Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Desttillera flera gånger

Allt om kolonnbrännare.
johnik
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: lör mar 18, 2017 1:13
Utrustning: FOA brännare

Desttillera flera gånger

Inlägg av johnik »

Tjenare, blir spriten bättre kvalite om man destillerar slutprodukten i nästa mäsk bättre?
*bättre kvalite?
*mer mängd?
Eller försvinner den?
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Desttillera flera gånger

Inlägg av Mrbsod »

Ju fler omgångar man destillerar den desto mindre blir det ju kvar, i och med att man hela tiden avskiljer lite oönskade produkter i början och slutet och lämnar lite kvar i brännaren. Så mindre mängd sprit.

Det blir renare och renare etanol. Så visst blir det bättre om du är ute efter neutral vodka. Är man ute efter något med lite mer smak i produkten så kan det ju vara dumt att destillera för mycket.
johnik
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: lör mar 18, 2017 1:13
Utrustning: FOA brännare

Re: Desttillera flera gånger

Inlägg av johnik »

Tack för svar då ska jag destillera ytterligare en gång till ^^ s man får böttre kvalite på neutral vodka
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Desttillera flera gånger

Inlägg av Bryssko »

Hej Johnik

Beroende på vad du har för utrustning och vilka variationsmöjligheter du har på den så rekommenderar jag att du "strippar" mäsken först och sedan kör den med fylld kolonn

När du kör andra gången så tar du bort dom första 25 cl och sedan tar du och delar upp körningen i olika "cuts" för att på så sätt få framvästa möjliga sprit
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster