Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] För kraftigt element?

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?

2 eller 2.5” kolonn?

Du kan välja upp till 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Swebrew94
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör jan 13, 2018 17:26

[Labmaster] För kraftigt element?

Inlägg av Swebrew94 »

Hejsan!:)
Jag Tänkte bygga en labmaster med kolonn på 2-2.5” och 59-60cm höjd.. har inte bestämt mig om kärlet ska vara tillräckligt stort för att bara klara av 25l mäsk eller om det ska vara nog stort för att ta ca 50l mäsk..

Tänkte köpa och montera detta element på 2,4kw men undrar om det kommer att bli för kraftigt då jag inte kommer ha någon steglös justering utan det kommer bara vara on eller off.. (justeras med kylvattnet) http://storagrytor.se/shop/product/varm ... ed-kontakt


Mvh :)
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: För kraftigt element?

Inlägg av Swedish Pride »

nja näe, inte skall du väll bygga en labbe, det vore ju som att sikta in sig på en svart-vit tv.
Finns massa bättre designer, boka å ccvm e väll de vanligaste.
bygg på 50l på så vis kan du alltid köra med 25l fyllt om du bara vill det men du kan aldrig köra 50l i en 25l tunna.

personligen så skulle jag lägga en hundring till för att kuna kontrollera hur mycket kräm du skickar in i kok kärlet.
Swebrew94
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör jan 13, 2018 17:26

Re: För kraftigt element?

Inlägg av Swebrew94 »

Swedish Pride skrev:nja näe, inte skall du väll bygga en labbe, det vore ju som att sikta in sig på en svart-vit tv.
Finns massa bättre designer, boka å ccvm e väll de vanligaste.
bygg på 50l på så vis kan du alltid köra med 25l fyllt om du bara vill det men du kan aldrig köra 50l i en 25l tunna.

personligen så skulle jag lägga en hundring till för att kuna kontrollera hur mycket kräm du skickar in i kok kärlet.
Blir en labmaster har jag bestämt.. men åter till värmeelemt, blir det för stort 2.4kw till att koka 25l mäsk i ett kärl på 50l? Vad ska jag annars köpa för element?
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: För kraftigt element?

Inlägg av Mrbsod »

Nä, 2.4kw är inte för mycket. Det tar evigheter att koka upp 50 liter om du har 2.4kW.

Jag har 6.6kw element och har 38l kärl, brukar ha runt 30 liter i kärlet. Det går undan att koka upp då :)
Bra att kunna få plats med en hel vinhink med mäsk, lite low wines, och ha lite volym kvar, så det inte blir skum som kokar upp i packningen så lätt. Bygg inte för litet kärl är mitt tips...

Det kostar inte många kronor att bygga effektreglering, eller köpa färdigt från eBay eller aliexpress.

Det är kolonnens diameter som avgör vilken effekt du kör kärlet på. Jag skulle säga att 2kw är rätt lagom effekt till att koka en 2" kolumn, men det beror lite på vad du är ute efter.

Men med tanke på att du bygger en labmaster så blir det ju ingen finkörning i alla fall, och du kommer få kola massor i alla fall, så effekten spelar ju lite mindre roll...

Att bygga en labmaster är inte lite dumt. Varför bygga en design som är värdelös istället för att bygga en riktig kolonn enligt nån av ritningarna här på forumet?
Swebrew94
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör jan 13, 2018 17:26

Re: För kraftigt element?

Inlägg av Swebrew94 »

Mrbsod skrev:Nä, 2.4kw är inte för mycket. Det tar evigheter att koka upp 50 liter om du har 2.4kW.

Jag har 6.6kw element och har 38l kärl, brukar ha runt 30 liter i kärlet. Det går undan att koka upp då :)
Bra att kunna få plats med en hel vinhink med mäsk, lite low wines, och ha lite volym kvar, så det inte blir skum som kokar upp i packningen så lätt. Bygg inte för litet kärl är mitt tips...

Det kostar inte många kronor att bygga effektreglering, eller köpa färdigt från eBay eller aliexpress.

Det är kolonnens diameter som avgör vilken effekt du kör kärlet på. Jag skulle säga att 2kw är rätt lagom effekt till att koka en 2" kolumn, men det beror lite på vad du är ute efter.

Men med tanke på att du bygger en labmaster så blir det ju ingen finkörning i alla fall, och du kommer få kola massor i alla fall, så effekten spelar ju lite mindre roll...

Att bygga en labmaster är inte lite dumt. Varför bygga en design som är värdelös istället för att bygga en riktig kolonn enligt nån av ritningarna här på forumet?
Okej kan du länka nån ritning å detaljer till att knåpa ihop en såndär bra som inte är en labmaster? Å varför är en sådan bättre?

Mvh
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: För kraftigt element?

Inlägg av Mrbsod »

/download/public/andy/VM.JPG

Vill du ha högre flöde öka diameter. Vill du ha renare produkt öka längden på packningsdelen eller skaffa riktigt bra packning (t.ex. spp).

Det är bristen på reflux i den övre delen av kolonnen i kombination med för kort längd på packningen som gör att labmastern är dömd att producera väldigt dålig sprit.
Swebrew94
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör jan 13, 2018 17:26

Re: För kraftigt element?

Inlägg av Swebrew94 »

Mrbsod skrev:/download/public/andy/VM.JPG

Vill du ha högre flöde öka diameter. Vill du ha renare produkt öka längden på packningsdelen eller skaffa riktigt bra packning (t.ex. spp).

Det är bristen på reflux i den övre delen av kolonnen i kombination med för kort längd på packningen som gör att labmastern är dömd att producera väldigt dålig sprit.
Ser bra ut men förstår inte ritningen samt hur den används till skillnad från labmaster..? Kan du förklara tack?:) kan man int ba ha mejerikoppling 2” mellan kokkärl å kolonn?

Mvh
Swebrew94
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör jan 13, 2018 17:26

Re: För kraftigt element?

Inlägg av Swebrew94 »

Spp? Packning?
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: För kraftigt element?

Inlägg av Mrbsod »

Ritningen var bara en principritning, jag tycker proportionerna på rörlängder och diameter är ganska lagom på ritningen.

Jo, mejerikopplingar är kanon, jag har bara mejerikopplingar. Som sagt bara en principskiss.

Läs på om cm vm pm här på forumet innan du bygger så du bygger en kolonn så du vet vilken princip du vill bygga efter. Här verkar de flesta bygga enligt vm principen, men många utländska forum använder många cm. använder man mejerikopplingar kan man enkelt bygga om...

Valet av packningsmaterial påverkar produktens renhet och vilken uttagshastighet du får. Bra packning är dyrare... dvs en avvägning mellan pengar och kvalitet. Precis som allt annat i livet. Spp packning skulle jag nog säga är det bästa man kan få tag på som privatperson till rimlig peng.
Swebrew94
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör jan 13, 2018 17:26

Re: För kraftigt element?

Inlägg av Swebrew94 »

Mrbsod skrev:Ritningen var bara en principritning, jag tycker proportionerna på rörlängder och diameter är ganska lagom på ritningen.

Jo, mejerikopplingar är kanon, jag har bara mejerikopplingar. Som sagt bara en principskiss.

Läs på om cm vm pm här på forumet innan du bygger så du bygger en kolonn så du vet vilken princip du vill bygga efter. Här verkar de flesta bygga enligt vm principen, men många utländska forum använder många cm. använder man mejerikopplingar kan man enkelt bygga om...

Valet av packningsmaterial påverkar produktens renhet och vilken uttagshastighet du får. Bra packning är dyrare... dvs en avvägning mellan pengar och kvalitet. Precis som allt annat i livet. Spp packning skulle jag nog säga är det bästa man kan få tag på som privatperson till rimlig peng.
Okej ska göra det:) men vad är packning ens? Är ser rostfria skurbollarna eller vad?

Och om vi leker med tanken att jag bygger en klassisk labmaster vad tycker du/ni att jag ska ha för effekt på värme elemtet om jag gör ett kärl på 50-60l? Ska de bara va on/off på elementet och vad ska ja reglera elementet med om jag måste de? 2 eller 2.5” kolonn om de är en 59-60cm?

Mvh :)
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: För kraftigt element?

Inlägg av Mrbsod »

Utifrån dina frågor skulle jag säga att du är rätt många timmar ifrån att börja bygga något, i alla fall om du vill ha en känsla av att du har en aning om vad som händer i din maskin när du kör den.

Lägg några kvällar på att läsa forumet innan du köper material, så får du svar på de flesta frågor du har i denna tråd.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: För kraftigt element?

Inlägg av latmasken »

Håller med tidigare skribent.

Börja med att läsa igenom de här två trådarna
/viewtopic.php?f=22&t=15125
/viewtopic.php?f=22&t=12350
Swebrew94
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör jan 13, 2018 17:26

Re: För kraftigt element?

Inlägg av Swebrew94 »

Mrbsod skrev:Utifrån dina frågor skulle jag säga att du är rätt många timmar ifrån att börja bygga något, i alla fall om du vill ha en känsla av att du har en aning om vad som händer i din maskin när du kör den.

Lägg några kvällar på att läsa forumet innan du köper material, så får du svar på de flesta frågor du har i denna tråd.
Jo de tänker jag :) men vore bra med svar ändå på senaste

Mvh
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster