Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Konvertera till VM

Här diskuteras Vapour Management
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Konvertera till VM

Inlägg av Mooki »

Hej på er :)


Var ett tag sedan jag var aktiv, men nu har jag iaf funderingar på att "hotta upp" min gamla kolonn-spiralis...

Använde nyligen kollonn-spiralisen för att konvertera en massa odrickbar "turist-sprit" till användbar snaps- och groggråvara.
Det som jag var ganska nöjd med för 10 år sedan känns inte lika schysst idag, tar en sjuherrans massa tid att bli klar för att inte tala om denna evinnerliga passning.
En extra bonus är förstås att slippa slabba med kol, både grisigt och tråkigt.
Som en sido-kommentar måste jag bara nämna att fy tusan vad skit det var i köpespriten, luktade rena bottensatsen om det som var kvar efter strippning - och även själva strippet luktade annat än glass må jag säga :(

Min tanke är att helt enkelt byta ut spiral-överdelen mot ett hyfsat simpel VM-huvud.
Sitter idag en övergångsnippel på kolonnen så ett VM-huvud med övergångsmuff på borde funka kanon där känner jag.
Har spenderat några kvällar med att fräscha upp minnet genom att kika runt på diverse forum, trots det (eller kanske just därför) stöter jag på en del detaljer jag är osäker över.
ARC24-forumet verkar fokusera på lite mer avancerade lösningar, och inledningsvis känner jag inte att jag vill ta de kliven.

Befintligt material:
Kokkärl med 1200W element.
1m x 42mm kolonn med 3/4 RF skurbollar och 1/4 Amphora-nät (cirka).

Plan:
50cm VM-huvud enligt bifogad bild, varav ca 2dm packning.
Stegad Liebig-kylare enligt bifogad bild (återanvänder delar från stripperns lite underdimensionerade Liebig).
- Samma Liebig ska även användas till strippern är tanken, eftersom den gamla inte tillåter mer än 1kW innan det kommer ånga.
Skjutventil 3/4" SS316 från eBay.
Digital termometer inborrad i gamla kolonnen.

Frågor:
1. Har noterat på framförallt amerikanska forum att många kör med en reducering av kolonnen vid uttaget.
- Är det att rekommendera att köra tex 42->28->42 en kort bit (5-10cm?) vid uttaget, och då ta en 28x22x28 för 22mm uttag?
- Eller får man samma "vinning" av att sätta två centreringsringar, en strax ovan och en strax under uttaget?
- För-/nackdlear med respektive lösning? Båda borde skapa turbulens vad jag förstår.
2. Refluxkylaren har jag tänkt mig en enkellindad med s.k. coldfinger, verkar enkel att tillverka och bör duga mer än väl.
- Trodde att coldfingern helt enkelt var ett grövre retur-rör för att tvinga ut ångorna mot sidan där kylspiralen sitter, men ju mer jag läser desto mer fundersam blir jag. Vad är egentligen en coldfinger?
3. Stegad Liebig. Är det bättre att inte gå in i kylaren så långt som visat (25cm), eller reducera till 15mm redan efter 5cm?
- Har jag förstått konceptet med stegad Liebig rätt? Har inte hittat nån bild vid mitt googlande utan fått gå på min fantasi, och den är inte särskilt livlig...

Först en översikts bild med dålig läsbarhet:
Översikt
Översikt
42mm_tmp1.png (98.24 KiB) Visad 2292 gånger
Detalj-studie av den planerade VM-tillbyggnaden:
Detalj, VM-huvud
Detalj, VM-huvud
42mm_tmp3.jpg (69.03 KiB) Visad 2292 gånger
Stegad Liebig-kylare:
Detalj, Liebig
Detalj, Liebig
42mm_tmp2.jpg (43.31 KiB) Visad 2292 gånger
En fundering på hur man bör göra vid uttagsarmen, vad är bäst?:
VM-uttag.png
VM-uttag.png (30.88 KiB) Visad 2292 gånger
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Konvertera till VM

Inlägg av Swedish Pride »

skulle jag göra en VM så skulle jag göra en CCVM ala DAD300, den e mkt poppis på senare tid + att den e lättbygd

http://homedistiller.org/forum/viewtopi ... =1&t=41579
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Konvertera till VM

Inlägg av Mooki »

Där ser man, dyker alltid upp nya idéer :

Satt och läste igenom ett antal trådar på HD om CCVM.
1. CCVM har som största fördel att den är enklare och billigare att bygga jämfört med en vanlig VM - men detta gäller främst om man bygger i rostfritt.
2. Dock är det en aning besvärligare att trixa med att skjuta reflux-kylaren upp&ner jämfört med att vrida ratten på en skjutventil, inte minst pga höjden.
3. Själva prestandan är mer eller mindre identisk, i grunden är det samma kolonntyp, det är endast hur man styr ångan som skiljer.
4. De flesta rekommenderar 1:1 mellan uttag och kolonndiameter för CCVM, jämfört med en normal VM där 1/2-1:1 verkar vara standard, vilket iofs påverkar minsta reflux-förhållande.

Är det nåt uppenbart jag missat?
Annars känns det som att det, åtminstone i mitt fall, är enklare att fixa ihop en normal koppar-VM jämfört med CCVM.
Skjutventil i SS316 kostar en hundring, så det är en överkomlig fördyring känner jag (dessutom redan spenderat).
Senast redigerad av Mooki, redigerad totalt 1 gång.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Konvertera till VM

Inlägg av latmasken »

Ja att hålla på och justera en kylspiral som sitter 2 meter över golvet är kanske inte det mest optimala.

Men en sak som slog mig... många säger att det största problemet med en VM är ventilen. Men om man nu skapar en "ventil" genom att sätta ett rör inuti kolonnen? Som kan skjutas upp och ner precis som spiralen på en så där CCVM? Ventilen hamnar då inte i själva uttaget utan innan uttaget. En stor fördel blir ju att det blir stopp direkt där man stänger, man slipper nästan helt problemet med att det ligger kondensat i stumpen mellan kolonn och ventil.

Om "ventilröret" sticker upp ovanför kolonnen så kan man ju gravera/rita skalstreck där som indikerar hur mycket öppet det är.

Dock blir det ju samma problem med justeringen som på en CCVM, det hamnar väldigt högt upp.

Slängde ihop en enkel paint-skiss. Det röda är alltså "ventilhylsan" eller vad man ska kalla det, det blå är den vanliga refluxkylaren.
Kolonnventil.png
Kolonnventil.png (4.64 KiB) Visad 2265 gånger
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Konvertera till VM

Inlägg av Mooki »

Låter rätt intressant, kan tänka mig att man antingen har gängat så man vrider den röda "hylsan" för att skruva upp/ner kylaren - borde ge god noggrannhet, alternativt lite simplare bara har ett gängat hål och en "vingbult" som låser anordningen.

Men - nu har jag ett lite skjutgalet köpfinger så skjutventilen beställdes innan tråden skapades, och innan jag riktigt funderat färdigt => så åtminstone inledningsvis blir det en normal VM för min del.
Själva huvudfrågorna som kvarstår för min del (eller kvarstår och kvarstår, den första uppstod först efter att ha råkat snubbla in i tråden om Reynold-beräkningar):
1. Är det är lönt att sätta midja på kolonnen runt uttagsarmen eller skapar centreringsringar tillräcklig turbulens (ev kombinerat med snedkapat instick av uttaget)?
2. Hur fungerar egentligen en coldfinger? Eftersom det bara är en 42mm kolonn blir det nog för trångt med dubbel-lindad, och enkel-lindad kanske för lång (lågt i tak :( ).
3. Är det en fördel för en stegad Liebig att inloppsröret ganska omgående börjar smalna av, eller spelar det ingen roll?

Som eget svar på fråga 1 antar jag att ett snedkapat instick med "droppskydd" borde fungera, centreringsringarna borde skapa tillräcklig turbulens.
Men som sagt, lite osäker då jag inte funnit något rakt svar på om det är bättre med midja än egna påhitt...
Detalj, uttagsarm
Detalj, uttagsarm
42mm_tmp4.jpg (45.54 KiB) Visad 2255 gånger
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Konvertera till VM

Inlägg av Swedish Pride »

ja det har du väll rätt i, kan bli bökigt med att nå upp.
de flesta brukar ha en pinne som gör att det är lättare att nå.

Själv tycker jag det verkar lättare att bara köra en CM så har faktiskt aldrig provat en vm eller ccvm
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Konvertera till VM

Inlägg av Mooki »

Bidde så småningom en del lött.

Körde med en variant av Coldfinger refluxkylare jag såg på nåt amerikanskt forum, AD eller HD...?
Kallades Pipe Organ Condenser om jag minns rätt.
Refluxkylare
Refluxkylare
RC1.jpg (58.29 KiB) Visad 2069 gånger
Kolonndelarna lödda och ligger i vinägerbad.
Blev 3-delad kolumn för enklare förvaring. Närbild på en av de tre centreringsringarna.
Dubbla dykrör för termometer, köpte en 2-kanals från Ali med RF prober.
Kolumndelarna
Kolumndelarna
Col_1.jpg (115.44 KiB) Visad 2069 gånger
Närbild på produktuttaget.
Produktuttag
Produktuttag
VM_1.jpg (211.39 KiB) Visad 2069 gånger
Sist en bild på Strippern och Liebig-kylaren,som flyttas mellan stripper/kolonn beroende på vilken som körs.
stripper och Liebig
stripper och Liebig
VM,Pot,Liebig.jpg (260.64 KiB) Visad 2069 gånger
Har vid det här laget kört en "reningsomgång", dvs först en laddning vinägervatten, sedan en omgång turbomäsk.
Blev inledningsvis rätt perplex när alkoholmätaren dök till botten, över 100% - det ni!
Var förstås jag som råkat ta Oechslemätaren istf alkoholmätaren... :D
Nåja, pruttade på fint runt 95-96%, fick justera ventilen ibland för att dämpa temperaturskillnaden mellan proberna.
Mot slutet långsammare, förstås.
Blev påfyllning i T-rödsdunken i garaget, börjar snart bli helt klart innehåll däri...
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: Konvertera till VM

Inlägg av drjosefelak »

Kolonnen ser en aning sned ut, eller fick jag en för mycket?
Bästföre Mäsk 7-9%
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: Konvertera till VM

Inlägg av drjosefelak »

Är "ventilen" 1/2" ?
Rostfri?
Vart köpte du den?
Köpte en till utseende likadan, dem sa den va rf..
Men det va den inte inte tyvärr. :/
Bästföre Mäsk 7-9%
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Konvertera till VM

Inlägg av Mooki »

Hmm, sned...?
Tänker du på att den står slarvigt uppställd mot en dörr för att fotas, eller ser du nåt jag missat?

Det är en 3/4" ventil inköpt på eBay för 150kr.
Utges för att vara SS316, men det återstå att se om den verkligen är rostfri...
"Gate Valve Stainless Steel SUS SS 316 CF8M Heavy Duty BSPT"
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: Konvertera till VM

Inlägg av drjosefelak »

Tycker kolonnen är sne, det första röret vid kopplingen.
Men den kanske inte är riktigt ihopskruvad? :)

https://m.ebay.com/itm/1-2-Gate-Valve-N ... SwQm9Zw6iz

Denna köpte jag, och den va inte rf:/
Bästföre Mäsk 7-9%
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Konvertera till VM

Inlägg av Mooki »

Kan nog stämma att det inte är riktigt ihopskruvat, iofs även möjligt att kapningen av röret inte blev exakt 90°. Inget jag reagerade på vid monteringen.

Trist det där när man köper kinesiskt RF, alltid en chansning.
Om det verkligen var "riktigt" 304 borde det funkat, misstänker att den 316 jag köpte nog inte heller är sådär våldsamt äkta...
Om de konsekvent överdriver ungefär lika mycket, så kanske 316 är snäppet bättre än 304, så hoppet lever än :)
Kunde iaf konstatera att 1/2" säkert hade varit mer än nog, och några tior billigare.
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: Konvertera till VM

Inlägg av drjosefelak »

Kanske en fördel om den är rak.
Det lär rinna längs i röret annars.
Bästföre Mäsk 7-9%
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Konvertera till VM

Inlägg av Mooki »

Fyller på allteftersom något sker...

Satte en hink på jäsning, körde med 1/3 pkt 24h TurboPure (hittade några påsar i förrådet, har passerat bäst före med ett antal år men det gick tydligen bra ändå)
4kg socker, 7 liter jos (billigast möjliga, borde motsvara ungefär 1kg socker extra). Totalt 28 liter i hinken.
Kom igång efter några dagar och färdigt efter nån vecka. 25 liter efter omtappning.

Strippning med 2kW, försökte hålla utgående kylvattentemperatur mellan "varmt" och "hett".
Liebigen kändes kall nästan hela vägen, översta centimetrarna på Liebigen var "heta".
Tog ganska exakt 3 timmar, blev 8.7 liter 30% => 2.9 l/h.
Kunde gott ha avbrutit tidigare då produkten vid slutet låg på 0% vid mätning.

Blandade med lite halvdassig spiralsprit, blev totalt 15 liter 35%.
Får stå med 3msk natriumkarbonat (Nitors Hushållssoda) till dess jag har tid att finköra med VM.

Har knåpat ihop en liten "lathund" för när jag kör med VM, jag har en tendens att hoppa över eller glömma bort steg om jag inte har en bra checklista att gå efter... :)
VM Lathund.pdf
(65.31 KiB) Nerladdad 148 gånger
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Konvertera till VM

Inlägg av temp_wricko »

Smart med en lathund!
Jag kokar väldigt sällan nu för tiden men kokade igår bara för att det var kul och jag hade gammalt vin jag inte kunde förmå mig att hälla ut. Då mindes jag förra gången jag kokade som var två år sedan och då lossnade ena kylvattenkopplingen och det sprutade kallvatten i hela rummet. Vis av den missen så kollade jag allt noga innan uppstart denna gång och drog och petade lite på allt när det var igång denna gång. Inga missöden så jag kommer kopiera din idé med en lathund. Jag kommer dock kalla den instruktion, för så sällan som jag kokar så finns det risk att nästa gång den används blir det av nya ägaren/ägarinnan.
/Wricko
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster