Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] Öppen topp - Hjälp!

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
Användarvisningsbild
flutmyrg
Bryggmästare
Inlägg: 274
Blev medlem: ons feb 18, 2009 20:38
Ort: ginnugagap

[Labmaster] Öppen topp - Hjälp!

Inlägg av flutmyrg »

Hallå! Jag kom över den här roliga prylen nyligen och tänkte provköra den, mest för skojs skull. Självklart har jag ett par riktigt dumma frågor. Ska det vara öppet längst upp i kolonnen? Och har jag petat in termometern på "rätt plats"? Känns inte som den kan sitta nån annan stans...
Bilagor
IMG_20170820_155620.jpg
IMG_20170820_155620.jpg (913.03 KiB) Visad 1351 gånger
IMG_20170820_155529.jpg
IMG_20170820_155529.jpg (652.03 KiB) Visad 1351 gånger
på gång :

Husförsäljning!!!
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Hjälp! Jag har fått en labmaster!

Inlägg av Swedish Pride »

nej kör inte med ett hål i toppen, du får alcohol ånga i hela rummet då och minsta gnista så kan du få förklara till brandmannenhur du brände ner din kåk.

Labbe e inte en speciellt bra brännare speciellt med kylninger så långt ner i kolonnen.

kan det vara möjligt att du ska ha en till kylnings slang där du har termometern?

Termometern skall troligvis vara i toppen hålet såvida tanken inte är at ha ett drop in coldfinger där
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Hjälp! Jag har fått en labmaster!

Inlägg av Blådåren »

Gamla tider ,härliga tider :P .

Termostaten sitter ok , men du får nog använda nåt annat än (det set ut som silvertejp) , och elpatronen ska in i termonob:en .
Hålet i toppen är troligast för en vanlig lab-termometer i en gummipackning, så man har lite extra koll.
Kylvatten in nederst i produktkylaren, från den in i nedersta kylröret och vidare genom dom övriga rören .

Detta är dock inte den bästa manicken , men kör lugnt och stilla , samt kola noggrant så blir det drickbart.
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
flutmyrg
Bryggmästare
Inlägg: 274
Blev medlem: ons feb 18, 2009 20:38
Ort: ginnugagap

Re: Hjälp! Jag har fått en labmaster!

Inlägg av flutmyrg »

Okej, en provkörning är gjord!

Pluggade igen hålet i toppen med en gummipackning och en bult så det satt ordentligt, men så bulten skulle flyga ut i händelse av övertryck. Detta var tätt och funkade fint.
Röret där jag ansluter termometern är förslutet i änden som är inne i kolonnen, så där läcker inga ångor ut.

Nu till resultatet....

Jag satte thermonob:en på 78 grader, och sparkade igång maskinen med stor entusiasm. När min stektermometer som jag mycket osmidigt och amatörmässigt monterat fast på utsidan av kokkärlet för att ha ett hum om mäskens temperatur var runt åttio grader (har lyckats glömma exakt gradtal, kanske var det 79?) blev kolonnen kvickt varm, jag satte på kylvattnet och ut droppade ruskiga foreshots I bra och lagom hastighet.

Efter ett tag började apparaten stötkoka, det hände inget, det hände inget, sen plötsligt FORSADE det ut 3-4 dl mycket varm sprit.

Jag vet inte om jag var för ivrig med att justera kylvattnet, men jag upplevde att det var så här oavsett om jag hade stort eller lite mindre flöde på vattnet.
Slutresultatet blev tre liter 69% sprit som fick köras i spiralkokare för att över huvud taget vara drickbart.

Bör jag sänka temperaturen på thermonob:en, och hur mycket I så fall?
Kan det vara fyllningen I kolonnen som är för hårt packad? Tyckte det var bra flöde i den tills den gått en stund, så jag är själv tveksam till denna teori...
Kan det vara nåt helt annat?

Tänkte sätta en ny laddning mäsk ikväll, så gör vi ett nytt försök i slutet på nästa vecka.
på gång :

Husförsäljning!!!
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Hjälp! Jag har fått en labmaster!

Inlägg av Toffeln »

Själva grejen är väl att inte ställa en temperatur på kokaren, ställ in rätt effekt eller justera med kylning borde fungera bättre. Ställer du in en termostat att stänga av vid 79 grader blir det stötkokning av uppenbara själ.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hjälp! Jag har fått en labmaster!

Inlägg av latmasken »

Ja, det är viktigt att förstå att en labmaster "uppfanns" av folk som inte riktigt förstod hur en destillation bäst görs.

Labmastern är alltså i princip felkonstruerad på alla sätt som går:)

Kylrören sitter på fel ställe, det finns inget i kolonnen som ger extra "plattor", man styr elementeet av/på baserat på temperaturen i kolonnen (vilket inte är ett dugg meningsfullt), dessutom saknar de flesta labmasters helt koppar i kolonnen.

Att bygga en VM av kopparrör är enklare och ger bättre sprit, produktkylaren från din labmaster går kanske att återanvända, och kokkärlet går alltid att återanvända.

En dimmer för att reglera effekten kan hjälpta dig att köra labmastern lite bättre, men den har fortfarande ingen användbar reflux så det blir mest som en stripper/pot still.
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Hjälp! Jag har fått en labmaster!

Inlägg av Bryssko »

IMG_20171020_094426.jpg
IMG_20171020_094426.jpg (809.79 KiB) Visad 1113 gånger
Hej

Här är en "labmaster" som jag och en kompis trimmat

Satt kylningen i toppen helt enkelt.

På bilden testar jag dock att köra den i "potstill mode"

Det är inte kondensatorn riktigt anpassad för men det gick ok ändå.
Jag provade att potstilla lite mjöd för att se hur det skulle smaka
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster