Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lämplig typ av gummipackning

Allt om kolonnbrännare.
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Lämplig typ av gummipackning

Inlägg av Högländaren »

Min gummipackning till termometern i kolonnen luktar illa och jag testade att hälla kokande vatten på den och vattnet smakar och luktar illa precis som vattnet som efter test ångat ur apparaten. Vad ska man använda för lämplig typ av gummi för livsmedel plus att det ska tåla 100 °C?
Ännu bättre tips vore var man köper det :D
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Lämplig typ av gummipackning

Inlägg av click »

Gummi är inte optimalt när det kommer till varm alkoholånga, silikon eller teflon är bäst att använda.
Skall du använda silikon bör den vara livsmedelsgodkänd, vanligt våtrumssilikon innehåller antimögelmedel som är giftigt. Sån här använder jag:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... on-000154/

Blandar man silikonet med vatten och majsstärkelse eller talk blir det som en lera man kan jobba med och som härdar snabbt, det har jag tillverkat packningar av. Googla på oogoo

Vill du fixa något snabbt och enkelt kan du nog linda ihop en packning av teflontejp, beroende på hur den skall se ut.
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Re: Lämplig typ av gummipackning

Inlägg av Högländaren »

Kanonbra tips, tack!
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster