Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

FattAss

Här diskuteras Vapour Management
Användarvisningsbild
DooMarN
Bryggare
Inlägg: 128
Blev medlem: mån maj 03, 2004 2:00

FattAss

Inlägg av DooMarN »

ok första mäsk kokningen är genomförd

FÖRUTSÄTTNINGAR

Kylvatten:
in från kranen 14º ut från shotgun 38º med en fart av 1,5L/min

Mäsk:
25L TP48 jäst till -16 + 2L head & tail från föregående körning med gamla kolonnen

1900W vattenkokarellement på full fart hela körningen

KÖRNINGEN

1 tim 10 min uppvärmning
1 tim nollkörning med ventilen stängd (för att refluxflödet ska stabiliseras)
15 min foreshot 1,5dl slängdes
1 tim 15 min 1L head sparas till nästa gång
2 tim 30 min mainrun 4,5L 95% mumma (ventilen öppen ca:3/4) nästan 2L/tim :)
45 min 1,1L tail sparas till nästa gång

Spriten smakar utmärkt utan kolning, men eftersom jag bjuder mina vänner på drickat
och dom är så himla insnöade på att det MÅSTE renas så gör jag väll det.

ska börja stippa i framtiden så blir det nog renare än renast :)

Det blir nog mycket laborerande i framtiden med påbyggnads delar och tillbehör till denna,
tror aldrig jag kommer att byta kolonn någon mer gång.
Fast det sa jag om min pc när jag fick en 486 med 4Mb ram & 430Mb hårddisk också HeHe

STORT tack till MRSVETSARE & Farbror_Plast
Användarvisningsbild
Flintis
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00

FattAss

Inlägg av Flintis »

Grattis till tillskottet DooMarN.

En liten fråga bara.

I Complete Distiller står:

"NOTE: the vapor control head must not be significantly cooled by its proximity to the top reflux
condenser, for if any of vapor condenses inside it then the separation principle will be compromised.
For this reason, the best types of condenser to use are often a simple reflux coil or a cold finger as the
enclosing shroud or sleeve, which is usually soldered or otherwise fastened to the separator, is not
actively cooled. A poor choice would be a gloved cold finger, as the active cooling of the outer sleeve
could easily extend to the separator."

Om du känner vid ånguttaget på din maskin, är det varmt eller kallt där ?

Anledningen till att jag frågar är att jag har planer på att fortsätta gå i dina fotspår.

Mvh, Flintis
Användarvisningsbild
DooMarN
Bryggare
Inlägg: 128
Blev medlem: mån maj 03, 2004 2:00

FattAss

Inlägg av DooMarN »

om du med ånguttaget menar på kolonnen presis där röret till produktkylaren sitter
så är det varmt där och vidare ända till produktkylaren

om det inte är där du menar så får du förklara nogrannare för jag är inte helt nyckter :)

spriten håller ca 16º när den kommer ut så den är väld kyld
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

FattAss

Inlägg av Farbror_Plast »

Flintis, hans apparat gav inget när det han kokade vatten i den så då fungerar det. Det ska mycket till för att toppkylaren ska störa, även om den är i koppar.

DooMarN, en sketen kulventil från biltema blir finfint. Man behöver inte ens ha någon ventil alls om du sätter fast slangen på kolonnen en bit ovanför uttaget när du inte använder den funktionen. Tänk på att du inte behöver ta bort extra uttagen när du kör finspritkörning, spelar ingen roll om den är där eller inte.
Användarvisningsbild
Flintis
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00

FattAss

Inlägg av Flintis »

DooMarN
Det var precis vad jag menade.

Farbror_Plast
Tack. Då slipper man oroa sig för just det i alla fall :D

DooMarN
Vad har du för fyllning ?
(Har precis fått hem 1 kg Amphora så jag hoppas ju att du ska säga det.
För att det gick bra har vi ju förstått av ditt körschema och nuvarande tillstånd :D :D )
Gäst

FattAss

Inlägg av Gäst »

Flintis, hans apparat gav inget när det han kokade vatten i den så då fungerar det. Det ska mycket till för att toppkylaren ska störa, även om den är i koppar.

DooMarN, en sketen kulventil från biltema blir finfint. Man behöver inte ens ha någon ventil alls om du sätter fast slangen på kolonnen en bit ovanför uttaget när du inte använder den funktionen. Tänk på att du inte behöver ta bort extra uttagen när du kör finspritkörning, spelar ingen roll om den är där eller inte.

Jag undrar hur du menar med denna fråga och svar?
Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

FattAss

Inlägg av TommyTurbo »

DooMarN, skulle du kunna dela med dig av dina ritningar på denna underbara maskin (i detalj), jag är MYCKET intresserad.

Tack på förhand.


/TT
Användarvisningsbild
Flintis
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00

FattAss

Inlägg av Flintis »

MRSVETSARE
Menar du min fråga ?
Gäst

FattAss

Inlägg av Gäst »

ja flintis! :D
Användarvisningsbild
DooMarN
Bryggare
Inlägg: 128
Blev medlem: mån maj 03, 2004 2:00

FattAss

Inlägg av DooMarN »

ok jag tror det blir ett litet bygge lite längre fram på det sättet du beskriver,
jag ska ju i alla fall lära mig svetsa tig någon gång och då är nog det ett lagom projekt.
Tänkte på en sak gällande plattorna innuti som fångar upp refluxen,
hur långt isär behöver dom sitta? = hur lång blir tilläggs delen

Men så länge får det nog duga med ett lock i stället för shotgunen, en MYCKET trevlig forummedlem
har något på gång åt mig, som vi ska kika på i helgen. Återkommer med mer om det
Gäst

FattAss

Inlägg av Gäst »

DooMarN, skulle du kunna dela med dig av dina ritningar på denna underbara maskin (i detalj), jag är MYCKET intresserad.

Tack på förhand.
kolonn röret är 900mm långt 3"
shoutgunen är 300mm långt 3"

1,5" prduktkylare
och 2" kylrör runt om
och vips så är det 1 kolonn!
Användarvisningsbild
Flintis
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00

FattAss

Inlägg av Flintis »

Jo i "The Complete Distiller" så sätter dom upp ett varnande finger för fel refluxkylning vid apparater som den du byggt.

Använder man fel refluxkylare så kyler man kolonnen ända ner till produktuttaget och ångan kan kondensera där och det är inte optimalt.

I detta fallet så var det tydligen ingen fara och ska man tro FP, (och vem gör inte det), så ska det mycket kyla till innan det blir några problem.

// Flints
Gäst

FattAss

Inlägg av Gäst »

:cry: Men så länge får det nog duga med ett lock i stället för shotgunen, en MYCKET trevlig forummedlem
har något på gång åt mig, som vi ska kika på i helgen. Återkommer med mer om det

va säger du?? jag som lagt ner så mkt jobb på shoutgunen ?? skall du bara lägga undan den nu?
men men det är ju din sak
MVH mrsvetsare
hoppas du får hlälp av den där snälla personen på forumet
ha det så bra
Gäst

FattAss

Inlägg av Gäst »

:D :D Ok vad glad jag blir
Användarvisningsbild
Flintis
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00

FattAss

Inlägg av Flintis »

MRSVETSARE skrev::cry: Men så länge får det nog duga med ett lock i stället för shotgunen, en MYCKET trevlig forummedlem
har något på gång åt mig, som vi ska kika på i helgen. Återkommer med mer om det

va säger du?? jag som lagt ner så Mycket jobb på shoutgunen ?? skall du bara lägga undan den nu?
men men det är ju din sak
MVH mrsvetsare
hoppas du får hlälp av den där snälla personen på forumet
ha det så bra
Va inte ledsen MRSVETSARE han ska ju bara ta bort den när han strippar (sprit alltså :wink: )
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster