient way of doing things either.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: PDF-projekt kolonner

Inlägg av aqua vitae »

rikus varning tåls att upprepas, bygg ej denna potentiella bomb. Råkar du stänga produktventilen helt finns ingen ventilation som kan släppa ut övertryck och det finns risk för explosion. Det går ej att blanda VM/LM och CM, de förstnämnda har ventilation som alltid är öppen för att släppa ut övertryck och den sistnämnda har aldrig någon ventil som går att stänga och produktkylaren är därmed alltid öppen.
Vanligaste felet i CM konstruktioner är att refluxkylningen är underdimensionerad, genomgående kylrör räcker inte till för att kunna få 100% reflux, det krävs en spiral eller liknande.
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster