Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Få tätt mellan koppar/rostfritt

Allt om kolonnbrännare.
bamse70
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jan 16, 2013 15:40

Få tätt mellan koppar/rostfritt

Inlägg av bamse70 »

Jag har fått en gammal kolonbrännare typ labmaster.
Jag har köpt delar i rostfritt å refluxkylaren i koppar men hur gör jag för å få det tätt mellan koppar å själva kolonen som är i rostfritt.
bamse70
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jan 16, 2013 15:40

Re: Koppar/rostfritt

Inlägg av bamse70 »

bamse70 skrev:Jag har fått en gammal kolonbrännare typ labmaster.
Jag har köpt delar i rostfritt å refluxkylaren i koppar men hur gör jag för å få det tätt mellan koppar å själva kolonen som är i rostfritt.
Glömde skriva att det ska bli en CM
/download/public/aquavitae/aquaCM.gif
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Koppar/rostfritt

Inlägg av Mrbsod »

Det framgår ju inte hur stor diameter det är på rören i fråga. Är det ena röret något mindre än det andra röret (så att du kan skjuta in rören i varandra? Då kan det vara möjligt att täta med ptfe tejp (gängtejp), trolldeg (mjöl o vatten, ev. Lite salt). Eller akvariesilikon (om du är ute efter en mer permanent lösning.

Snyggast kan jag tycka är att använda sig av mejerikopplingar, finns rätt billigt på eBay aliexpress med mera, men det krävs ju att man löder eller svetsar dit dem, vilket kräver lite utrustning och kompetens för att klara
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Koppar/rostfritt

Inlägg av Swedish Pride »

löda funkar fint
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster