Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bygg-frågor

Här diskuteras Cooling Management
krilla
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor maj 11, 2017 20:26
Utrustning: inte så värst

Bygg-frågor

Inlägg av krilla »

Tjäna tänkte bygga en cm kolonn har lite frågor

1. vad är att föredra 54mm rör eller 60mm (har båda)
2. genom gående kylrör hur många? eller kylspiral hur lång? 6 eller 8mm?
3. diameter på produktuttaget i toppen har sett allt från typ 10mm 30mm vad påverkar vilken dia man ska ha
själva kok delen har jag redan kan köras från 500w till 5500w
hoppas nån har lust att svara. kommer säkert mer frågor senare
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: bygg frågor?

Inlägg av Swedish Pride »

60cm, du kan köra lite snabbare på så vis.
kylspiral, jag har 90cm CSST (corrugated stainless steel tubing), funkar bra.
jag har 1-14 tum på en 3tums rör, skulle inte vilja ha mycket mindre.
krilla
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor maj 11, 2017 20:26
Utrustning: inte så värst

Re: bygg frågor?

Inlägg av krilla »

tack för svar. har fattat att spiral är bättre än rör,men prata med en gubbe på jobbet och han hade en påbörjad kolonn i hemliga bra å ha lagret (jobbar på pappers industri) dock va det bara 3 kylrör på rad i toppen typ 10cm i mellan så min fråga är kan man trycka dit nåra fler rör eller är det ingen ide?
funderade på om man ska chucka i nåra koppar rör rakt igenom och silverloda det borde väl funka bättre än rostfria?

är fortfarande fundersam på det här med utlopps röret alla bilder jag har sett har olika dim å gubben på jobbet sa att det inte spelar nån roll (skiten åker ut endå) men så enkelt kan det ju inte vara?
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: bygg frågor?

Inlägg av Mrbsod »

Tre genomgående kylrör blir ju inte många cm2 kylyta, i jämförelse med arean på en flera meter lång coil av tunna kopparör. Den lilla arean på de tvärgående rören ger kyleffekt = liten reflux och därmed rätt kass produkt ut. I vart fall om man är ute efter neutral produkt som jag, så skulle jag inte ens överväga att testa det. Du behöver ha in rejält med kylyta för att det ska bli något vettigt ut.
krilla
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor maj 11, 2017 20:26
Utrustning: inte så värst

Re: bygg frågor?

Inlägg av krilla »

Näe 3 rör är ju inte värst det förstår jag. Men om man sätter i typ 4 koppar rör som är 12 mm . Ytan av det i ett 60mm rör borde ju motsvara en ganska skaplig snutt 6mm spiral. Har ju inga stora studie skulder och skulle nog kalla mig själv helt jävla rutten på matte. Men nån som inte är lika korkad som jag kan ju säker räkna ut det
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: bygg frågor?

Inlägg av Swedish Pride »

lättare å bättre med spiral, klart att det går med rör oxå men varför?

om du vill prova så kör på bara, tillslut så får du nog till det, annars så tog min CSST spiral 5 min att kirra
Skriv svar

Återgå till "Cooling Management (CM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster