Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

PDF-projekt kolonner

Allt om kolonnbrännare.
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

PDF-projekt kolonner

Inlägg av KaptenStofil »

Efter att läst runt på forumet ganska länge så kan jag bara konstatera att det verkligen finns en enorm mängd kunskap här (vilket alla eg redan vet). Vi har t ex kemiingenjörer, elektriker, svetsare, it-tekniker mm mm.

Något som vi inte har däremot är en schysst pdf för kolonnerna vilket vore en bra idé då jag märkt att många frågat efter en sådan.

Därför tänkte jag i denna tråd att vi kan samla förklaringar, skisser, ritningar mm och diskutera hur en sådan pdf skall se ut. De som sen blir mest aktiva, skriver och donar får sina namn (ja, kanske inte namnen då :roll: ) i den färdiga pdf:en. Tänk på att alla tips, länkar och annat mottages tacksamt. Se det här som ett grupparbete som man gjorde i skolan. Man kanske skall börja med cm/vm/lm och om någon vill skriva om ytterligare versioner så är ju det grädde på moset.

Vad tycker Ni? Eftersom det är länge sedan vi hade en poll så kör jag en. :)

Själv tänkte jag börja med att leta i gamla trådar lite och "klippa och klistra" lite och sen posta det i den här tråden.

//MT
Senast redigerad av KaptenStofil, redigerad totalt 4 gånger.
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

PDF-projekt kolonner

Inlägg av KaptenStofil »

Fixade bildlänkarna i texten men det vore kul om någon med ett schysst cad-program har tid och lust att rita lite.
Fructis skrev:Det finns en del olika principer för hur en brännare fungerar därför är det lite svårt att svara på din fråga. Jag ska ändå försöka förklara några av de vanligaste principerna för det som kallas fraktionerad destillation.

Alla apparater av denna typ har en kolonn, ett grovt rör som går rakt upp och längst upp så finns det kylning som skapar det som kallas reflux eller återflöde. Kolonnen är fylld men ett material som ger stor kontakt mellan ånga och kondensdroppar men ändå inte hindrar ångan för mycket. Den största delen av spriten (9/10-delar lär vara optimalt) rinner tillbaks och bara en liten del kommer ut som färdig produkt. Principen bygger på att den kondenserade spriten droppar tillbaks i kolonnen och möter het ånga på väg upp. Detta gör att en del av ångan kondenserar och en del av kondensatet förångas. Jag kan inte detta i detalj men resultatet blir att spriten destilleras om och om igen innan den kommer ut.

Här på forumet talas det ofta om tre olika principer, CM, LM och VM. Cooling management, Liquid management och Vapor management.


Cooling management:
Bild

Ångan går från kokkärlet upp i kolonnen och möter genomgående tunna rör med kylvatten, den största delen av ångan kondenseras där och rinner tillbaks som reflux. Resten fortsätter vidare till produktkylaren och kondenseras och rinner ut som färdig produkt. Man reglerar hastigheten med kylvattnet, mycket kylvatten gör att allt kondenseras redan på vägen upp, lite kylvatten gör att mycket ånga går igenom till produktkylaren.


Liquid management:
Bild

Ångan går från kokkärlet upp i kolonnen och fortsätter ända upp till toppen där det finns en kylare, en spiral av kopparrör där vatten strömmar igenom är nog det vanligaste. Alla ånga kondenseras där och rinner ner till nån typ av "fälla" där den samlas upp och leds ut via det lilla röret, dels tillbaks till kolonnen och dels ut som färdig produkt via en nålventil. En nålventil är en liten ventil som man kan justera in för att få ett exakt flöde och på det sättet reglera hur mycket man vill ta ut jmf. hur mycket som går tillbaks i kolonnen.
Här behövs ingen kylare på den färdiga produkten eftersom den redan är i vätskeform.


Vapor management:
Bild

Ångan går från kokkärlet upp i kolonnen och fortsätter ända upp till toppen där det finns en kylare som på LM-apparaten. Skillnaden är
att lite av ångan smiter ut på vägen genom det smala röret och ventilen på sidan. Därifrån går det genom en kylare och kondenseras och kommer ut som färdig produkt. Denna variant regleras genom att vrida på ventilen och på så sätt bestämma hur mycket som ska gå ut åt sidan och hur mycket som skall få fortsätta upp (och sen droppa ner som reflux).
Användarvisningsbild
TIGMASTER
Banned
Inlägg: 499
Blev medlem: mån mar 14, 2005 1:00
Ort: ?verallt

PDF-projekt kolonner

Inlägg av TIGMASTER »

Detta var nog den bästa iden i detta forum jag hört på MKT länge
Då kommer man ifrån MKT frågor som ställs hur alla versioner fungerar
samt man får en helt annan uppfattning om hur det skall vara samt mera nya ider om hur man kan/skall göra

Bra jobbat Majorn :D :D :D
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

PDF-projekt kolonner

Inlägg av byggarn »

Helt klart... En bra idé :)
Bra sammanställning ovan - vore cool att ha renderad...
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

PDF-projekt kolonner

Inlägg av bonnraggarn »

Instämmer, låter som en mkt bra idé :)
***BONNRAGGARN***
Användarvisningsbild
schizo
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: fre mar 04, 2005 1:00

PDF-projekt kolonner

Inlägg av schizo »

Tycker det låter som en lysande idé.
Användarvisningsbild
zeus
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jun 03, 2005 2:00
Ort: Swe

PDF-projekt kolonner

Inlägg av zeus »

Om någon har måtten till bilderna kan jag cada upp det. Kan bli svårt med nålventilerna, men det går nog att lösa.
Bubbel!
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Lo »

Om någon har tid och talang så vore en liten flash film som Plastis filmen aldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
klimpen43
Föredetta admin
Inlägg: 100
Blev medlem: tor okt 06, 2005 2:00
Ort: k?llarn

PDF-projekt kolonner

Inlägg av klimpen43 »

Istället för CAD-ritningar, eller kompletterande, så skulle jag vilja se flash-animationer. Dels på hur själva processen startar och även när den är i drift. Om en bild säger mer än tusen ord, så säger en animation av processen tiotusen ord :P
En intressant detalj är temperaturer i kolonnens delar samt när man bör avbryta processen eller sänka effekten om vissa temperaturer går överstyr.
Hoppas detta projekt blir lika bra som jag tror det kommer att bli.
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

PDF-projekt kolonner

Inlägg av KaptenStofil »

Tror du inte det blir lite jobbigt att implementera flashanimationer i ett pdf-dokument??
klimpen43 skrev:temperaturer i kolonnens delar samt när man bör avbryta processen eller sänka effekten om vissa temperaturer går överstyr.
Vad menar du nu?


Kom igen nu samtliga, alla tycker att det är en bra idé och hoppas på att någon annan skall göra det, eller? :? Sätt igång och posta nu, spelar ingen roll vad, allt beaktas.

MVH
/MajorTom
Användarvisningsbild
Hojjt
Bryggmästare
Inlägg: 597
Blev medlem: tor feb 10, 2005 1:00
Ort: Bodegan

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Hojjt »

Jag kan berätta lite om mina kolonner !

Min första var en CM.
Jag byggde den av ett 1m 2" rör och gjorde en reflux kylare av 1m 4,7mm bromsrör. jag böjde bromsröret till en liten spiral som jag satte ca 10cm ner i kolonnen. Därefter fyllde jag kolonnen med skurbollar som jag dragit ut för att få i sär alla "korvarna" sen rullades dessa i hop och stoppades in i kolonnen ända upp till kylspiralen!
Kylaren visade sig vara så effektiv att jag fick sätta in en ventil bara för att justera flödet till refluxkylaren. Längst upp på kolonnen satte jag en gummiplugg med temometer och nån cm ner på sidan av kolonnen satte jag produktuttaget av ett 15mm rör som sedan gick ca 30cm ner till en liebegkylare bestående av ett 15mm rör som spriten går igenom och ett 22mm rör som kylmantel.

Denna kolonn gav mycket bra sprit 96% men var svår justerad och känslig. Har man dåligt vattentryck som påverkas av att det spolas i nån kran någon annanstans i huset så är det besvärligt.

Jag byggde därför en ny kolonn , VM senare en ARC men jag kan återkomma om det senare...


- Hojjt
Användarvisningsbild
klimpen43
Föredetta admin
Inlägg: 100
Blev medlem: tor okt 06, 2005 2:00
Ort: k?llarn

PDF-projekt kolonner

Inlägg av klimpen43 »

MajorTom skrev:Tror du inte det blir lite jobbigt att implementera flashanimationer i ett pdf-dokument??
klimpen43 skrev:temperaturer i kolonnens delar samt när man bör avbryta processen eller sänka effekten om vissa temperaturer går överstyr.
Vad menar du nu?
Jajust, det skulle vara en PDF ja, då skulle väl stillbilder och pilar/siffror funka.

Med temperaturerna menade jag t.ex om man mäter mitt i kolonnen, vilka temperaturer bör den visa och hur förändras dom under kokningens gång. Dvs, när t.ex mittentempen sticker över 80 grader så är det dags att stänga av eller köra på mer/100% reflux en stund.

Vilket leder mig in på en idé som jag just ska testa, nämligen en liten styrning till en LM-kolonn. Tanken är att en sensor 20% upp från botten av kolonnen ska larma vid säg 80-82 grader och då stänga av en magnetventil som sitter på röret man tar ut produkten ur. Magnetventilen kommer att vara öppen under större delen av processen men i slutet när det börjar bli brist på % i kokaren så kan ventilen stängas och så låter man etanolen ansamlas i kolonnen tills temperaturen är ok. Vilket samtidigt innebär att den effektivt hindrar låg % att lämna brännaren och stänger ner produktuttaget i slutet.
Vill man utöka denna idé så kan man sätta en till larmtemp på samma ställe eller längst ner i kolonnen som stänger av elpatronen när sensorn når 100grader = spriten är slut.

Intressant vore också en förklaring/illustrering varför equilibrering (eller hur det nu stavas) behövs, dvs temperaturgradienten som färdas uppåt i kolonnen när den startar och att den behöver tid på sig att jämna ut och fylla upp kolonnen med höga % osv.
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Koskenkorva »

Underbart inittiativ!

Finns antagligen tillräckligt mycket bra information på detta forum att det mestadels blir ett klipp-klistra jobb.

Mitt bidrag blir Riku's Simple Low-cost Stills (download/public/building-a-still-at-low-cost.pdf) är ju väldigt bra.

http://arkiv.bryggforum.nu/homedistiller har ju också väldigt bra generell information.

På sidan jag skickade ovan finns även en hel del annat läsvärt.

Översätta delar av detta, med upphovsmännens tillåtelse?

Jag skulle kunna tänka mig att sammanställa den efterfrågade pdf:en eller delar av den, bara det inte är så att någon annan håller på att skriva den just nu...
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Kendouy
Finjäsare
Inlägg: 53
Blev medlem: ons okt 05, 2005 2:00
Ort: Norrland

PDF-projekt kolonner

Inlägg av Kendouy »

Finns det någon variant som inte kräver kylvatten utan kan bli luftkyld?
Användarvisningsbild
klimpen43
Föredetta admin
Inlägg: 100
Blev medlem: tor okt 06, 2005 2:00
Ort: k?llarn

PDF-projekt kolonner

Inlägg av klimpen43 »

Kendouy skrev:Finns det någon variant som inte kräver kylvatten utan kan bli luftkyld?
En LM byggd med t.ex radiatorer från husvagn fungerar bevisligen, aningen otymplig dock. Man lutar dom svagt uppåt från toppen på kolonnen och låter den kondenserade vätskan rinna tillbaka och tas ut i lämplig mängd. Det blir ganska fort en stor apparat om den ska tåla hög effekt, man kan såklart använda fläktar osv för att hålla ner storleken.
En variant är att överdimensionera kylaren och köra med cirkulerande vatten som kyls medelst en stor radiator från t.ex en bil och fläktar. Vissa brännare kan klara denna typ direkt, men många är ändå byggd för 4-gradigt kranvatten i lagom fart, så det kan lätt bli etanolånga som pyser ut eftersom den inte hunnit kondenseras = livsfarligt.
En radiator med fläkt kommer aldrig under rumstemperaturen, och matar man på duktigt med effekt så får man nog räkna med 10 eller mer grader ovanför rumstemperaturen.
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster