Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] Ny brännare

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
Kallekul
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: mån feb 12, 2018 0:31

[Labmaster] Ny brännare

Inlägg av Kallekul »

Har inhandlat en brännare idag.

Helt ny på detta, och vet inget om vad jag har köpt.
Någon son kan säga något om den bara av att kolla på bilden?
Bilagor
IMG_4046.PNG
IMG_4046.PNG (964.47 KiB) Visad 1325 gånger
Senast redigerad av Kallekul, redigerad totalt 1 gång.
Kallekul
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: mån feb 12, 2018 0:31

Re: Ny brännare

Inlägg av Kallekul »

Ser ut som en labmaster när jag jämför med bilder här på forumet.
Är dom helt kass eller?
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Ny brännare

Inlägg av Mrbsod »

Ja labmaster är rätt kassa. Men du kan ju alltid försöka bygga om kolonnen och behålla kokkärlet. Regleringen behöver man också se över.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ny brännare

Inlägg av latmasken »

Njä, det är inte riktigt en labmaster, den har faktiskt kylrören på "rätt" ställen (jämfört med en labmaster, som har dem sitter nertill).

Men två kylrör rakt igenom ger i princip ingen reflux, så det rekommenderas nog att bygga om den istället.
absolutabsinth
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons sep 29, 2010 9:42
Ort: Dalarna

Re: Ny brännare

Inlägg av absolutabsinth »

inte bra att lägga upp bild med gps info kvar!
Kallekul
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: mån feb 12, 2018 0:31

Re: Ny brännare

Inlägg av Kallekul »

latmasken skrev:Njä, det är inte riktigt en labmaster, den har faktiskt kylrören på "rätt" ställen (jämfört med en labmaster, som har dem sitter nertill).

Men två kylrör rakt igenom ger i princip ingen reflux, så det rekommenderas nog att bygga om den istället.
Vad är reflux?

Är någon sorts fyllning i röret, typ glaskulor eller liknande.
Men vet inte exakt hur den ser ut inuti ännu.
Kallekul
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: mån feb 12, 2018 0:31

Re: Ny brännare

Inlägg av Kallekul »

absolutabsinth skrev:inte bra att lägga upp bild med gps info kvar!
Tack för tipset, visste inte att det gick att se!
Hur gjorde du för att se det?

Tur att bilden var tagen i bilen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ny brännare

Inlägg av latmasken »

Kallekul skrev: Vad är reflux?
/viewtopic.php?f=22&t=15125
absolutabsinth
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons sep 29, 2010 9:42
Ort: Dalarna

Re: Ny brännare

Inlägg av absolutabsinth »

http://www.verexif.com/en/
ett ställe för tvätt av gpsinfo
Kallekul
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: mån feb 12, 2018 0:31

Re: Ny brännare

Inlägg av Kallekul »

latmasken skrev:Njä, det är inte riktigt en labmaster, den har faktiskt kylrören på "rätt" ställen (jämfört med en labmaster, som har dem sitter nertill).

Men två kylrör rakt igenom ger i princip ingen reflux, så det rekommenderas nog att bygga om den istället.
Har inte skruvat isär den ännu, men tänkte göra det till helgen och sen provköra en sats.
Om det visar sej att den har tex en kopparspiral i tippen så skulle det eventuellt vara en hyfsad brännare?

Om det bara är ett rakt röt, är en kopparspiral en bra lösning isåfall?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ny brännare

Inlägg av latmasken »

Hur skulle en sån spiral vara inkopplad?

99% av alla brännare som folk "får tag på" idag är labmaster och mår bäst av att byggas om.

Läs de klistrade trådarna om hur en kolonn fungerar så förstår du snart varför. (Man behöver förstå teorin någorlunda för att kunna få bra resultat, det funkar inte att bara följa nån slags steg för steg-anvisning.)
Kallekul
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: mån feb 12, 2018 0:31

Re: Ny brännare

Inlägg av Kallekul »

latmasken skrev:Hur skulle en sån spiral vara inkopplad?

99% av alla brännare som folk "får tag på" idag är labmaster och mår bäst av att byggas om.

Läs de klistrade trådarna om hur en kolonn fungerar så förstår du snart varför. (Man behöver förstå teorin någorlunda för att kunna få bra resultat, det funkar inte att bara följa nån slags steg för steg-anvisning.)
Ja absolut, är viktigt att förstå grunderna för att få det att funka och jag har väldigt mycket kvar att lära.

Men om jag eventuellt skulle förbättra den genom en lättare ombyggnation. Skulle jag då kunna öppna toppen och stoppa ner en kopparspiral där som refluxkylning och köra utan rören, och sedan försluta toppen igen.
Eller hamnar refluxkylningen för högt upp isåfall?

Om jag måste ta bort nuvarande kylrör så blir det såklart enklare att göra en helt ny kolan, och kanske bara behålla produktkylaren.

Tacksam för tips.

MVH
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Ny brännare

Inlägg av Kusken »

En spiral i toppen kommer att göra underverk. Kylrören kan sitta kvar. Eller kan du montera fler genomgående kylrör i toppen.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kallekul
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: mån feb 12, 2018 0:31

Re: Ny brännare

Inlägg av Kallekul »

Kusken skrev:En spiral i toppen kommer att göra underverk. Kylrören kan sitta kvar. Eller kan du montera fler genomgående kylrör i toppen.
Ska se om jag inte kan kan göra ett lock till den och sätta i en kopparspiral. Antar att antar att spiralen inte ska gå över röret till produktkylaren?
Blir en ganska så kort spiral, men tänkte göra en dubbelspiral. Ska jag koppla ur de andra kylrören eller låta dom vara kvar och kyla också?
Tänker även koppla kylningen till kolonen och produktkylaren separat, eller är det överkurs?

Kolonen verka vara fylld med stål/glaskulor, bör de bytas ut mor något bättre?
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Ny brännare

Inlägg av Kusken »

Tänk på att kolonnen ska vara tät i toppen. Ingen ventilation som på en vm, annars kommer det att läcka ångor. Blir fint med spiralen i toppen om du inte blockerar uttaget bara. Dom gamla kylrören kan vara kvar, men utan kylvatten. Testa med den gamla fyllningen, du kan alltid byta senare. Det brukar sitta en löstagbar silplatta i botten på kolonnen så man kan ta ur fyllningen. Du kan rengöra fyllningen genom att slå kokande vatten över den och tillsätta lite diskmedel. Att separera refluxkylningen och produktkylningen är en bra ide. Det blir mycket enklare att kontrollera processen på det viset. Vatten in i botten och ut i toppen brukar funka bäst. Lycka till!
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster