Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bygge av VM

Här diskuteras Vapour Management
kallesbryggfabrik
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön mar 12, 2017 23:38

Bygge av VM

Inlägg av kallesbryggfabrik »

Hallå i stugorna, nu är jag pågång med ett bygge av VM-kolonn, tänkte slänga ut min skiss här och skulle uppskatta feedback från er kunniga!

Min bakgrund inom hembryggning är att jag för ca 1 månad sedan drog igång farsans gamla 80-tals brännare med labmaster-utförande (bra byggt men fel tänkt), har läst det mesta som går att läsa på internet och även beställt riku's bok, dock har den ej kommit men har varit ivrig och beställt alla delar som är med på min paint-ritning från kina. Är här för att lära mig mer och målet är att kunna producera 95.6% när sakerna är hemma :)

Tänkte kanske att i ett senare skede gå över till elektriskt styrd VM E-ARC men bör läsa boken först! Satsar på en vanlig VM än så länge då jag förstått att det ej borde vara så mycket jobb då halva är gjort redan i o m denna konstruktion! 8)

Mina funderingar
Räcker det med en kulventil för att reglera produktuttag eller behöver jag en sätesventil för detta?
Har en väldigt exakt temperaturgivare, vart är det lämpligast att placera denna?
Centreringsring? Vart får man tag på sådana? Är det hemmabygge eller finns att köpa?
Hålet i toppen, räcker det med ca 10mm genomföring eller behövs mer?


Är väldigt tacksam för alla svar och funderingar! :D

Edit: glömde skriva att kolonnen är 51mm i diameter!
Bilagor
brännare.png
brännare.png (38.86 KiB) Visad 1250 gånger
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Bygge av VM

Inlägg av latmasken »

Jag är ingen expert, men av vad jag läst mig till:

Många kör med kulventil, men det är inte helt lätt att reglera (särskilt om den går trögt). Vet inte om sätesventil är bättre, du vill nog ha så "rakt" som möjligt genom ventilen för att uttaget inte ska bromsas.

Temperaturgivaren placerar man strax under uttaget vad jag förstått, poängen är att så länge kolonnen är stabil så har du stabil temperatur vid uttaget. Ändrar sig temperaturen så håller kolonnen på att tappa balansen och man får stoppa eller bromsa uttaget tills kolonnen balanserat sig igen. Den exakta temperaturen är irrelevant, det är skillnaden från den man får vid stabiliserad kolonn som är relevant.

Centreringsringar bygger de flesta själv på olika sätt. Finns många trådar om det.

Toppen är lämpligen helt öppen så du enkelt kan du ut kylspiralen för rengöring.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Bygge av VM

Inlägg av Kabom »

Jag är också nybörjare och sammanfattade mina erfarenheter av mitt första bygge under tråden "VM premiär, tack, tips och två frågor. Några av dina frågor hittar du där.

Termometern ska du sätta under den UNDRE kopplingen/centreringsringen så att du hinner reglera ventilen när tempen rör sig.

Jag byggde också 28 mm utlopp med kulventil DN25 men det blev inte bra - överdimensionerat. Väldigt okänsligt och svårt att ställa in. Har byggt om nu till 22 mm och väntar leverans av nålventil DN 20.
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster