Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Böjd kolon??

Allt om kolonnbrännare.
Gäst

Böjd kolon??

Inlägg av Gäst »

Måste en kolonn vara rak??
om inte så kan man ju få en jävla massa meter extra genom rörböjar !! :D jag hittade MKT fina rör med specialmejerikopplingar som har suttit hos ASTRA ! har aldrig sett sådana kopplingar förut
och då tänkte jag på detta med BÖJD kolonn!
Funkar det så skall jag nog gå och prata med snubben som har dessa!
Jag har hittat en annan GULDGRUVA nu som har allt som VI brännare vill ha :D :D
Användarvisningsbild
tomtom
Bryggmästare
Inlägg: 421
Blev medlem: tor maj 27, 2004 2:00
Ort: Norrland

Böjd kolon??

Inlägg av tomtom »

Spiralbrännaren är ju böjd, så visst går det.

Men det blir nog en rolig uppgift att fördela refluxen jämnt över fyllningen i en större kolonn med en massa böjar och svängar :)
Satsa på den grymmaste fyllning du kan hitta istället.

Kunde jag konstruera och svetsa så skulle jag bygga en riktigt fet (kanske dubbel?) klockbottenkolonn eller en bubble-cap!
Där har du någonting att bita i, du som gillar när det är avancerat och ovanligt.

Du blir garranterat en av mycket få privatpersoner med sådan utrustning.
Gäst

Böjd kolon??

Inlägg av Gäst »

:D Kunde jag konstruera och svetsa så skulle jag bygga en riktigt fet (kanske dubbel?) klockbottenkolonn eller en bubble-cap!
Där har du någonting att bita i, du som gillar när det är avancerat och ovanligt.

Du blir garranterat en av mycket få privatpersoner med sådan utrustning.

men min kolonn jag bygger nu är jag 110% ensam om att ha :D
den är gjord med plattor typ bubbelcaps fast lite grymare
MEN en FET dubbel vore inte fel :twisted:
Ps vad är klockbottenkolonn då?

+ jag kan ju inte bara bygga saker för att det är roligt sen låta skiten bara stå i ett hörn,måste bli av med detta också (senare)
Användarvisningsbild
salvia_saint
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: ons okt 13, 2004 2:00

Böjd kolon??

Inlägg av salvia_saint »

Är det bara jag som tycker att en böjd kollon borde ändra funktionen på apparaten? Är det inte meningen att en kollon ska rinna nedåt med många små droppar, som ska omdestileras, istället för en "ränna" som det skulle bli om man gjorde en spiral av den?

Personligen så tror jag inte att det är någon bra ide att böja kollonen, men du är välkommen att göra ett försök! :)
Användarvisningsbild
nykteristen
Bryggmästare
Inlägg: 303
Blev medlem: lör jun 19, 2004 2:00

Böjd kolon??

Inlägg av nykteristen »

Häri hittar du en spånig variant av liggande kolonn, mer som en trappa än böjar:
http://www.bryggforum.nu/modules.php?na ... pic&t=3419
Gäst

Böjd kolon??

Inlägg av Gäst »

tänkte på den där MOTHERS kolonnen med 2 st kolonner i en? eller varför inte ta och göra 4-6 st kolonner i en kolonn?? :twisted:
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster