Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kokkärlspackning

Ombyggda vinhinkar, ölfat, effektregulatorer o.s.v.
Halmis
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre dec 01, 2017 17:34
Utrustning: 0

Kokkärlspackning

Inlägg av Halmis »

Hej!
Jag funderar på vad jag ska ha som packning mellan kokärlet och locket. Kanske kan klippa ut en ur själv men vad för packningsmaterial är bäst?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Kokkärlspackning

Inlägg av temp_wricko »

Ett sätt är att göra en av akvariesilikon.
Du fettar av ena ytan (kokkärlet eller locket) och smetar på ett brett lager silikon. Sedan smörjer du motsvarande sida på andra ytan med matolja och lägger ihop ytorna och formar på så sätt en packning. efter 2 dygns härdande har du en färdig packning. Pilla försiktigt isär kärl och lock och tvätta bort oljan.
/Wricko
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kokkärlspackning

Inlägg av latmasken »

Precis, för att förtydliga: Locket ska inte skruvas fast hårt innan silikonet härdat utan locket läggs bara på så hårt att silikonet plattas till och ger en slät och jämn packning. Sen när det härdat så drar man åt (efter att ha tvättat bort oljan).
Tchong
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: sön sep 14, 2008 6:57

Re: Kokkärlspackning

Inlägg av Tchong »

Visst ser det bra ut med hål för skruvar i grytan och i locket men det måste vara ganska så jobbigt att skruva på och av , slänga på packningen , få den att sitta rätt , hålla på med alla bultar o muttrar etc etc .
Själv har jag en rosfri gryta med lock . Jag ruggade lite locket med sandpapper för att få silikonet att fästa bättre , tvättade runt med aceton för att ta bort eventuellt fett och smetade lite akvariesilikon runt locket , med fingret , där locket skulle möta gryta , om man säger så , så jämt som möjligt och inte så tjockt lager av silikon och lätt torka ett par dygn . Sedan var det bara och sätta på locket o hålla det fast med 8 st klämmor från biltema . Snabbt på o snabbt av och det sitter som berg . Att tillverka en packning som man kan ta av och på är bara att skaffa sig ett problem till , tycker jag , för att , varje gång , så måste man joxa med den för att få den på plats . För mig funkar det perfekt och jag har aldrig haft några problem .
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvs ... 000035795/
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Kokkärlspackning

Inlägg av Toffeln »

Varför inte skruva ihop allt, sätta meejerikoppling i locket till kolonnen och fylla på därifrån. En kran på sidan för avtappning? Är det noga med rengöring i brännare? Då skulle man slippa ta isär alla skruvar och packningar så ofta.
Halmis
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre dec 01, 2017 17:34
Utrustning: 0

Re: Kokkärlspackning

Inlägg av Halmis »

Jag har också tänkt på att det blir krångligt med muttrar å skruvar, men jag tänkte svetsa fast muttrarna på undersidan och använda korta vingskruvar. Det var roligare att försöka bygga den snyggt.

Angående packningen så verkar ju eran idé riktigt bra. Ska köra på det.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Kokkärlspackning

Inlägg av Toffeln »

Halmis skrev:Jag har också tänkt på att det blir krångligt med muttrar å skruvar, men jag tänkte svetsa fast muttrarna på undersidan och använda korta vingskruvar. Det var roligare att försöka bygga den snyggt.

Angående packningen så verkar ju eran idé riktigt bra. Ska köra på det.
Varföe inte svetsa bultar och använda vingmuttrar? Känns som det blir enklare att montera och demontera då?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kokkärlspackning

Inlägg av latmasken »

Bortsett från att det blir rätt taggigt när man skruvar isär.

Men håller med om att det blir ju lättare då att först lägga locket på plats och sen bara dra dit muttrarna utan att behöva pilla in skruvar i hål.

Vingmuttrar är väl enklare att hitta än vingskruvar också?
Halmis
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre dec 01, 2017 17:34
Utrustning: 0

Re: Kokkärlspackning

Inlägg av Halmis »

Jag kör med klänyper


HAJ
Skriv svar

Återgå till "Kokkärl, värmeelement och effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster