Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Utloppsventiler VM

Här diskuteras Vapour Management
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Utloppsventiler VM

Inlägg av Kabom »

Som nybörjare har jag nu provat lite olika och delar med mig av mina erfarenheter:

1 Kulventil Biltema 860084, 1" för utloppsrör 28 mm. Överdimensionerat, nätt o jämnt öppen vid full körning. Lite glapp i ventilen och okänslig även med förlängning av armen.

2 Kulventil Biltema 860083, 3/4" för utloppsrör 22 mm. Mycket bättre men fortfarande lite glapp och okänslig. Svårt att hitta riktigt optimalt läge.

3 Nålventil "Unbranded" 3/4" från eBay/Kina. Alldeles för litet hål vid fullt öppet så oanvändbar. Kanske går att hitta annan nålventil med större hål men det måste alltså kollas upp innan man köper.

4 Skjutventil VVSHome.se 4400636 3/4". 15 min i 2 delar ättika 24% + 1 del väteperoxid 3% för att ta bort blyet i mässingsytan. Fungerar kanon, bäst i test (för mig i alla fall)!
Kulventiler
Kulventiler
Kulventiler.jpg (187.46 KiB) Visad 1628 gånger
Nålventil
Nålventil
Nålventil.jpg (185.27 KiB) Visad 1628 gånger
Skjutventil
Skjutventil
Skjutventil.jpg (174.54 KiB) Visad 1628 gånger
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Utloppsventiler VM

Inlägg av Mrbsod »

Satte du nålventilen på ångsidan (före produktkylaren) eller efter produktkylaren?

På vätskesidan borde den väl fungera? Det ska ju bara smådroppa? På ångsidan är det ju svårare eftersom etanolångan tar väldigt mycket större plats?

Vad har du för effekt på maskinen? Och vad siktar du på för utagshastihhet? Är den för klen för att strippa?

Jag var inne på att skaffa en nålventil för att få bättre reglerbarhet, men nu blir jag lite fundersam..
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Utloppsventiler VM

Inlägg av Kabom »

Mrbsod skrev:Satte du nålventilen på ångsidan (före produktkylaren) eller efter produktkylaren?

På vätskesidan borde den väl fungera? Det ska ju bara smådroppa? På ångsidan är det ju svårare eftersom etanolångan tar väldigt mycket större plats?

Vad har du för effekt på maskinen? Och vad siktar du på för utagshastihhet? Är den för klen för att strippa?

Jag var inne på att skaffa en nålventil för att få bättre reglerbarhet, men nu blir jag lite fundersam..
Har faktisk inte sett nånstans på forumet att man sätter ventilen efter produktkylaren på en VM. Tvärtom poängteras att man ska försöka sätta den så nära kolonnen som möjligt så att man inte riskerar kondenserat skräp före ventilen.

2,2 kW och 2" kolonn. Senaste findestilleringen på 1,55 l/tim - är ganska mycket mer än "smådroppa". Strippningen går avsevärt snabbare med fullt öppen ventil, 25 l mäsk ca 2 tim.

Leta en nålventil med lite större hål eller gör som jag och kör med skjutventil. Lycka till.
Hobbyholic
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons apr 05, 2017 17:55

Re: Utloppsventiler VM

Inlägg av Hobbyholic »

Bra att någon testar ventiler så behöver inte så många göra misstag. jag söker för tillfället efter en utloppsventil till en 2,5" e-arc konstruktion, har någon förslag på lämplig ventil??
Hobbyholic
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons apr 05, 2017 17:55

Re: Utloppsventiler VM

Inlägg av Hobbyholic »

Kan tillägga att det är frågan om en VM kolonn!
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: Utloppsventiler VM

Inlägg av Frater_Frag »

En typ av ventil som har väldigt hög kvalité är bränsleventiler till modellmotorer. Jag använder en dylik ventil till mitt kolningsrör. Inget läckage och du kan ställa in det exakt på droppen! Jag förmodar att det borde gå att använda en sådan ventil även till själva kolonnen.
Hobbyholic
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons apr 05, 2017 17:55

Re: Utloppsventiler VM

Inlägg av Hobbyholic »

Säkert bra på en LM kolonn men på en VM är den nog för liten...
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Utloppsventiler VM

Inlägg av MRWELDER »

Hobbyholic skrev:Säkert bra på en LM kolonn men på en VM är den nog för liten...

:wink:
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Utloppsventiler VM

Inlägg av Kabom »

Har gjort en körning nu med min nålventil med blått vred på bilden. Mätte lite noggrannare, fick bara ut 0,5 l/tim. För litet hål ...
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster