Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Still spirits turbo 500.

Här diskuteras Liquid Management och Reversed Liquid Management
GaryGrym
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 11, 2015 19:33

Still spirits turbo 500.

Inlägg av GaryGrym »

Vad tror ni om denna?
Kan det vara något att ha?
Mest tänkt för husbehovet.

https://stillspirits.com/collections/st ... -500-still
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Still spirits turbo 500.

Inlägg av Mrbsod »

Siktar du mot neutral sprit utan behov av kolning, så är det här inget för dig.

Gillar du potstill smak så kanske du upplever resultatet som drickbart. Jag har sett ett antal sådana här där ägaren bytt kolonn för att få renare produkt. Det säger väl något...

Om du vill ha något enkelt utan att svetsa o löda kanske du skulle kolla på triclamp lösningar. De är verkligen smidiga, och man kan rätt enkelt förändra sin anläggning om man vill förändra sin produkt.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Still spirits turbo 500.

Inlägg av Swedish Pride »

om du bara vill ha renat och inte vill bygga själv så e denna ett bättre alternativ
http://puredistilling.com/product/home-spirit-maker/

men jag rekomenderar att bygga eget, det e kul å blir billigare än att köpa.
GaryGrym
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 11, 2015 19:33

Re: Still spirits turbo 500.

Inlägg av GaryGrym »

Tack för svaren!

Okej, då är jag med. Gillade framförallt kokkärlet, då man kan lyfta av hela toppen för enkel rengöring.
Den går iofs att köpa löst men det finns ingen information om vilken temp den går på.
Just nu har jag en gammal labmaster och en glasfoa/ponu. Glasfoan tycker jag att man får rätt bra resultat ifrån, men det behövs såklart kolning.
Har funderat på att bygga en VM ett tag, men då jag inte kan svetsa själv så har det inte blivit av.
Får nog bli ett bygge framöver.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Still spirits turbo 500.

Inlägg av rkr »

Swedish Pride skrev:om du bara vill ha renat och inte vill bygga själv så e denna ett bättre alternativ
http://puredistilling.com/product/home-spirit-maker/

men jag rekomenderar att bygga eget, det e kul å blir billigare än att köpa.
This is fun :lol:

"The Spirit Maker uses advanced LM (liquid management) technology which offers automatic temperature control. Set the water flow once, and simply check ONE thermometer to see when the process is complete. Stills using older VM technology require constant water adjustment and monitoring of multiple thermometers. Get it wrong and quality suffers, possibly even losing your entire batch."

But yes, a reverse LM does provide a level of automation, you don't have to adjust the RR. What they talk about VM is BS, I think they mean CM still.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Still spirits turbo 500.

Inlägg av Swedish Pride »

rkr skrev:
Swedish Pride skrev:om du bara vill ha renat och inte vill bygga själv så e denna ett bättre alternativ
http://puredistilling.com/product/home-spirit-maker/

men jag rekomenderar att bygga eget, det e kul å blir billigare än att köpa.
This is fun :lol:

"The Spirit Maker uses advanced LM (liquid management) technology which offers automatic temperature control. Set the water flow once, and simply check ONE thermometer to see when the process is complete. Stills using older VM technology require constant water adjustment and monitoring of multiple thermometers. Get it wrong and quality suffers, possibly even losing your entire batch."

But yes, a reverse LM does provide a level of automation, you don't have to adjust the RR. What they talk about VM is BS, I think they mean CM still.

Slainte, Riku
yeah, didn't meant to say it's the best still out there, only that its a better out of the box still option.

@GaryGrym
jag har inte svetsat något på min kolonn, går kanon att löda, koppar funkar bättre/ lättare än rostfritt, men det går att löda rostfritt med
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Still spirits turbo 500.

Inlägg av rkr »

Yes, LM is much better than CM and if it's reverse LM it's actually quite close to VM in performance. You still need to do cuts though and 93% ABV is low pointing to a tuned approach where some performance is sacrified to get easier operation procedure (i.e. open the valve, cut off heads and collect to certain mash temperature). From construction point it's easier as no product condenser is needed.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Skriv svar

Återgå till "Liquid Management (LM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster