Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lägga till fler kylrör?

Här diskuteras Cooling Management
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av popcorn »

jakan65 skrev:Hej.om du svetsar dit 2 rör till.svetsa dit de i kors gentemot de andra.
å kyl kollon-kylare separat.
mvh jakan
Ska se vad jag kan göra. Varför just i kors ?

Kylningen är jag med på :thumbup:
Bryggmästare
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av latmasken »

Poängen är att ingen ånga ska kunna smita förbi. Om alla rören är år samma håll får du två D-formade hål på sidorna där det kan smita förbi ånga.

Dessutom gör det ju att du kan sätta de nya rören mellan de gamla istället för under (vilket ger dig en mer effektiv kolonnhöjd).
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av popcorn »

latmasken skrev:Poängen är att ingen ånga ska kunna smita förbi. Om alla rören är år samma håll får du två D-formade hål på sidorna där det kan smita förbi ånga.

Dessutom gör det ju att du kan sätta de nya rören mellan de gamla istället för under (vilket ger dig en mer effektiv kolonnhöjd).
Det har du rätt i. Får bli att korsa kylar rören. När jag ska planera centreringsring kan jag sätta den ca 2 cm under det sista kylar röret eller har ni nån bättre placering?
Bryggmästare
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av popcorn »

Va och mätte lite på kolonnen idag och ska jag korsa rören så kommer dom tyvärr för nära produktkylaren.

Så istället så får jag kryssa dom. måste ju funka bättre en att korsa ? Får ju då sexkantig kylning.

((Den tjocka anslutningen längst ner är till termometern))
G7O1A2017-03-12-10-19-37.png
Bryggmästare
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av Kusken »

Har du mer rör så sätt dit så många du kan.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av popcorn »

Kusken skrev:Har du mer rör så sätt dit så många du kan.
5 st borde ju räcka gott och väl. Ska ju ha separat kylning på rören :thumbup:
Bryggmästare
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av rkr »

popcorn skrev:
Toffeln skrev:Skurbollar, glaskulor, rachigringar eller någon annan fyllning som det pratas om på forumet. Så mycket och dyrt du känner för.

En centreringsring är en platta med hål i mitten så kondensen droppar ner i mitten av fyllningen och destilleras igen istället för att rinna ner längs väggen på kolonnen. Sätt den strax under kylarören.
Har läst en del och Fyllning och kör med skurbollar som ska va det bästa. Angående plattan i kolonnen så förstår jag funktionen av den och i nuläget så är det lite svårt att sätta dit en platta (centreringsring) Men angående kylar rören så kan det ju va lika bra med 5 st istället för 3. Rätta mig om jag har fel. ?
Scrubbers are ok with around 80mm HETP. You can lower it to about 55mm with proper reflux centering. SPP and Propak copy have around 28mm HETP.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av Kusken »

popcorn skrev:
Kusken skrev:Har du mer rör så sätt dit så många du kan.
5 st borde ju räcka gott och väl. Ska ju ha separat kylning på rören :thumbup:
Nja, beror ju iofs på hur mycket du eldar på med. Byggde om en labmaster, den satte vi i 7 st rör i kors. Den klarar inte att kyla till full reflux med 2 kw. Skulle gärna haft ett par rör till på den.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av popcorn »

Kusken skrev:
popcorn skrev:
Kusken skrev:Har du mer rör så sätt dit så många du kan.
5 st borde ju räcka gott och väl. Ska ju ha separat kylning på rören :thumbup:
Nja, beror ju iofs på hur mycket du eldar på med. Byggde om en labmaster, den satte vi i 7 st rör i kors. Den klarar inte att kyla till full reflux med 2 kw. Skulle gärna haft ett par rör till på den.
Ska ju ha fyllning i kolonnen och centreringsring samt separat kylning till produktkylaren & refluxkylningen.
Ska ha en elpatron som ligger på 3x1000w 230/400v
Som jag ska y-koppla och styra var fas . Så jag kan köra med 1kw/2kw/3kw.
Bryggmästare
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av latmasken »

Ja men om man ska kunna stabilisera kolonnen så måste refluxkylaren kunna kyla bort hela kokar-effekten.

Tänker du koka med 2 kW (och inte bara värma upp med den) så måste refluxkylaren kunna kyla bort 2 kW för att du ska kunna få 100% reflux.

Nöjer du dig med att koka med 1 kW så räcker det med om refluxkylaren kan kyla bort 1 kW. Men då får du också lägre uttagshastighet.

Läs det här inlägget
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=148722#p148722

(Hela den tråden är bra att läsa)
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av popcorn »

latmasken skrev:Ja men om man ska kunna stabilisera kolonnen så måste refluxkylaren kunna kyla bort hela kokar-effekten.

Tänker du koka med 2 kW (och inte bara värma upp med den) så måste refluxkylaren kunna kyla bort 2 kW för att du ska kunna få 100% reflux.

Nöjer du dig med att koka med 1 kW så räcker det med om refluxkylaren kan kyla bort 1 kW. Men då får du också lägre uttagshastighet.

Läs det här inlägget
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=148722#p148722

(Hela den tråden är bra att läsa)
Förstår helt vad du menar men som sakt så har jag ej byggt klar kolonnen enu så vad vet ju ej som sakt hur mycket refluxkylningen kan kyla enu. :thumbup:

Vad inne och läste lite gran på den länken du delade. Läste en del om att längden har en stor betydelse på kolonnen och hur mycket packning man har. Min kolonn är 2,5tum tjock. 100cm lång med refluxkylningen och packningen är 85cm "lång". Borde jag förlänga kolonnen så att packningen blir 100cm ??? Tack för svar.


(( Från länken ))


Längden av kolonnen är huvudsakligen beroende av packningens effektivitet, och avgör minsta refluxratio som bör användas för att uppnå fullständig fraktionering.
En effektiv packning (låg HETP) kräver mindre kolonn höjd för att fraktionera bort vatten och finkel medans en sämre packning kräver längre kolonn för att göra samma jobb vid samma refluxratio. Högre refluxratio gör att kortare kolonn kan användas för att uppnå samma resultat men då tar destillationen längre tid.
En meter packad kolonn är ett minimått att gå efter om man packar den med skurbollar eller kopparnät. Kortare kolonn kräver väldigt hög refluxratio för att fraktionera bort vatten och finkel, vilket ger onöding långsam destillation. Längre kolonn möjliggör något kortare destillationstid men längre än 1,5 meter ger knappt märkbar förbättring.
Senast redigerad av popcorn, redigerad totalt 1 gång.
Bryggmästare
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av Swedish Pride »

rkr skrev:
popcorn skrev:
Toffeln skrev:Skurbollar, glaskulor, rachigringar eller någon annan fyllning som det pratas om på forumet. Så mycket och dyrt du känner för.

En centreringsring är en platta med hål i mitten så kondensen droppar ner i mitten av fyllningen och destilleras igen istället för att rinna ner längs väggen på kolonnen. Sätt den strax under kylarören.
Har läst en del och Fyllning och kör med skurbollar som ska va det bästa. Angående plattan i kolonnen så förstår jag funktionen av den och i nuläget så är det lite svårt att sätta dit en platta (centreringsring) Men angående kylar rören så kan det ju va lika bra med 5 st istället för 3. Rätta mig om jag har fel. ?
Scrubbers are ok with around 80mm HETP. You can lower it to about 55mm with proper reflux centering. SPP and Propak copy have around 28mm HETP.

Slainte, Riku
how do you go about centering the reflux prolerly?
Just a reducer (in this case 2" to 1.5") below the RC or would you need a few throughout the column?
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av popcorn »

G7O7P2017-03-14-17-21-49.png
Fixade centreringsring idag. 30mm öppning fick det bli. Måste ju räcka gott och väl? Skulle vilja ha svar på min fråga angående längden på packningen i kolonnen ?

Ska packningen va 100cm??? För nu är den 80cm !!!
Bryggmästare
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av click »

Väldigt snyggt bygge tycker jag! Centerringen ser väldigt bra ut också, är det en kapad tratt?

En grej jag kommer att tänka på är att i stället för att sätta dom genomgående kylrören som ett kors kan du ju lägga till 2 eller 4st i samma riktning som dom befintliga, det kanske är svårt att borra upp hålen i och försig, men lyckas du tror jag det blir bättre än ett kors, då blir det mer kylrör ångan måste ta sig förbi innan den kommer upp till liebigen.

Dom gröna cirklarna är dom eventuella nya kylrören.
Bilagor
Untitled document.png
Untitled document.png (7.76 KiB) Visad 1046 gånger
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av popcorn »

click skrev:Väldigt snyggt bygge tycker jag! Centerringen ser väldigt bra ut också, är det en kapad tratt?

En grej jag kommer att tänka på är att i stället för att sätta dom genomgående kylrören som ett kors kan du ju lägga till 2 eller 4st i samma riktning som dom befintliga, det kanske är svårt att borra upp hålen i och försig, men lyckas du tror jag det blir bättre än ett kors, då blir det mer kylrör ångan måste ta sig förbi innan den kommer upp till liebigen.

Dom gröna cirklarna är dom eventuella nya kylrören.
Man tackar :thumbup: ja det är en RF tratt från Clas ohlson.
http://m.clasohlson.com/se/Tratt-Coline/44-2156

Där sa du nått :idea: . Ska självklart kolla upp det där om det går att göra så där med kylarören :thumbup:
Bryggmästare
Skriv svar

Återgå till "Cooling Management (CM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster