Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

hjälp med detta!!

Flutes, Bubble Caps, Perforerade plattor o.s.v.
Gäst

hjälp med detta!!

Inlägg av Gäst »

jag undrar lite om den kolonn jag skall bygga snart
och behöver lite råd av er innan jag hugger in me svetsen
jag skall ju göra 1 st 4" kolonn med plattor och shoutgun samt el huvud (var det tänkt) så nu har jag ändrat lite på detta och vill då veta följande
rinner spriten ner intill väggarna på denna skiss?
titta på filuppladdningen som heter "exprement.bmp
tacksam för hjälp av er

Bild
Användarvisningsbild
Sqrewdriver
Föredetta moderator
Inlägg: 909
Blev medlem: lör mar 06, 2004 1:00
Ort: V?sternorrland

hjälp med detta!!

Inlägg av Sqrewdriver »

får du tillräckligt hög reflux med denna konstruktion?

Edit: 2004-08-19 21:29 fixade frågetecken.
"Why go synthetic, when Nature can fuck you up bad enough!"

Moderar med k?nsla. Tycker du inte som jag? PM s? reder vi ut det, Jag ?r inte om?jlig ;)
Användarvisningsbild
nykteristen
Bryggmästare
Inlägg: 303
Blev medlem: lör jun 19, 2004 2:00

hjälp med detta!!

Inlägg av nykteristen »

Tror att tratten ska vara mindre. Dess storlek styr ju refluxratio. Gör du den 2" så får du reflux ratio 1/4, 1" ger 1/16. 1,5" ger 1/7 ungefär. Detta under förutsättning att kondensatet droppar jämt utspritt från kondensorn. Enklare är nog att räkna på det antal rör som droppar i tratten/ antalet som droppar utanför.
Jag tror inte att du behöver föra in kondensatet mot mitten med en bottenkolonn, det enda som kan bli problem är hur bra passning du har mellan plattan och kolonnväggen. om det är för glappt här, så kanske kondensatet rinner förbi utan att stanna på plattan, men detta problem får du nog även om det hamnar mitt på...
Gäst

hjälp med detta!!

Inlägg av Gäst »

Tack ändå,men jag kör på detta pga att det känns rätt för mig
refluxen blir som den blir,om det blir lite ,så får det bli så,men det blir ju lite iallafall
ang att det inte skulle behöva plattorna riktade emot mitten ,e nog fel enligt FP så skall detta vara så,dvs spriten riktat emot mitten
TACK SÅ MKT för era svar
hur denna BIGA speciela kolonn blir kommer ni snart få se
cio
Gäst

hjälp med detta!!

Inlägg av Gäst »

PS:: det e inte 1 st shoutgun i toppen
utan 1 kylare som e fylld med vatten,som typ produktkylare
vad min fråga på mitt inlägg var,rinner spriten ner intill väggarna på denna?
tacksam för era svar
Skriv svar

Återgå till "Fysiska plattor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster