Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min refluxkylare

Allt om kolonnbrännare.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Min refluxkylare

Inlägg av Kabom »

Rullade en enkelspiral av Biltemas kopparrör 6 mm. Jag använde hela längden 5 m. Rullade tätt på ett 28 mm rör och drog sedan en dubbel tumstock genom spiralen, blev lagom avstånd. Efterhand som jag rullade fäste jag med silicon 4 st siliconbrickor 22 mm längs den raka returen i mitten upp genom spiralen. Tanken att det ska bli lite turbulens i kylaren. Kanske helt knasigt och onödigt men kul att pilla ...

Centrerade spiralen i 2" röret med 3 stumpar silikonslang 14/10 mm i varje ände. En liten tuss skurboll i utloppet håller röret hyfsat stabilt i mitten.

Efter några körningar kan jag se att bara ca 2/3 av spiralen är påverkad av etanolångorna. Finns alltså gott om marginal fast jag bara kylt med 32 l/h vid full reflux. Jag har separat kylning för refluxen och utgående temp ca 60 grader.
Delarna
Delarna
Delarna.jpg (620.12 KiB) Visad 1009 gånger
Botten
Botten
IMG_20170331_142349.jpg (295.76 KiB) Visad 1009 gånger
Toppen
Toppen
IMG_20170331_141433.jpg (534.11 KiB) Visad 1009 gånger
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Min refluxkylare

Inlägg av temp_wricko »

Snyggt och informativt!
Bra jobbat!
/Wricko
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Min refluxkylare

Inlägg av Toffeln »

Hur får du in röret i spiralen? Rullar du runt den eller skjuter du in det efteråt? Supersnygg arbete annars!
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min refluxkylare

Inlägg av Kabom »

Jag stack in 0,5 m rakt genom 28 mm röret. Trixade till det nedre böjen (det enda som krävde lite tid och försiktighet) och rullade sedan upp spiralen tillbaks upp på 28 röret. Lite trögt i början men sedan lättare. Jag drog ut 28 röret 4 gånger så att jag kunde fästa siliconbrickorna på den raka delen. Efter varje bricka tebax med 28 röret och rullade vidare tills klart.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Min refluxkylare

Inlägg av Toffeln »

Ah. Fuck me, right! Så enkelt när man får facit. Hade nämligen lite besvärligt när jag gjorde min vörtkylare men det var 18mm prisol och 28cm radie, dvs bockade inte runt ett rör utan en kastrull ;-)
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min refluxkylare

Inlägg av Kabom »

Toffeln skrev:Ah. Fuck me, right! Så enkelt när man får facit. Hade nämligen lite besvärligt när jag gjorde min vörtkylare men det var 18mm prisol och 28cm radie, dvs bockade inte runt ett rör utan en kastrull ;-)
haha, ja lite svårt att få röret igenom kastrullbotten då ...
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Min refluxkylare

Inlägg av Toffeln »

Kabom skrev:
Toffeln skrev:Ah. Fuck me, right! Så enkelt när man får facit. Hade nämligen lite besvärligt när jag gjorde min vörtkylare men det var 18mm prisol och 28cm radie, dvs bockade inte runt ett rör utan en kastrull ;-)
haha, ja lite svårt att få röret igenom kastrullbotten då ...
Svårt men inte omöjligt, däremot skulle jag säga livsfarligt när tjejen kommer hem och ser kastrullen Bild

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min refluxkylare

Inlägg av Kabom »

Toffeln skrev:
Kabom skrev:
Toffeln skrev:Ah. Fuck me, right! Så enkelt när man får facit. Hade nämligen lite besvärligt när jag gjorde min vörtkylare men det var 18mm prisol och 28cm radie, dvs bockade inte runt ett rör utan en kastrull ;-)
haha, ja lite svårt att få röret igenom kastrullbotten då ...
Svårt men inte omöjligt, däremot skulle jag säga livsfarligt när tjejen kommer hem och ser kastrullen Bild

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Hoppas du överlevt ...
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Min refluxkylare

Inlägg av Toffeln »

Kabom skrev:
Toffeln skrev:
Kabom skrev: haha, ja lite svårt att få röret igenom kastrullbotten då ...
Svårt men inte omöjligt, däremot skulle jag säga livsfarligt när tjejen kommer hem och ser kastrullen Bild

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Hoppas du överlevt ...
Körde röret på utsidan och bände in det i mitten sedan. Blev ett veck som jag lyckades vika ut halvhyffsat. Kastrullen överlevde och jag med. Bild

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
mupphbg
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 08, 2017 7:23

Re: Min refluxkylare

Inlägg av mupphbg »

Varför har du plastbitarna för att centrera kylarn? Gör det något om den hänger löst och kan komma i kontakt med sidorna på kolonröret?
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Min refluxkylare

Inlägg av Mrbsod »

Det ser ut att vara silikonslang (antar att det är rätt sort....) inte plast.

För att centrera reflux. Tror det är för att destilleringen blir renare om det inte rinner ner längs sidorna.
mupphbg
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 08, 2017 7:23

Re: Min refluxkylare

Inlägg av mupphbg »

Mrbsod skrev:Det ser ut att vara silikonslang (antar att det är rätt sort....) inte plast.

För att centrera reflux. Tror det är för att destilleringen blir renare om det inte rinner ner längs sidorna.

Okej, tack! ja det kanske gör skillnad?
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min refluxkylare

Inlägg av Kabom »

jepp, silikonslang 14/10, står i beskrivningen.

Vet inte om det behövs men bara kändes bättre om det är lite styrsel i ekipaget haha
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster