Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min kokare - Ombyggd vinhink

Ombyggda vinhinkar, ölfat, effektregulatorer o.s.v.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Min kokare - Ombyggd vinhink

Inlägg av Kabom »

Vanligt jäskärl 25 l med värmeelement 2,2 kW och tempgivare. Det senare är kanske inte nödvändigt men åtminstone jag tycker det är skönt att ha koll på vad som finns i kärlet.

2,2 kW är på gränsen vad 220V/10A klarar av. 1 (en) gång under 5 körningar har säkringen löst ut. Kanske tryggare med 2 kW om man kör enfas så att man inte behöver övervaka.

Tappkran är väl inte heller nödvändigt men eftersom jag kör över en golvbrunn är det praktiskt för mig att tömma på det sättet.

Efter några körningar fick jag ett litet (väldigt litet) läckage mellan lock och kärl så nu kör jag med 6 st mini enhands skruvtvingar runt kanten. Fungerar smidigt och bra.

Stabiliseringsplatta MDF av överbliven skåplucka.

Isolering av liggunderlag.
Kärlet
Kärlet
Kärlet.jpg (628.04 KiB) Visad 3258 gånger
Undersida lock
Undersida lock
Undersida lock.jpg (266.37 KiB) Visad 3258 gånger
Inuti
Inuti
Inuti.jpg (233.02 KiB) Visad 3258 gånger
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kokare

Inlägg av Kabom »

Dags att reparera och bygga om efter ett års körningar. Den gamla MDF plattan var för vek och efter ett vattenläckage började den lösas upp.

Limmade nu ihop två 15 mm plywoodskivor. Var noga med hålet för 54 muffen så att jag fick pressa i den. Blev mycket stadigare, alla sidokrafter från kolonnen måste nu inte tas upp av kopparflänsen. Lödde en liten pinne i botten av muffen så att inte kolonn eller packning åker ner i byttan. Lackade plattan med Compass polyuretan båtfernissa i flera lager.

2 mm rostfri plåt på undersidan. Med 30 mm träplatta behövs inte genomgående bultar.

Satte i ett värmeelement till. Värmer nu upp med 4 kW (olika säkringar) och kör sedan med 2 kW + triac. Elementen säljs som 2,2 kW eller tom 2,4 kW men för mig med ca 225 V i huset ger dom lagom, lite drygt 2 kW.
Bilagor
Lock.jpg
Lock.jpg (307.5 KiB) Visad 3060 gånger
Undersida.jpg
Undersida.jpg (263.84 KiB) Visad 3060 gånger
Värmare.jpg
Värmare.jpg (455.01 KiB) Visad 3060 gånger
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Min kokare

Inlägg av Mrbsod »

Enkel design. Måste ha blivit billigt. Jag trodde det inte gick att hålla nere kostnader och i alla fall ha bra funktion och kvalitet. Hur ser resten av konstruktionen ut?

Är det en tempgivare du har strax ovanför elementet? Antar att det är för att veta när det är dags att stänga av körningen?

Jag brukar tömma mitt kärl med hävert till golvbrunn. Men det hade inte varit fel med en tappkran, hade gått snabbare plus att jag knappt orkar bära min brännare när den är fylld med 5 10 cm i botten. Blir nog en tappkran för min del på sikt.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Min kokare

Inlägg av Toffeln »

kanske svinkorkad fråga. Jag skyller på att jag är trött. Hur fäster du kolonnen på locket?
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kokare

Inlägg av Kabom »

Mrbsod skrev:Enkel design. Måste ha blivit billigt. Jag trodde det inte gick att hålla nere kostnader och i alla fall ha bra funktion och kvalitet. Hur ser resten av konstruktionen ut?

Är det en tempgivare du har strax ovanför elementet? Antar att det är för att veta när det är dags att stänga av körningen?

Jag brukar tömma mitt kärl med hävert till golvbrunn. Men det hade inte varit fel med en tappkran, hade gått snabbare plus att jag knappt orkar bära min brännare när den är fylld med 5 10 cm i botten. Blir nog en tappkran för min del på sikt.
Jag har beskrivit min VM på trådarna "Min kolonn" och "Min reflyxkylare"

En tempgivare ja. Med hjälp av diagrammet "Destillation Temperature And Concentration Relationship" kan man hålla koll på hur många % etanol som finns kvar i byttan (undre kurvan). Jag brukar stänga av vid 98C när det alltså är 2,5% etanol kvar.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kokare

Inlägg av Kabom »

Toffeln skrev:kanske svinkorkad fråga. Jag skyller på att jag är trött. Hur fäster du kolonnen på locket?
Sticker bara i kolonnröret i muffen och tätar med silikonstrumpan, voila!
Bilagor
stick i ....jpg
stick i ....jpg (240.29 KiB) Visad 3026 gånger
täta ....jpg
täta ....jpg (255.93 KiB) Visad 3026 gånger
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Min kokare

Inlägg av latmasken »

Mrbsod skrev:Enkel design. Måste ha blivit billigt. Jag trodde det inte gick att hålla nere kostnader och i alla fall ha bra funktion och kvalitet.
Själva kokkärlet brukar väl inte direkt vara den dyraste biten? Bara kopparrören till kolonnen brukar väl kosta ett par tusenlappar i alla fall?

Och alla T-rör och reduceringar för att få ihop en produktkylare kan sticka iväg en del i pris.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kokare

Inlägg av Kabom »

latmasken skrev:
Mrbsod skrev:Enkel design. Måste ha blivit billigt. Jag trodde det inte gick att hålla nere kostnader och i alla fall ha bra funktion och kvalitet.
Själva kokkärlet brukar väl inte direkt vara den dyraste biten? Bara kopparrören till kolonnen brukar väl kosta ett par tusenlappar i alla fall?

Och alla T-rör och reduceringar för att få ihop en produktkylare kan sticka iväg en del i pris.
Ja så är det. Delarna till kokaren ligger på 100-lappar max och det är inte så många delar. Dyrast för mig blev stålplattan. Eftersom jag inte har fin verkstad och utrustning för att bearbeta rostfritt måste jag köpa den färdigtillverkad - 800 kr. Funderade på aluminium först men kanske behöver vara tjockare då?
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Min kokare

Inlägg av Mrbsod »

Ni har rätt i att kolonn kylare o ventiler etc. Kostar en hel del. Jag har inte direkt summerat kostnaderna själv (hobbykontot räcker till), men jag skulle gissa att jag lagt runt 20-30% av totalakostnaderna på kokaren.

Jag har inte fokuserat på låga kostnader, jag har satsat på kvalité rakt igenom, allt är i rostfritt, och möjligt att enkelt modifiera då allt sitter ihop med triclamp. Kanske inte så ekonomiskt rationellt med tanke på hur lite det går åt för husbehov, men å andra sidan så är det ok att ha en hobby som kostar lite pengar tycker jag.

Jag var mest bara lite imponerad över hur man så enkelt kunde få till en ganska vettig kokare som tycks stabil med väldigt liten ekonomisk insats.

Lite oroad hade jag nog varit för plastens hållbarhet i längden vid höga tempar
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kokare

Inlägg av Kabom »

Mrbsod skrev:Ni har rätt i att kolonn kylare o ventiler etc. Kostar en hel del. Jag har inte direkt summerat kostnaderna själv (hobbykontot räcker till), men jag skulle gissa att jag lagt runt 20-30% av totalakostnaderna på kokaren.

Jag har inte fokuserat på låga kostnader, jag har satsat på kvalité rakt igenom, allt är i rostfritt, och möjligt att enkelt modifiera då allt sitter ihop med triclamp. Kanske inte så ekonomiskt rationellt med tanke på hur lite det går åt för husbehov, men å andra sidan så är det ok att ha en hobby som kostar lite pengar tycker jag.

Jag var mest bara lite imponerad över hur man så enkelt kunde få till en ganska vettig kokare som tycks stabil med väldigt liten ekonomisk insats.

Lite oroad hade jag nog varit för plastens hållbarhet i längden vid höga tempar
Förstår vad du menar, man märker ju att byttan mjuknar när det legat strax under 100C ett antal timmar. Jag har varken kunskap eller utrustning för att bygga i rostfritt så för mig var valet enkelt. Har ju fått designen här på otaliga trådar och det påstås att det ska hålla bra. Den som lever får se :roll:
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Min kokare

Inlägg av Bryssko »

tror nog du ska satsa på ett kärl i rostfritt. Silverlöda är kul!

Dessutom lättare att hålla rent
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kokare

Inlägg av Kabom »

Bryssko skrev:tror nog du ska satsa på ett kärl i rostfritt. Silverlöda är kul!

Dessutom lättare att hålla rent
Ja, alla har vi våra böjelser, viktigt att vi har kul :lol:

Förstår dock inte hur det skulle vara lättare att hålla rent - kan knappast bli lättare än ett helt öppet jäskärl eller?
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Min kokare

Inlägg av Bryssko »

Kabom skrev:
Bryssko skrev:tror nog du ska satsa på ett kärl i rostfritt. Silverlöda är kul!

Dessutom lättare att hålla rent
Ja, alla har vi våra böjelser, viktigt att vi har kul :lol:

Förstår dock inte hur det skulle vara lättare att hålla rent - kan knappast bli lättare än ett helt öppet jäskärl eller?

DU kan ha en poäng där.

Tänker mest att rostfritt är lättare att hålla rent än plast och koppar.
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Min kokare

Inlägg av Bryssko »

Måste passa på att säga att det är en väldigt fin kokare du har.

Du har lagt ned mycket tid och värme på den.

Väldigt fin
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kokare

Inlägg av Kabom »

Bryssko skrev:Måste passa på att säga att det är en väldigt fin kokare du har.

Du har lagt ned mycket tid och värme på den.

Väldigt fin
Bugar :D
Skriv svar

Återgå till "Kokkärl, värmeelement och effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster