Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] Effektregulator?

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
Tjalle
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 18, 2017 19:26
Utrustning: Labmaster

[Labmaster] Effektregulator?

Inlägg av Tjalle »

Jag har labmaster som är lite jobbig. Måste justera vattenflödet hela tiden. Hittar inget bra läge som fungerar.ska kolla var beror på sen. Det optimala vore temperatur styrning via en effektregulator? Skulle vilja ha det vilket fall så man törs lämna den. Vad är det för grejor som behövs för det. Gärna länkar till dom. Har läst nåt om att Effektregulatorn inte får ha pulser eller nåt. Det var nåt om att blir störningar på elnätet..
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Effektregulator?

Inlägg av Kusken »

Lägg upp en bild och lite mer info som vad du kör på för ngn effekt mm. Finns en uppsjö av triac på aliexpress mm.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Effektregulator?

Inlägg av Mrbsod »

Den här typen används ofta. http://m.ebay.co.uk/itm/Solid-State-Rel ... nav=SEARCH

Du applicerar en dc spänning för att reglera effekten på elementet.

De flesta kokare har en "sweet spot" en effekt där det funkar bra vid en given kylning. Fixa en enkel potentiometer och en dc källa så kan du snabbt o enkelt reglera effekten.

Om inte jag minns fel så fixar ssr-en ovan tillslag o brytning av effekten vid 0 spänningspunkten, så det inte ska bli problem med bl.a. störningar på elnätet. Men jag är inte helt 100 på att det är så, men ovanstående används ofta som effektregulator för brännare i alla fall.

Kör på konstant effekt under huvuddelen av koket. Och låg effekt när du tar ut heads.

Att reglera på temp är ingen vidare bra idé, temperaturen ändras en aning under koket. Snarare ska du försöka titta på tempen när det är dags att stänga av den, eller använda den som indikering på att tails är på väg.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Effektregulator?

Inlägg av Swedish Pride »

labbe e kända just för att vara svåra att köre iom dålig design.

om du vill ha en stabil kolonn, så e labbe tyvärr inte det bästa verktyget i lådan.
men som tur var e det lätt å billigt att bygge en nu kolonn som man kan läga på en inställning å sen låtra putra, men att gå i från den e väll inte att rekomendera.
Olyckan kan hända så fort du knatar iväg från den, bättre att bygga med 75mm eller 100mm så kan du köra snabbare å då är behovet inte lika stort att gå iväg när du bränner.
Tjalle
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 18, 2017 19:26
Utrustning: Labmaster

Re: Effektregulator?

Inlägg av Tjalle »

Ska ta lite foton på den när kommer hem. Har kokat en hel del för många år sen men det var med en annan apparat. Den behövde man man bara hålla koll på första kvarten sen kunde man gå och lägga sig..Inget avancerat.
Senast redigerad av Tjalle, redigerad totalt 1 gång.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Effektregulator?

Inlägg av click »

Mrbsod skrev:Den här typen används ofta. http://m.ebay.co.uk/itm/Solid-State-Rel ... nav=SEARCH

Du applicerar en dc spänning för att reglera effekten på elementet.

De flesta kokare har en "sweet spot" en effekt där det funkar bra vid en given kylning. Fixa en enkel potentiometer och en dc källa så kan du snabbt o enkelt reglera effekten.

Om inte jag minns fel så fixar ssr-en ovan tillslag o brytning av effekten vid 0 spänningspunkten, så det inte ska bli problem med bl.a. störningar på elnätet. Men jag är inte helt 100 på att det är så, men ovanstående används ofta som effektregulator för brännare i alla fall.

Kör på konstant effekt under huvuddelen av koket. Och låg effekt när du tar ut heads.

Att reglera på temp är ingen vidare bra idé, temperaturen ändras en aning under koket. Snarare ska du försöka titta på tempen när det är dags att stänga av den, eller använda den som indikering på att tails är på väg.
Nejdu, där är du helt fel ute, det du länkat till är ett solidstate relä och precis som namnet antyder fungerar det som ett relä (ungefär), det vill säga, du kan switcha en last av och på inkommande signal. Utan en massa annan elektronik kan man inte använda den för att reglera någon effekt.

Det som kusken skriver om däremot, dvs. en dimmer med triac är en vanlig lösning för brännare, det fungerar bra men stör en hel del på elnätet vid höga laster.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Effektregulator?

Inlägg av Kusken »

Jag kör med en som ska klara 10kw. kostade ca 100 kr på aliexpress. stör inget annat. Men det låter som ngt annat är fel på kokaren. Den borde vara stabil. Som sagt lägg upp lite bilder och beskrivning.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Effektregulator?

Inlägg av rkr »

This is proper way of doing it if you want to avoid disturbance to electric mains and unwanted interest of electric company:

http://www.auberins.com/index.php?main_ ... cts_id=332

Bild
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Effektregulator?

Inlägg av Swedish Pride »

oavsätt vad du gör för mods, låt inte den stå att puttra över natten.
din å andras säkerhet e viktigare än billig sprit.
bygg grövre kolonn så du kan köra fortare, eller sitt å vänta på att det kör färdigt, eller kör inte alls
Tjalle
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 18, 2017 19:26
Utrustning: Labmaster

Re: Effektregulator?

Inlägg av Tjalle »

Hade nog lite fel, det verkar som det inte är en labmaster ☺. Vet inte vad det är. Har kört den en gång för ett år sen. Så jag minns lite fel. Det är inte mer än 3kw tror jag i alla fall. Rymmer ca 50 liter, det tog ca 1 till 1 1/2 timme att värma den. Hittar inte på vad den är på. Det är två brytare på den. Båda två på är för uppkoket. Sen slog jag av den ena då ville gå för kall. Och byte jag så gick för varm. Fick hålla på att växla hela tiden och justera med vattnet för den skulle gå någorlunda bra.
Kolonröret: första delen av den är 40cm andra delen är 20cm totalt är den 67cm.
Bilagor
_20170419_154131.JPG
_20170419_154131.JPG (623.36 KiB) Visad 1137 gånger
_20170419_153953.JPG
_20170419_153953.JPG (1016.97 KiB) Visad 1137 gånger
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Effektregulator?

Inlägg av Mrbsod »

click skrev:
Mrbsod skrev:Den här typen används ofta. http://m.ebay.co.uk/itm/Solid-State-Rel ... nav=SEARCH

Du applicerar en dc spänning för att reglera effekten på elementet.

De flesta kokare har en "sweet spot" en effekt där det funkar bra vid en given kylning. Fixa en enkel potentiometer och en dc källa så kan du snabbt o enkelt reglera effekten.

Om inte jag minns fel så fixar ssr-en ovan tillslag o brytning av effekten vid 0 spänningspunkten, så det inte ska bli problem med bl.a. störningar på elnätet. Men jag är inte helt 100 på att det är så, men ovanstående används ofta som effektregulator för brännare i alla fall.

Kör på konstant effekt under huvuddelen av koket. Och låg effekt när du tar ut heads.

Att reglera på temp är ingen vidare bra idé, temperaturen ändras en aning under koket. Snarare ska du försöka titta på tempen när det är dags att stänga av den, eller använda den som indikering på att tails är på väg.
Nejdu, där är du helt fel ute, det du länkat till är ett solidstate relä och precis som namnet antyder fungerar det som ett relä (ungefär), det vill säga, du kan switcha en last av och på inkommande signal. Utan en massa annan elektronik kan man inte använda den för att reglera någon effekt.

Det som kusken skriver om däremot, dvs. en dimmer med triac är en vanlig lösning för brännare, det fungerar bra men stör en hel del på elnätet vid höga laster.
Ja du har rätt, jag använde en sådan för att styra temperaturen i en vv-beredare (.https://m.aliexpress.com/s/item/3265739 ... ml#autosta). Men det blir on-off reglering, med nån grad svaj upp eller ner. Duger inte för denna applikation.

Jag blanda ihop projekten, sorry :(

Det var den här jag tänkte på
https://m.aliexpress.com/s/item/3242250 ... l#autostay

Enkel effekteeglering med potentiometer, bara att justera in den effekt som är lagom
Tjalle
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 18, 2017 19:26
Utrustning: Labmaster

Re: Effektregulator?

Inlägg av Tjalle »

Om jag nu ska ha den rkr rekommendera, vilka grejor ska ha mer då, bilden och länken är inte samma,verkar som det behövs fler komponenter. Eller är det bara köpa den som mrbsod rekommendera och koppla in den.
Vad är det för kokare jag har? ☺
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Effektregulator?

Inlägg av rkr »

Search ebay for SSVR and pot, 10$ or thereabouts. Box from biltema and Amp meter from ebay for another 20$ or so. Heatsink from old computer. That digital display is MUCH more accurate and convenient than analog one, pot with dial is not accurate enough for PM control of your still. Those cheap power controllers usually do not have zero crossing switching.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Effektregulator?

Inlägg av Swedish Pride »

har inte en susning om var det e för kolonn, inte sett något liknade innan.
ser ut som ngn halfkokt version av FOA.

kan du reglera hur mycket du tar ut, eller hur snabt?

kolla up Boka, billigt lätt bygge om du vill förbättra vad du har.
Tjalle
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 18, 2017 19:26
Utrustning: Labmaster

Re: Effektregulator?

Inlägg av Tjalle »

Nej. Det kan jag inte reglera nåt..Men det blir bra sa han som hade den ☺.. Kan försöka få tag i han som hade den och fråga lite mer om den.
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster