Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] Arvegods, Nått att ha?

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
Zingon
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis sep 05, 2017 21:05

[Labmaster] Arvegods, Nått att ha?

Inlägg av Zingon »

Hejsan! Då jag är helt på de tomma med detta så tänkte jag att jag rådfrågar de kunniga.
Jag hittade denna hos en gammal släkting? Någon som vet vad de är för typ? Själva kokkärlet fanns också kvar men fick inte med mig detta idag och glömde självklart ta en bild.
Är de något att ta vara på? Tänkte de hade varit trevligt att veva igång den för att se om den fungerar. Eller är de bara att hiva?

/ Z
Bilagor
ZZ.jpg
ZZ.jpg (958.09 KiB) Visad 1227 gånger
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Arvegods, Nått att ha?

Inlägg av latmasken »

Den ser förvånansvärt bra ut, det är i alla fall ingen labmaster med kylrören på fel plats.

Men det handlar ju om hur den ser ut inuti. Det ser ut som kylvattnet går in i kolonnen först, men går det bara rakt igenom och sen till produktkylaren (eller det går kanska FRÅN produktkylaren in i kolonnen)?

Produktkylaren har stor ytterdiameter, frågan är om det är nån spiral inuti eller hur den ser ut.

Går kolonnen att öppna? Det ser ut att vara ett lock nertill på baksidan? Är den fylld med nåt eller tom?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Arvegods, Nått att ha?

Inlägg av Toffeln »

Kylvattnet går väl nedifrån och upp? Ska väl därför in i kylaren först. Jag tycker det liknar en avancerad stripper-liknande-kolonsmaskin
Zingon
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis sep 05, 2017 21:05

Re: Arvegods, Nått att ha?

Inlägg av Zingon »

latmasken skrev:Den ser förvånansvärt bra ut, det är i alla fall ingen labmaster med kylrören på fel plats.

Men det handlar ju om hur den ser ut inuti. Det ser ut som kylvattnet går in i kolonnen först, men går det bara rakt igenom och sen till produktkylaren (eller det går kanska FRÅN produktkylaren in i kolonnen)?

Produktkylaren har stor ytterdiameter, frågan är om det är nån spiral inuti eller hur den ser ut.

Går kolonnen att öppna? Det ser ut att vara ett lock nertill på baksidan? Är den fylld med nåt eller tom?

Kylvattnet går in där nere och ut där uppe. Inte lyckats se någon spiral än för kolonnen är full av spelkulor i glas. Verkar vara från toppen till botten.
Zingon
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis sep 05, 2017 21:05

Re: Arvegods, Nått att ha?

Inlägg av Zingon »

Bifogar en bild på toppen av kolonnen då den syntes lite dåligt på förra bilden.
Bilagor
zz2.jpg
zz2.jpg (759.98 KiB) Visad 1194 gånger
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Arvegods, Nått att ha?

Inlägg av latmasken »

Om man ska leta direkta brister:

1. Den verkar inte ha nån refluxkylare att tala om (bara ett rör som går rakt igenom, och dessutom är det röret vattnet efter produktkylaren, d.v.s. varmaste vattnet)

2. Klen diameter på utloppet

3. Produktkylaren (om den inte har en spiral inuti sig) har för stor ytterstorlek, det optimala är en liten spalt mellan inre och yttre rör där vattnet kan färdas fort, som det är nu blir det en "tank" full med kylvatten så det krävs högt flöde för att hålla den kall.

Köra den som stripper är antagligen det vettigaste om man ska köra den (antagligen bäst då att ta ur kulorna), men ännu bättre tror jag är att modifiera den (men då måste man nog kunna svetsa).

Möjligen kan den gå att köra som PM, men det blir nog en väldigt låg uttagshastighet då.
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Arvegods, Nått att ha?

Inlägg av Bryssko »

en fin pjäs. Ett riktigt museiföremål
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster