Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] Skrota och bygga ny?

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
Andorz
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 18, 2016 19:57
Utrustning: 100 liters hembygge

[Labmaster] Skrota och bygga ny?

Inlägg av Andorz »

:?: Har en hemmagjord 100 liters rostfri tunna som funkat som Labmaster som sagt nu i snart 25 år med en eller rättare sagt två bränningar om året ungefär (200 l tunna saft). Nu har jag plöjt forumet inför årets bränning och funderar då på att försöka bygga en modernare kolonn. Har alltid varit helnöjd med min sprit trots total okunnighet om "heads" och sådant där. Har fått ut 85-88% sprit som sedan kolats två gånger med två en meters 110 rör som kopplats till en liggande 25 på en hylla i en annan undertill. Dvs sköter sig rätt bra själv..

Har lågt i tak, 182cm vilket gör att jag inte kan ha en högre kolonn än max 120cm innan den slår i taket vilket då kanske omintetgör hela idén.
Ska jag ändå kola så kanske de e lika bra att köra vidare som jag har det. Jag driver tunnan med en 6kww patron som delats så att jag bara använder en fas under bränning samt en hembyggd termostat som stått på max 80 grader Termostaten är en effektregulator från UAL med temp prob. Har vaverkat två sådana och är inne på min tredje men tror jag missat att jag behöver en heatsink och att enbart plåtlådan inte räckt. Fast den siste höll i 18 år och då kanske de inte var så viktigt Dyra är dom i alla fall och de två sista bränningarna har jag bara matat på en fas med 2kw och det hjar varit rätt bra sprutt på spriten och sämre kvalitet och styrka.
Vad hade ni gjort i min situation?
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Fråga: skrota gammal labmaster och bygga ny? eller inte?

Inlägg av Swedish Pride »

om du får ur sprit snabbare med lägre kvalitet så kan du öka wattenflödet i fall du inte kan reglera antal kw du skickar på.

on du överlag är nöjd med din labbe så varför bygga om, men on du provar att ta bort minst 10% som heads cut så lovar jag att du kommer märka skillnad, kanske tillräckligt för att experementera mer nästa gång.

personligen så skulle jag göra om labben till en bättre cm, cm för jar tycker det e lätta att knåpa ihop.
men det e jag, jag tycker det e roligare att knåpa med byggen än det är att köra dem.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Fråga: skrota gammal labmaster och bygga ny? eller inte?

Inlägg av Kusken »

Kan bara hålla med Swedish Pride. Ta bort heads och tails. Om du tycker spriten är ok så varför bygga om. Men nu är det ju jävligt roligt att bygga, tycker jag iaf. Om du vill bygga om finns det många olika varianter men en bra CM tycker jag funkar bäst om du är ute efter neutralt. Med en hundraliters kokare skulle du nog gå på en 4" kolonn så det blir lite fart på uttaget. Sen kan du ju köpa en eller två triacs från kina för en hundring stycket, och koppla in på en eller två faser. Sen kan du styra effekten steglöst.
Till refluxkylning bygger du eller köper en deflegmator. Har hört mycket gott om refluxkylning byggda på korrugerad rostfri slang annars. Titta på sidor där man säljer material för värmeväxlare till solpaneler, finns även på typ Ali Express. Själv kör jag numera uteslutande med triclampdelar. Helt underbart att kunna byta ut, bygga om och bygga till. Väldigt enkelt om du vill köra potstill, eller använda perforerade plattor för en whisky eller annat ädeldestillat, eller prova något annat upplägg. Kan du inte lägga upp lite bilder på apparaten. Alltid kul att se. lycka till!!
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Andorz
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 18, 2016 19:57
Utrustning: 100 liters hembygge

Re: Fråga: skrota gammal labmaster och bygga ny? eller inte?

Inlägg av Andorz »

En CM var väl det jag tänkt från början att jag skulle kunna knåpa ihop men då måste jag gräva hål i golvet.. En kolonn på 2 meter går ju inte. Har spanat en del på Tors hammare iden och beställde boken men när frakten var lika mycket som boken stängde jag sdian. En bok för 500 spänn som jag inte ens vet om jag har någon nytta av kändes inte ok.
Min kolonn jag har idag (den är fn undanstoppad på annan plats men foto kanske finns i gömmorna) är knappt 80cm, ser exakt ut som LM på bilderna här, och har varit fylld med keramikringar som aldrig ??? eller i alla fall inte renats på sista 10 åren/20 körningarna.
Min termostat är kanon bra tycker jag (en sådan här är det) och i toppen sitter en probe bredvid termometern som håller inställd temperatur exakt genom att pulsa strömmen.
ual-united-automation-ltd-zvt2-16-if.jpg
Normalt får jag ut en 15 -17 liter 85 procent om jag kör 6 påsar 8kg turbojäst samt 65 kg socker i tunnan och en årsdos är då 75 liter 40 procent som när allt är bra med packning/fyllningen av kolrören har förvånat mängder av kompisar och gäster. genom åren Bättre smak än vilken vodka på bolaget som helst är de flestas svar.
Utan termostat kom det 20 liter men bara knappt 80% och inte alls lika gott ens efter rening som det innan. Nu kom den nya termostaten från Elfa hem på två dagar ända till dörren så nu blir det "termostatad" körning igen som gäller.
Lite av mina undringar var just hur de olika kolonnerna fungerade ihop med effektreglering av strömmen.
Min tunna funkar än och överst sitter det en mejerikoppling för kolonnen. Jag beställde by the way två kompletta rostfria 50mm Tti-clamps som nu lämnat kina och är på väg. Har en begagnad Esab 2200 tigsvets som nyligen ropades in på auktion från en yrkesskola, i garaget och precis som ni andra älskar jag nog byggandet oftast mer än användandet. Tigen blev väl det som gjorde att jag blev sugen på att bygga om min gamle trotjänare..
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Fråga: skrota gammal labmaster och bygga ny? eller inte?

Inlägg av Kusken »

Du behöver ju ingen 2 meterskolonn bara för att du bygger om till cm. Kan garantera att du får bättre sprit med en bra kolonn med refluxkylning i toppen och med samma höjd som i dag. Personligen är jag inget fan av termostat, blir sällan bra. Betydligt bättre att kontrollera effekten. Alla kokare har en "sweetspot" när det handlar om effekten. Den hittar du lätt med en triac. Egentligen handlar det om ånghastigheten genom kolonnen. Ju grövre kolonn desto högre effekt klarar den, dvs att du kan elda på mer och få ut mer sprit/h med bibehållen kvalitet. En termostat gör att elementen pulsar som du säger och effekten blir att hastigheten genom kolonnen varierar även om tempen ligger stabil i toppen. Om du ställer in effekten rätt med en triac istället och reglerar tempen i toppen med refluxkylaren till exvis 78 grader kan du köra ut riktigt fin sprit. Och den kommer att hålla en stabil temp genom hela koket eller åtminstonde tills tailsen börjar komma. Och då är det ju ändå dags att bryta eller att bara köra ut den lite snabbt för att sen hälla den i nästa kok.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Fråga: skrota gammal labmaster och bygga ny? eller inte?

Inlägg av Kusken »

2000w är nog lite hög effekt till en tvåtumskolonn. Tror att 1500w är max för att få rätt ånghastighet. Antagligen det som gör att du får ut låg %.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Andorz
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 18, 2016 19:57
Utrustning: 100 liters hembygge

Re: Fråga: skrota gammal labmaster och bygga ny? eller inte?

Inlägg av Andorz »

hmm Det där med pulser tänkte ja inte på men det är pulser på mellan en till en halv sekund bara.. I vilket fall som helst är jag tacksam för input och tittade just i garaget och där står ett 1.5 meters 3 tums rf rör i ett hörn med mejerikoppling i ena ändan. Kan även få ta i fyra tums och ända upp till 20 tums!! rör till ett sjyst pris i två meterslängder.
men hur blir det med ett så långt tretums rör som möjligt och sen sticka ner en 5 meters.. säg 20 cm lång bromsrörsspiral i toppen så nära taket jag kan dvs cirka 120 cm kolonn. Skulle jag kunna elda på med 2kw då?
Andorz
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 18, 2016 19:57
Utrustning: 100 liters hembygge

Re: Fråga: skrota gammal labmaster och bygga ny? eller inte?

Inlägg av Andorz »

Lite av idén med ny kolonn var ju att jag trodde man skulle kunna bli kvitt kolningsgrejen..men då ska det andra saker till misstänker jag
Andorz
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 18, 2016 19:57
Utrustning: 100 liters hembygge

Re: Fråga: skrota gammal labmaster och bygga ny? eller inte?

Inlägg av Andorz »

Vid närmare analys så har du Kusken redan i princip svara på mina frågor :lol: Tack -Tackar Er båda.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Fråga: skrota gammal labmaster och bygga ny? eller inte?

Inlägg av Kusken »

Kör själv med 3" kolonn. 2Kw är inga problem, om jag minns rätt tror jag max för en tretummare är ca 2,3kw. Finns nån formel för att räkna ut detta här på forumet. Funkar fint med kopparspiral också. Nu vet jag att jag kommer få på huvudet för nästa mening men iaf. Bygg en CM och undvik VM. Obs min uppfattning som inte delas av majoriteten här på forumet. Bygger du CM blir det lite krångligare att få in kopparspiralen under uttaget men det finns lösningar för detta också. Jag skulle rekommendera rostfritt korrugerad slang istället. Inte dyrare än bromsrör men mycket effektivare och enklare att använda. Om du kan få tag på rostfritt rör till vettiga priser kan jag vara spekulant, alltid bra att ha.
Vilken ände på sverige bor du?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Fråga: skrota gammal labmaster och bygga ny? eller inte?

Inlägg av Swedish Pride »

http://forum.moderndistiller.com/viewto ... cvm#p48555

långdragen men bra tråd om det här, och mycket bilder med
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Fråga: skrota gammal labmaster och bygga ny? eller inte?

Inlägg av smygbrännarn »

Tjenare! Förstår inte varför du inte gillar Vm kusken men smaken är som baken. i det stora hela handlar det endast om hur man ska reglera reflux och hur man tar ut produkt då det är packningen och refluxen som ökar styrkan på produkten.

Själv gillar jag Vm men kör även cm då jag inte behöver helt neutralt.

Som de tidigare herrarna har sagt så kan jag hålla med om att köra på den setup du har om du är nöjd med den.
För ska du slippa kola så är det en hel del förändringar som behöver göras.
Det jag skulle gjort i ditt fall är att använda de tvåtumsrör du hade för att göra en vm för att experimentera lite. men då på en mindre kokare. max sats att köra med en tvåa är 50 l mäsk enligt mitt tycke.

en tre tums kolonn klarar runt 3,5 kw då den är dubbelt så stor som en tvåtums i kvadrat millimeter och min gamla som var en e-arc gick att köra på över 4 kw med spp.

Vill du fortsätta med byggandet så finns det oändliga vägar att gå och personligen så rekommenderar jag att införskaffa några liter spp då det gör maskinen väldigt stabil och lättkörd om man vill uppnå 96% för att slippa kola.

mvh
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Fråga: skrota gammal labmaster och bygga ny? eller inte?

Inlägg av ÖlBurken »

Jag håller med om att det bästa är att reglera effekten och inte temperaturen (jag har själv en vm-maskin). Men om du vill använda termostat och är orolig att den ska gå sönder så kan du sätta en kontaktor mellan termostaten och elementen. Clas Ohlson har en trefaskontaktor för 399 kr.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Fråga: skrota gammal labmaster och bygga ny? eller inte?

Inlägg av rkr »

ÖlBurken skrev:Jag håller med om att det bästa är att reglera effekten och inte temperaturen (jag har själv en vm-maskin). Men om du vill använda termostat och är orolig att den ska gå sönder så kan du sätta en kontaktor mellan termostaten och elementen. Clas Ohlson har en trefaskontaktor för 399 kr.
Power control is awfully slow to react and without computer or advanced electronics very inaccurate (hard to dial 1% with a turn knob) method for still control. In addition power mains voltage tends to fluctuate several volts (I've seen 10+ Volt variation during distillation run) making the inaccuracy even worse. If you want to use power control I suggest you to build a good control box with digital Voltage/Wattage display or connect the SSR to your computer with Vaniljvodka's software.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Fråga: skrota gammal labmaster och bygga ny? eller inte?

Inlägg av Mrbsod »

Rkr,

I tried to find the software you refer to. Could you post a Link to it? Coudnt find it.

Also, would it be possible to buy a pdf of your book? The shipping cost is high, and i prefer a pdf anyway. Or is it possible to pay for access to the arc forum? Paypal or swish would be great.

Best regards
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster