Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

bygga liten kolonn

Här diskuteras Liquid Management och Reversed Liquid Management
HBsmam
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jun 14, 2017 14:23
Utrustning: Plastbrännare

bygga liten kolonn

Inlägg av HBsmam »

tjena,
jag byggde en spiralis för ett tag sen men tröttnat på att passa den i 2 dagar, så jag tänkte bygga en kolonn, men har inte plats för något som är långt/högt, kvaliten på spriten behöver inte vara på topp då jag vill kola den.
det enda kravet jag har är att det ska gå fort, och ha minst 90%

så min fråga till er är om ni har några tips på hus man kan bygga en kompakt kolonn, med bra hastighet :D :D :D
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: bygga liten kolonn

Inlägg av Kusken »

Hur hög kan kolonnen vara då ? Hur mycket rymmer kokkärlet, och effekt på elementet?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: bygga liten kolonn

Inlägg av Mrbsod »

Låter som att du bör satsa på att bygga en stripper/potstill. I princip en kort stigare, liten böj och sedan produktkylaren, typ 0.5m lieblig borde duga.


Jag antar att kvalitén borde bli ok efter kolning, har dock ingen stripper
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: bygga liten kolonn

Inlägg av Swedish Pride »

nja en stripper e ju bra i sig för det går fort å sen får bu en bra bas för spritkörning.

ju bredare kolonn ju snabbare kan du köra med bra kvalitet, höjden på packning bestämmer % typ.

för bredare kolonner behöver du mer effect up i häcken på den precis därför Kusken frågar om det
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: bygga liten kolonn

Inlägg av Kusken »

Helt rätt Swedish Pride. Själv har jag goda erfarenheter av glaskulor som fyllning. Kan du få till en kolonn på 60 cm med glaskulor, är det inga problem att få ut över 90 % i hög hastighet. Rekomenderar minst 3" diameter om du ska använda kulor. Men ju högre kolonn desto bättre resultat. Strippar du mäsken först, inte går över ca 10-12 % i mäsken kan det bli riktigt bra. Även om du kolar blir det bättre med en bra grundprodukt. Det går att få till en vettig sprit med en potstill också, men du måste köra flera gånger genom den. Potstill är bäst för whisky och liknande.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
HBsmam
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jun 14, 2017 14:23
Utrustning: Plastbrännare

Re: bygga liten kolonn

Inlägg av HBsmam »

tjena, hade tänkt att bygga en boka och hittade instruktioner på en sida, han använder 38mm kolonn rör, vore det inte bättre att använda 54mm ? jag kan få det för samma pris.
om jag använder ett 54mm rör istället, är det då något jag behöver ändra i hans beskrivning eller kan jag följa den fullt ut bara att man tar ett större kolonn rör ?

här är en länk till sidan men infon jag hittat :D

http://learntomoonshine.com/how-to-buil ... structions
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: bygga liten kolonn

Inlägg av Mrbsod »

Ja 54 är bättre. Grövre diameter ökar din maximala kapacitet. Ökad höjd ger ökad kvalitet.

2" är rätt vanligt att bygga med. Skulle helt klart köra på ett 54 rör om jag vore dig.
Skriv svar

Återgå till "Liquid Management (LM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster