Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Latest mods to ARC

Här diskuteras automatisk refluxkontroll
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Latest mods to ARC

Inlägg av Farbror_Plast »

Inte för att det är så noga kanske men vi döpte det till ARC inte ACR.
Gäst

Latest mods to ARC

Inlägg av Gäst »

:?: visste inte det sorry
ok Fp ARC e det nu!
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Latest mods to ARC

Inlägg av Koskenkorva »

Hur det går, tja ungefär som det står i inläggen överst i tråden, har inte hunnit göra något mer nu. Nästa steg blir att täta läckor och skaffa en backventil.
KISS - KeepItStupidSimple
Gäst

Latest mods to ARC

Inlägg av Gäst »

:twisted: :twisted: snart kommer min Värsting kolonn 4" med special gjorda plattor och snekapat huvud , Special shoutgun, special ARC (riku) som är MKT svårt att göra,dvs den saken jag vill ha på den är MKT MKT svår att göra
Vänta och se!! funkar inte arc så kommer detta fixas med att jag har 1 automatiskt kolreningssystem jag gjort nu
dvs spriten rinner ner i 1 speciall behållare(stor)med pump och med 40-50% destilerat vatten (allt uträknat) och när spriten runnit klart så sätter pumpen igång och pumpar allt till kolanläggningen (behållare) sen tömmer jag bara spriten och fyller på kol
MEN detta är om ARC nu inte kommer att fungera för mig-riku-kosken-FP m,m
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Latest mods to ARC

Inlägg av rkr »

I just finished testing the system with real mash. I used 400W power and it took about 20 hours to get out ~3.5 liters at 95.6% from mash made with 6kg of sugar. The last half liter alone too 8 hours. To my dissappointment I must say that there still was a hint of burnt smell in the last 0.5 liters which I collected over night as one batch. It's very slight, and most of you wouldn't propably notice it in diluted spirit, but it's there unfortunately. So for ARC of this type I must recommend either stripping the mash or leaving the last 2-3 dl uncollected. For shorter runs with high power it could very well work without problems, I guess Mr Svetsare can enlighten us on this subject in near future :D

Greetz, Riku
Gäst

Latest mods to ARC

Inlägg av Gäst »

:D For shorter runs with high power it could very well work without problems, I guess Mr Svetsare can enlighten us on this subject in near future


sätter igång med bygget SNART min vän!!
TACK TACK riku+fp för all hjälp ni gett mig + att ni stått ut med min tröghet inom kokning!!
Denna sak jag skall bygga har ingen testat här
:D :D Så detta blir roligt att se om detta fungerar med allt jag tänkt mig
Användarvisningsbild
tomtom
Bryggmästare
Inlägg: 421
Blev medlem: tor maj 27, 2004 2:00
Ort: Norrland

Latest mods to ARC

Inlägg av tomtom »

Mmm... Mycket prat har det varit om denna monstermaskin nu.
Väntar spänt på resultat.
Gäst

Latest mods to ARC

Inlägg av Gäst »

Som jag sagt förut om detta
mina plattor är fortfarande inte färdiga + att det är MKT jobb med denna sak
Ni kommer att förstå vad jag menar när ni ser denna sak
Tänker inte bygga nåt SKIT bara för att ev visa en kolonn/maskin
ni/du kan ju tjata lite på Kosken + fp så länge om deras saker
Skriv svar

Återgå till "Automatic Reflux Control (ARC)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster