Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

göra rent skortsenspipa

Allt om kolonnbrännare.
rita
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis okt 07, 2014 19:16

göra rent skortsenspipa

Inlägg av rita »

tog vara på 2 skorstenrör i rostfritt. 4" och 6". fina på utsidan men fulla med sot på insidan.. nån ide med att försöka sig på att få dom rena? tips på metod? tänkt som kolonn.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: göra rent skortsenspipa

Inlägg av Swedish Pride »

vet de fan i fall jag skulle vilje dricka ur det, men prova med citric acid, vinäger, backset, å srubba satan med fores
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: göra rent skortsenspipa

Inlägg av MRWELDER »

rita skrev:tog vara på 2 skorstenrör i rostfritt. 4" och 6". fina på utsidan men fulla med sot på insidan.. nån ide med att försöka sig på att få dom rena? tips på metod? tänkt som kolonn.

Allt rostfritt går att göra rent och sot vad menar du med sot? sot som i toppblock?

Allt går att rengöra med bra medel
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: göra rent skortsenspipa

Inlägg av latmasken »

Farsan gjorde om båtens gamla toa-tank till vattentank, men jag vill minnas att de gjorde rent tanken med saltsyra...
rita
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis okt 07, 2014 19:16

Re: göra rent skortsenspipa

Inlägg av rita »

testat lite. hällde i foreshot i röret sedan körde med roterande stålborste i borrmaskin. det blev rent från sot. såg ut som nytt den fläcken ja körde på. krävs en hel del arbete att få hela röret helt rent. men har nu lagt rören åt sidan för att jag vill bygga med triclamp kopplingar å dessa stämmer inte med storleken på röret. kommer nog beställa färdiga rör med kopplingar ifrån kina istället så småningom.
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster