Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min kolonn

Här diskuteras Vapour Management
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Min kolonn

Inlägg av Kabom »

2" i två delar, 70+55 cm. Silikonstrumpor över skarvarna. 2 l SPP packning.

Centreringsringar av tesliar, monteras uppifrån i den undre muffen över termometern och underifrån i T-röret.

Termometern sitter i 10 mm rör snett inskjutet i kolonnen och snedkapat så att det skyddar mot reflux uppifrån.

Utlopp 22 mm rör med snedkapat instick i kolonnen.

Över t-röret sätter jag pluggen när jag strippar och refluxkylaren när jag findestillerar.
Kolonn
Kolonn
Kolonn.jpg (579.45 KiB) Visad 1878 gånger
Utloppet
Utloppet
Utloppet.jpg (792.37 KiB) Visad 1878 gånger
Skarven
Skarven
Skarven.jpg (783.15 KiB) Visad 1878 gånger
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Min kolonn

Inlägg av M.och.J »

Kul att se ett så väl utfört bygge! :D
Hobbyholic
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons apr 05, 2017 17:55

Re: Min kolonn

Inlägg av Hobbyholic »

Snyggt bygge. Samlar på mig material till nåt liknande men sattsar på rostfri kolonn istället, möjligtvis blir refluxkylaren i koppar. En fråga som dyker upp är: funkar tesilarna bra som centrering eller borde jag satsa på nåt annat?? Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kolonn

Inlägg av Kabom »

Hobbyholic skrev:Snyggt bygge. Samlar på mig material till nåt liknande men sattsar på rostfri kolonn istället, möjligtvis blir refluxkylaren i koppar. En fråga som dyker upp är: funkar tesilarna bra som centrering eller borde jag satsa på nåt annat?? Tacksam för svar!
Well, läst på trådarna här att tesilar funkar lika bra som annan lösning men vad vet väl jag? Verkar finnas lite olika uppfattningar. Jag har bara provat tesilar och jag kan ärligt säga att jag får en riktigt bra produkt ... jag har inte gjort några jämförande tester, kanske andra rävar har mer info ...
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Min kolonn

Inlägg av MRWELDER »

Kabom skrev:
Hobbyholic skrev:Snyggt bygge. Samlar på mig material till nåt liknande men sattsar på rostfri kolonn istället, möjligtvis blir refluxkylaren i koppar. En fråga som dyker upp är: funkar tesilarna bra som centrering eller borde jag satsa på nåt annat?? Tacksam för svar!
Well, läst på trådarna här att tesilar funkar lika bra som annan lösning men vad vet väl jag? Verkar finnas lite olika uppfattningar. Jag har bara provat tesilar och jag kan ärligt säga att jag får en riktigt bra produkt ... jag har inte gjort några jämförande tester, kanske andra rävar har mer info ...
Fungerar bra och det vara jag som kom på denna ide med silar :wink:

bilder på hur jag gör mina och med detta sät så sitter dom fast mkt bra

Och jag använder ikeas silar pga dom her mindre ångmotstånd men ändå kommer allt till mitten

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/76113785/
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Min kolonn

Inlägg av MRWELDER »

bilder
Bilagor
004.jpgcccc.jpg
004.jpgcccc.jpg (651.41 KiB) Visad 1668 gånger
005.jpgvvvv.jpg
005.jpgvvvv.jpg (630.16 KiB) Visad 1668 gånger
006.jpgvgfvvv.jpg
006.jpgvgfvvv.jpg (641.12 KiB) Visad 1668 gånger
Hobbyholic
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons apr 05, 2017 17:55

Re: Min kolonn

Inlägg av Hobbyholic »

Tack för bilderna, så till föjdfrågan: jag lämnar ju förståss 4-5 cm tomt nedanför silarna, men hur är det ovanför, kan man använda silarna för att hålla upp packningen?? Silen blir ju då helt fylld med packnings material som i mitt fall troligtvis blir sönderklipta skurbollar alternativt hela skurbollar.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kolonn

Inlägg av Kabom »

MRWELDER skrev:
Kabom skrev:
Hobbyholic skrev:Snyggt bygge. Samlar på mig material till nåt liknande men sattsar på rostfri kolonn istället, möjligtvis blir refluxkylaren i koppar. En fråga som dyker upp är: funkar tesilarna bra som centrering eller borde jag satsa på nåt annat?? Tacksam för svar!
Well, läst på trådarna här att tesilar funkar lika bra som annan lösning men vad vet väl jag? Verkar finnas lite olika uppfattningar. Jag har bara provat tesilar och jag kan ärligt säga att jag får en riktigt bra produkt ... jag har inte gjort några jämförande tester, kanske andra rävar har mer info ...
Fungerar bra och det vara jag som kom på denna ide med silar :wink:

bilder på hur jag gör mina och med detta sät så sitter dom fast mycket bra

Och jag använder ikeas silar pga dom her mindre ångmotstånd men ändå kommer allt till mitten

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/76113785/[/quote
Dina silar är djupare än mina, kanske ger bättre centrering. Ska prova ...
Tack för bilder!
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kolonn

Inlägg av Kabom »

Hobbyholic skrev:Tack för bilderna, så till föjdfrågan: jag lämnar ju förståss 4-5 cm tomt nedanför silarna, men hur är det ovanför, kan man använda silarna för att hålla upp packningen?? Silen blir ju då helt fylld med packnings material som i mitt fall troligtvis blir sönderklipta skurbollar alternativt hela skurbollar.
Kolla min bild på skarven så ser du att jag lagt in en distans (Z) mellan silen och packningen ovanför.
Hobbyholic
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons apr 05, 2017 17:55

Re: Min kolonn

Inlägg av Hobbyholic »

Nu förstår jag. Blir att göra något liknande. Kanske bäst att sätta en hel skurboll ovanför z:at och sen mer finfördelade skurisar! Jag kommer nog att ha fler dumma frågor som kanske är självklara för er som hållit på ett tag :)
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Min kolonn

Inlägg av MRWELDER »

Kabom skrev:
Hobbyholic skrev:Tack för bilderna, så till föjdfrågan: jag lämnar ju förståss 4-5 cm tomt nedanför silarna, men hur är det ovanför, kan man använda silarna för att hålla upp packningen?? Silen blir ju då helt fylld med packnings material som i mitt fall troligtvis blir sönderklipta skurbollar alternativt hela skurbollar.
Kolla min bild på skarven så ser du att jag lagt in en distans (Z) mellan silen och packningen ovanför.

Detta vara Brevid ifrån arc forumet som kom på och man brukar ha detta i botten och ovanför silar m,m
Brevid MKT duktig all respekt till han
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Min kolonn

Inlägg av MRWELDER »

Hobbyholic skrev:Tack för bilderna, så till föjdfrågan: jag lämnar ju förståss 4-5 cm tomt nedanför silarna, men hur är det ovanför, kan man använda silarna för att hålla upp packningen?? Silen blir ju då helt fylld med packnings material som i mitt fall troligtvis blir sönderklipta skurbollar alternativt hela skurbollar.

OBS !!!Du skall INTE ha fyllning i dessa silar
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kolonn

Inlägg av Kabom »

MRWELDER skrev:
Kabom skrev:
Hobbyholic skrev:Tack för bilderna, så till föjdfrågan: jag lämnar ju förståss 4-5 cm tomt nedanför silarna, men hur är det ovanför, kan man använda silarna för att hålla upp packningen?? Silen blir ju då helt fylld med packnings material som i mitt fall troligtvis blir sönderklipta skurbollar alternativt hela skurbollar.
Kolla min bild på skarven så ser du att jag lagt in en distans (Z) mellan silen och packningen ovanför.

Detta vara Brevid ifrån arc forumet som kom på och man brukar ha detta i botten och ovanför silar m,m
Brevid mycket duktig all respekt till han
:-D
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kolonn

Inlägg av Kabom »

Hobbyholic skrev:Nu förstår jag. Blir att göra något liknande. Kanske bäst att sätta en hel skurboll ovanför z:at och sen mer finfördelade skurisar! Jag kommer nog att ha fler dumma frågor som kanske är självklara för er som hållit på ett tag :)
Gör så. Jag har en skurboll först och SPP ovanför. Som några kommenterat: här finns massor av ideer att låna av andra som kommit på smarta lösningar. All heder åt dem! Jag är nybörjare och allt jag gjort och lärt mig kommer från detta forum, jag tar inte åt mig äran av något ...
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kolonn

Inlägg av Kabom »

MRWELDER skrev:
Kabom skrev:
Hobbyholic skrev:Snyggt bygge. Samlar på mig material till nåt liknande men sattsar på rostfri kolonn istället, möjligtvis blir refluxkylaren i koppar. En fråga som dyker upp är: funkar tesilarna bra som centrering eller borde jag satsa på nåt annat?? Tacksam för svar!
Well, läst på trådarna här att tesilar funkar lika bra som annan lösning men vad vet väl jag? Verkar finnas lite olika uppfattningar. Jag har bara provat tesilar och jag kan ärligt säga att jag får en riktigt bra produkt ... jag har inte gjort några jämförande tester, kanske andra rävar har mer info ...
Fungerar bra och det vara jag som kom på denna ide med silar :wink:

bilder på hur jag gör mina och med detta sät så sitter dom fast mycket bra

Och jag använder ikeas silar pga dom her mindre ångmotstånd men ändå kommer allt till mitten

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/76113785/
Kanon, så utomordentligt passande att använda ett snapsglas att böja till silarna. Tack för det, haha!
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster