bryggforum.nu

Sveriges största forum för hembryggare.

* REGLER   * Logga in   * Bli medlem   * FAQ    * Sök
Allt f�r din hembryggning
Aktuellt datum och tid: ons jan 24, 2018 13:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor mar 09, 2017 22:27 
Bryggmästare
Användarvisningsbild

Har en CM som jag ska starta igång här snart för fösta gången. Har just nu bara 3st kylar rör på kolonnen som har ca 5 cm mellanrum från varandra.

Bild
Bild

Borde jag svetsa dit ett eller två till för att få bättre och stabilare kylning på CM kolonnen ?
Länk till bilderna:
http://forumbilder.se/G7NO9/2017-03-08-14-08-01
http://forumbilder.se/G7NO9/2017-03-09-21-12-44

Kolla in bild och kommentera gärna

Mvh
Popcorn :thumbup:

InläggPostat: fre mar 10, 2017 17:00 
Brygguru

Jag tror inte 3 eller 5 rör spelar nån roll, det är alldeles för lite kylyta ändå. Det var nån som skrev i nån annan tråd nyligen att det främsta problemet folk har med sina CM är just att de försöker få refluxkylning bara med genomgående rör.

Ska du ha en fungerande CM så ska den ju helst gå att köra med 100% reflux, d.v.s. refluxkylaren ska kunna kyla all ånga så att du inte får ut nån produkt. Du vill ju kunna stabilisera kolonnen innan du börjar ta ut produkt.

InläggPostat: fre mar 10, 2017 18:35 
Bryggmästare
Användarvisningsbild

latmasken skrev:
Jag tror inte 3 eller 5 rör spelar nån roll, det är alldeles för lite kylyta ändå. Det var nån som skrev i nån annan tråd nyligen att det främsta problemet folk har med sina CM är just att de försöker få refluxkylning bara med genomgående rör.

Ska du ha en fungerande CM så ska den ju helst gå att köra med 100% reflux, d.v.s. refluxkylaren ska kunna kyla all ånga så att du inte får ut nån produkt. Du vill ju kunna stabilisera kolonnen innan du börjar ta ut produkt.

Vet ju att det inte är det optimalaste med genomgående rör så därför ställer jag frågan om jag skulle behöva mer kylar rör för att kyla ångan? Helst skulle man ha en kylar spiral i kolonnen.

Hittar du det inlägget om den CM kolonnen så länka gärna hit .

Mvh Popcorn

InläggPostat: fre mar 10, 2017 21:02 
Bryggmästare
Användarvisningsbild

The good thing is that those pipes are on top. Even though through pipes are less than optimal they do serve the same function as a reflux coil. Adding more pipes and/or lowering the power output should get you much improved spirits. If you just want to do a hack job add those pipes and add reflux centering below using as good packing as you can afford.

Slainte, Riku

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening

InläggPostat: fre mar 10, 2017 23:36 
Bryggmästare
Användarvisningsbild

rkr skrev:
The good thing is that those pipes are on top. Even though through pipes are less than optimal they do serve the same function as a reflux coil. Adding more pipes and/or lowering the power output should get you much improved spirits. If you just want to do a hack job add those pipes and add reflux centering below using as good packing as you can afford.

Slainte, Riku

Ah det är ju plus att ledningarna sitter vid toppen. Men 2 st till kylar rör borde göra fint. Vad för packning/ center ring menar du ? Har du nån länk eller bild på det.?

Mvh
Popcorn :thumbup:

InläggPostat: lör mar 11, 2017 7:27 
Bryggmästare

Utrustning: Jästunna och jäsrör
Skurbollar, glaskulor, rachigringar eller någon annan fyllning som det pratas om på forumet. Så mycket och dyrt du känner för.

En centreringsring är en platta med hål i mitten så kondensen droppar ner i mitten av fyllningen och destilleras igen istället för att rinna ner längs väggen på kolonnen. Sätt den strax under kylarören.

InläggPostat: lör mar 11, 2017 11:37 
Bryggmästare
Användarvisningsbild

Toffeln skrev:
Skurbollar, glaskulor, rachigringar eller någon annan fyllning som det pratas om på forumet. Så mycket och dyrt du känner för.

En centreringsring är en platta med hål i mitten så kondensen droppar ner i mitten av fyllningen och destilleras igen istället för att rinna ner längs väggen på kolonnen. Sätt den strax under kylarören.

Har läst en del och Fyllning och kör med skurbollar som ska va det bästa. Angående plattan i kolonnen så förstår jag funktionen av den och i nuläget så är det lite svårt att sätta dit en platta (centreringsring) Men angående kylar rören så kan det ju va lika bra med 5 st istället för 3. Rätta mig om jag har fel. ?

InläggPostat: lör mar 11, 2017 13:08 
Bryggmästare
Användarvisningsbild

Skulle nu produkten bli dålig för att jag inte har nån tratt i så får jag ta och installera en isåfall. Men spelar det nån roll då om jag då har 5 st kylar rör istället för 3 ? Visst jag behöver ju inte koppla in dom sista rören men tratten hamnar ju ca 2 cm under den sista kylar röret.

Bild
http://forumbilder.se/G7NU8/2017-03-11-12-04-09
Kapar tratten 63mm i toppen och 28~30mm i botten

så här kommer min Kolonn se ut med rör och tratt om jag nu svetsar om den :thumbup:
Bild
http://forumbilder.se/G7NU9/cmkolonnv1

InläggPostat: lör mar 11, 2017 19:47 
Bryggare

Utrustning: Potstill. Thumper,
Kör separat kylvatten till refluxkylaren ,bättre kylning med riktigt kallt vatten.

InläggPostat: lör mar 11, 2017 19:54 
Finjäsare

Eller att du vänder på riktningen och kör in kallvatten till refluxen först, så den får kallast vatten=mer effekt. Du märker ju om kylvattnet till produktkylaren räcker till.

InläggPostat: lör mar 11, 2017 20:07 
Bryggmästare
Användarvisningsbild

Kusken skrev:
Kör separat kylvatten till refluxkylaren ,bättre kylning med riktigt kallt vatten.

Där sa du nåt. Tack för tipset :) kommer jag att prova :thumbup:

InläggPostat: lör mar 11, 2017 20:10 
Bryggmästare
Användarvisningsbild

Mrbsod skrev:
Eller att du vänder på riktningen och kör in kallvatten till refluxen först, så den får kallast vatten=mer effekt. Du märker ju om kylvattnet till produktkylaren räcker till.

Kommer att prova denna metoden också. Finns ju ett gäng olika sätt att koppla. Men 5 st kylar rör borde göra fint? Samt en centreringsring

InläggPostat: lör mar 11, 2017 21:11 
Brygguru

Om du ska köra den som CM så måste du ju kunna reglera refluxkylningen, och det är enklast om den får eget vatten.

Ska du köra den som PM behöver du såklart inte det utan kan köra "full" kylning hela tiden.

InläggPostat: lör mar 11, 2017 21:49 
Bryggmästare
Användarvisningsbild

latmasken skrev:
Om du ska köra den som CM så måste du ju kunna reglera refluxkylningen, och det är enklast om den får eget vatten.

Ska du köra den som PM behöver du såklart inte det utan kan köra "full" kylning hela tiden.

Angående reglering av refluxkylningen så tänkte jag använda mig av en krananslutning med 2 avstängbara utgånga så jag kan reglera flödet

Bildhttp://forumbilder.se/G7NUG/14-013-xl-1

InläggPostat: lör mar 11, 2017 22:52 
Turbojäsare

Hej.om du svetsar dit 2 rör till.svetsa dit de i kors gentemot de andra.
å kyl kollon-kylare separat.
mvh jakan

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]