Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] Temperatur till kolonnbrännare

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
johnik
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: lör mar 18, 2017 1:13
Utrustning: FOA brännare

[Labmaster] Temperatur till kolonnbrännare

Inlägg av johnik »

Hej ! jag ärvde en 20L kolonn brännare men hur ska man kunna hålla koll på temperaturen när mäsken ska brännas?
jag har en temp givare, jag hade tanken och sätta den utan på brännaren och sen silvertejpa men då är det bara ytter temperatur som mäts.

FRÅGA !
Hur ska jag kunna hålla koll på temperaturen?
Nån som har en idé?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Temperatur till kolonn brännare

Inlägg av temp_wricko »

Du har ärvt utrustningen. Hur gjorde tidigare ägare? Fråga denne?
Hur håller du reda på temperaturen när du kokar ägg? Pasta? Potatis?
Varför vill du veta temperaturen?

Min idé: Strunta i temperaturen!
/Wricko
johnik
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: lör mar 18, 2017 1:13
Utrustning: FOA brännare

Re: Temperatur till kolonn brännare

Inlägg av johnik »

temp_wricko skrev:Du har ärvt utrustningen. Hur gjorde tidigare ägare? Fråga denne?
Hur håller du reda på temperaturen när du kokar ägg? Pasta? Potatis?
Varför vill du veta temperaturen?

Min idé: Strunta i temperaturen!
han som har haft brännaren är död idag och det var min morfar så det blir svårt och få svar...
johnik
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: lör mar 18, 2017 1:13
Utrustning: FOA brännare

Re: Temperatur till kolonn brännare

Inlägg av johnik »

då ska alltså man värma hela tiden tills mäsken är slut då ? om jag ska uppfatta det hela rätt ?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Temperatur till kolonn brännare

Inlägg av Toffeln »

MäsKen kommer koka vid temperaturen för sammansättningen av mäsken. När alkohol och diverse andra ämnen med lägre temp avgår upp i kolonen och ur som produkt kommer kokpunkten öka och tillika tempraturen. Du kör tills alkoholen tagit slut i mäsken eller du själv väljer att avbryta.
Jag tror du kommer få alla svar du behöver om du läser dom klistrade trådarna högst upp i denna forumdel. Allt gällande tempratur, mätning av temp, olika brännare och tekniker, tillvägagångssätt, mäsk och teorier rumt ämnet. Ta dig några timmar och läs på om just din modell och vad du vill åstadkomma. Ren sprit, smaksatt, gott, drickbart?
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Temperatur till kolonn brännare

Inlägg av Kusken »

Bra ide Wricko, han kan ju kontakta ett medium!! :idea: Varför så avig?
Naturligt vis ska du ha en termometer men den ska sitta i kolonnen. Temperaturen i kokkärlet är oväsentlig. Borra ett hål i lämplig storlek och montera en kabelgenomföring som du sen sticker termometern eller sonden genom. Lycka till och lägg gärna ut lite bilder. Men läs på lite, finns massor med kunskap lagrad bland alla trådar på forumet.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Temperatur till kolonn brännare

Inlägg av temp_wricko »

Jag vill egentligen inte inte spä på med saker som inte rör TS frågor men då ingen annan gett mer svar så kan jag ju ge svar på det som riktats till mig:
Avig? Jo, då dessa frågor om temperatur kommer hela tiden av nyregistrerade så brukar jag svara med motfrågor som får en att tänka lite. TS verkar ju just ha funderat och kanske sökt lite då det i inlägg nr4 visar sig att TS hittat informationen "då ska alltså man värma hela tiden".
/Wricko
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster