Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Latest mods to ARC

Här diskuteras automatisk refluxkontroll
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Latest mods to ARC

Inlägg av rkr »

As some of you may recall the ARC version I built had slight quality problems towards the end of the run. While the product was quite drinkable trace amount of higher boiling point alcohols started to bleed in at the very end.

I'm happy to tell that the problem seems to be solved now. The answer is lengthened sensor pipe. What I did was to add 90cm of 5mm copper pipe to the 12mm sensor pipe. This pipe goes down to 30cm from the bottom of 160cm column. This value was determined after countless simulations of column behavior at different mash percentages. For 100cm column the pipe should go to 20cm from the bottom. These values are for external sensor pipes. Internal pipe should only go down ~40% of column length.

I tested the setup with heads and tails blended to 18% and the product was very pure (no detectable off smells or tastes) up untill the system ceased output. When output ceased the mash strength was between 1-2%. To get that last % out is not efficient cost and time wise as the required reflux ratio would be ~30:1.

This needs to be tested with regular mash as well, but so far this seems to provide adequate performance.

Greetz, Riku
Användarvisningsbild
tomtom
Bryggmästare
Inlägg: 421
Blev medlem: tor maj 27, 2004 2:00
Ort: Norrland

Latest mods to ARC

Inlägg av tomtom »

Tack Riku

Fortsätt hålla oss uppdaterade!
Det här med ACR var jäkligt finurligt uttänkt...
Ser med spänning fram emot vad som kan komma av denna innovation :D
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Latest mods to ARC

Inlägg av Koskenkorva »

Jag håller på att ta ut heads med min nya ARC maskin, byggt enligt eget koncept, och den fungerar so far ypperligt. Det är ett riktigt skådespel att se den igång. Samtidigt som det droppar ut produktslangen ser man ett lätt litet sug till sensor röret som vittnar om att allt fungerar precis som jag planerat.

Det är ett ganska bra ös i han. 70*2 m.m kolonn, skurbollar och 2050 watt, då händer det grejor. :twisted:

Tyvärr läckte en svetsning lite grann, så efter att ha lutat mig över apparaten en stund har jag blivit lite dragen. Kletade över lite deg och hopas att inte allt ska ånga bort.

En utförlig rapport kommer snart med bilder, ritningar, och allt man vill veta om den. Jag är ganska övertygad om att mitt konvept fungerarar i vilket fall snabbare än originalet eftersom jag har kontinuerlig avtappning på den.
KISS - KeepItStupidSimple
Gäst

Latest mods to ARC

Inlägg av Gäst »

:D :D Kletade över lite deg och hopas att inte allt ska ånga bort.
HEHEHEHEE vad då för jävla deg?? hehehehe
detta låter ju MKT bra kosken att du fått till det
bilder tack
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Latest mods to ARC

Inlägg av Farbror_Plast »

La för övrigt upp ett dokument på distillers för att tag sedan hur arc fungerar, finns på filuppladdningen How_ARC_works ifall de som är intresserade vill läsa, finns i alla fall ett fel där, små rör tycks fungera bra, riku har testat det i sin senaste.
Internt rör har jag testat och det fungerarade bra det med.

Koskens variant är inte med där eftersom den inte var testad ännu.

Ser fram emot lite information om den Koskenkorva.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Latest mods to ARC

Inlägg av Farbror_Plast »

skynda dig kosken jag är nyfiken =)

hur högt upp hade du det interna röret? vad är det för höjdskillnad på det på det interna röret och utlopp av sprit?
vad är det för dimension på interna röret?
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Latest mods to ARC

Inlägg av Koskenkorva »

Fasen! Fiasko! :evil:

Slangen till pumpen lossnade, och apparaten floodade när jag var frånvarande, lyckades rädda motsvarande 4 liter 40%-igt.

Men det lilla den som den gick gick den inte heller riktigt som det var tänkt. Förväntningarna var stora men koncentrationen låg endast på 80%... Tror att slanglåset var lite dåligt, eftersom man ibland kunde se att sprit skjöts bakåt i systemet. Ska byta till backventil istället. Sedan kanske man skulle sätta sensorröret lite längre ner, samt göra det grövre.

För närvarande sitter sensorröret 40 cm ner på kolonnen och har en ytterdiameter på 5,5 m.m. Höjskillnaden mellan mynningen på detta och ansamlingskärlet ligger på runt 10 cm (orkar inte springa ner i källarn och mäta).

Sedan tålde slangen jag använde inte alkhol och nu efter ett par timmar är den helt vit och äcklig.

Kollontoppen tätade jag med dubbla bitar cykelslang och slangklämma, detta fungerade ypperligt :lol:

I vilket fall kan vi konstatera att iden med detta inte är helt korkad. Ibland skjöts sprit upp i sensorröret eftersom man kunde se att de sögs in sprit ibland, och när jag hade ventilen stängd kunde man tydligt se att det rann sprit in i full-reflux röret.

Kylningen består av 2,5 meter 7-7,5 m.m alu rör, från gamla kylskåp, och detta fungerade perfekt. Gick dessutom att driva med en 30watts pump från en tvättmaskin. Kylvatten in temp ca 10 grader och uttemp runt 35. Flödet var max 1 liter i minuten. Detta gick ner i en 25 liters behållare med 2 st 1,5 liters flaskor med is, samt vatten ändå upp, men isen smälte snart och jag blev tvungen att byta vattnet hela tiden. Billig kylning blev det i vilket fall, men ska snart investerar i ett bilkyl tror jag.

Snart blir det mer mäsk och en ny testkörning med läckage och allt annat fixat!
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Latest mods to ARC

Inlägg av Farbror_Plast »

Jaja, det brukar krånlga lite första gången. En riktig backventil kan nog vara bra. Kan mycket väl vara den, om den släpper igenom för segt så fungerar det inte.

Principen lär det inte vara fel på, bara en dimensionsfråga. Med lite meckande så lär det nog gå att använda hela kolonnhöjden om man vill.

Jag tänkte provbygga den där jag gjorde skiss på i arc tråden, inte riktigt så men nästan. Vi får se om den fungerar. Inte för att det är fel på arc på utsidan (arc på produkt alltså) men skadar inte att testa alla varianter, reflux arcn bör fungera med alla styrkor i kokkärlet utan styrpning på produkt o det är ju trevligt.

Äh fan, får börja rota efter rör
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Latest mods to ARC

Inlägg av Koskenkorva »

heheh det är på G hör jag :) Kanske är ett 5 m.m rör för litet för en 70 m.m kolonn. Hmm, det blir till att jäsa mäsk imorgon i vilket fall.

Spädde ner spriten jag fick till 60-70%, renade det noggrant med callgon kol, hällde det i en Zaranoff flaska och sade till polarna att det var 40%. Lördagen blev mer än räddad :twisted:

Ett tips är att använda Plastic Padding kemiskt stål till att täta refluxrör etc med, det håller utmärkt.
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Latest mods to ARC

Inlägg av rkr »

Koskenkorva skrev: Ett tips är att använda Plastic Padding kemiskt stål till att täta refluxrör etc med, det håller utmärkt.
At least Plastic Padding super epoxy dissolves/disintegrates in contact with hot ethanol, I'd rather use silicone for sealing things up.
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Latest mods to ARC

Inlägg av Koskenkorva »

Min erfarenhet är att silkon likförbannat lossnar med en gång.

Hittlis har tätningen med kemisk metall hållit bra iaf.
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Latest mods to ARC

Inlägg av byggarn »

Jag har kört med Plastic Paddings Kemiska Metall i över 10 år som tätning i min reningsanläggning.
Där är ju iofs spriten kanske 45% och rumstempererad... men i alla fall :)
Gäst

Latest mods to ARC

Inlägg av Gäst »

:? :roll: :?:
Användarvisningsbild
tomtom
Bryggmästare
Inlägg: 421
Blev medlem: tor maj 27, 2004 2:00
Ort: Norrland

Latest mods to ARC

Inlägg av tomtom »

Hur fungerar det att köra ACR med kontinuerlig destillation?
I teorin bra efter vad jag förstår, men har någon gjort några praktiska experiment?

Nykteristen vet jag provade, men efter ett par misslyckade körningar så hörde jag inget mer...
Håller du fortfarande på att mickla med inställningarna?

:)
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Latest mods to ARC

Inlägg av rkr »

The old and very efficient way to fight run time leaks is to mix flour and water to form a thick paste. Slap that over the leak and it'll harden due to heat and form pretty much leak free bond. Even silicone will cure enough in 10 minutes or so and it can be left in place for a "permanent" fix. It's true that silicone will eventually come off, although it usually keeps going for tens of runs and i usually modify my stills after only a few runs :D

Greetz, Riku
Skriv svar

Återgå till "Automatic Reflux Control (ARC)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster