Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] Måste jag ha vattenkylning?

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
Användarvisningsbild
apotekaren
Bryggmästare
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 03, 2003 2:00
Ort: ju l?ngre fr?n lagen desto b?ttre...

[Labmaster] Måste jag ha vattenkylning?

Inlägg av apotekaren »

Har lagt upp en bild på mitt arvegods:

Bild

En konventionell kolonnbrännare, Vid uppvärmning kör jag patronen på två faser och när den blivit varm så drar jag ur ena fasen. (elsäkert till tusen då flatstiftet hänger o dinglar lite lagon nonchalant helt öppet...)
Min fråga är då:

Om jag då skulle koppla en dimmer till den kvarvarande fasen skulle man då kunna låta bli att kyla kolonnen med vatten?
svenne

[Labmaster] Måste jag ha vattenkylning?

Inlägg av svenne »

du kanske inte kan skippa vattnet helt, sen beror de på i fall du har mer än 300Ws element de har du säkert, så varför inte köpa en effektregulator av svebry för 158kr inkl frakt.

Den tar 10 min att löda ihop det är ca 10 komponenter, samt att den funkar upp till 2200W.

Lycka till! :wink:
Användarvisningsbild
apotekaren
Bryggmästare
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 03, 2003 2:00
Ort: ju l?ngre fr?n lagen desto b?ttre...

jorå..

Inlägg av apotekaren »

..har 2 kW.s element, så jag hade nog en regulator som tål lite mer i åtanke, men jag måste alltid ha kylning för att kondensera? Just nu krävs väldigt lite vatten då man kör på en fas, dock ger den inte bästa juicen. Men ska skippa de nedre kylrören och få in lite fylning i kolonnen som nu är tom.
Användarvisningsbild
Vaniljvodka
Föredetta moderator
Inlägg: 667
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Under stubben
Kontakt:

[Labmaster] Måste jag ha vattenkylning?

Inlägg av Vaniljvodka »

apotekaren: uj uj ja gör det.. du kommer märka skillnad jag lovar.
kör du helt utan fyllning kan det inte bli ngt vidare eller?
Användarvisningsbild
apotekaren
Bryggmästare
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 03, 2003 2:00
Ort: ju l?ngre fr?n lagen desto b?ttre...

smaken vs. effekten

Inlägg av apotekaren »

Nu bor jag ju i nordligaste delarna av landet o vi smakar inte, vi sväljer, måste vi så tuggar vi väl också... Nä skämt åt sido, jag kör den sakta sakta så blir det prima efter 2 kolningar. Sen är kärlet, millitär canteen, något för litet, rymmer inte 25 lit. mäsk, max 20. Så jag ska först få kolonnen lite bättre, sen en ny underdel.
Användarvisningsbild
donk
Bryggare
Inlägg: 186
Blev medlem: sön apr 04, 2004 2:00

[Labmaster] Måste jag ha vattenkylning?

Inlägg av donk »

Ja... Fyllning kommer att göra hela skillnaden...
Ser ju att du har en massa rör genom kollonen vilket kommer att göra det svårt att fylla med skurbollar, så jag föreslår raschigringar. De är inte lika effektiva, men kommer att ge mycket bättre resultat än inget alls.
Ang. kylningen så ser det ut som att du kommer behöva vattenkylning som den ser ut nu. Men om du inte har bråttom och verkligen vill ha lyftkylning föreslår jag en spiral eller konvektorrör i toppen istället.

BTW: Mjölkkrukan... Är inte den lite för fin för att 'bara' vara uppsamlingskärl? Nog för att den är liten, men skulle kunna bli en duglig potstill / essensbrännare, eller?
Användarvisningsbild
apotekaren
Bryggmästare
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 03, 2003 2:00
Ort: ju l?ngre fr?n lagen desto b?ttre...

Mjölhämtaren...

Inlägg av apotekaren »

...Ja allt RF ger en ju idéer... Har även en FOA nånstans liggande efter pappsen som aldrig är provad, kanske skulle sammanföra dessa två tingestar...
Användarvisningsbild
made4u
Bryggmästare
Inlägg: 333
Blev medlem: tor dec 25, 2003 1:00
Ort: Sm?land
Kontakt:

Re: Mjölhämtaren...

Inlägg av made4u »

apotekaren skrev:...Ja allt RF ger en ju idéer... Har även en FOA nånstans liggande efter pappsen som aldrig är provad, kanske skulle sammanföra dessa två tingestar...

kan du inte ta och lägga upp en bild på den me?
Användarvisningsbild
apotekaren
Bryggmästare
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 03, 2003 2:00
Ort: ju l?ngre fr?n lagen desto b?ttre...

*rotar runt*

Inlägg av apotekaren »

ka bara hitta den där FOAn också, ledsen om det är en aning respektlös mot fina teknologiska prylar att inte riktigt veta vart man la dom ;o)
Men så fort jag hittat den ska jag montera ihop o prova, alternativt monterar jag den på en gammal perkulator jag har liggande bara för att testa.
allt detta drickande blir min urin...
Användarvisningsbild
ville
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre apr 16, 2004 2:00

[Labmaster] Måste jag ha vattenkylning?

Inlägg av ville »

hmm

inte så smart att posta bilder på sin toa va??

jag gissar att du bor i norrland i ett bostadsområde som heter

He****n
Gäst

[Labmaster] Måste jag ha vattenkylning?

Inlägg av Gäst »

Kan bara säga det att det finns badrum som ser ut så i Göteborg med så det är nog ganska anonymt så sett.

//MaSTeR
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster