Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

15 mm utloppsrör?

Här diskuteras Vapour Management
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

Ja kanske det, ska bli spännande att prova när nålventilen kommer.

Tack Kusken för dina svar :)
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

Nej nålventilen hade för litet hål. Nästa att prova blir 15 mm utloppsrör med spjällventil ...
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

Har gått med i ARC-forumet nu men ännu inte byggt något. En sak som slår mig är att man där anger väldigt mycket mindre utloppsdimensioner på VM E-arc jämfört med 28 eller 22 mm som rekommenderas här för manuellt hanterad VM. Kan någon bringa klarhet?
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av smygbrännarn »

Det beror främst i att du har en headskolonn som ger lite tryck över uttaget och där av går mer ånga till vm armen. Samma som att om du provar lägga en skurboll över uttaget på en vm får du högre uttagshastighet om det är önskvärt.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

smygbrännarn skrev:Det beror främst i att du har en headskolonn som ger lite tryck över uttaget och där av går mer ånga till vm armen. Samma som att om du provar lägga en skurboll över uttaget på en vm får du högre uttagshastighet om det är önskvärt.
Aha, tack då förstår jag. Blir till att läsa boken några ggr :D
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

Nu har jag äntligen fått lite tid att gå vidare. Har skrotat min uttagsarm 22 mm. Använt den gamla överdimensionerade Libigen till en ny stripper.

Anledningen att jag vill prova 15 mm är att 3/4" ventilen är väldigt lite öppen när jag kör min VM med lagom 1,5 L/h uttag. Inställningen blir ganska grov och okänslig. Plan B om det begränsar uttaget blir att då ta steget till hedsdskolonn och -behållare. Kanske är plan A egentligen :roll:

Har börjat med att skaffa 1/2" ventil och bygga ny, slimmad Liebig 15/10 x 550 mm.

Tänker löda in snedkapat 15 mm rör i 45 grader så att öppningen inne i kolonnen blir vågrät. Vill använda T-rör för uttaget eftersom det ger längre instick för kolonndelarna än bara en muff. Silikonpropp i det överblivna T-rörs uttaget. Hm, vore ju kalas om man kunde fixa ett tittål där med ett 54-54-54 T-rör ...

Synpunkter och idéer mottages tacksamt :D
Bilagor
22 mm utlopp.jpg
22 mm utlopp.jpg (130.06 KiB) Visad 1003 gånger
Ventilöppning.jpg
Ventilöppning.jpg (169.8 KiB) Visad 1003 gånger
Ventiler.jpg
Ventiler.jpg (153.59 KiB) Visad 1003 gånger
Liebig 15-10 x 550 mm.jpg
Liebig 15-10 x 550 mm.jpg (103.57 KiB) Visad 1003 gånger
15 mm utlopp.jpg
15 mm utlopp.jpg (226.19 KiB) Visad 1003 gånger
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av rull_bull »

Tänker du bygga VM-e-arc så ska du ju inte använda en sån ventil :D
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

rull_bull skrev:Tänker du bygga VM-e-arc så ska du ju inte använda en sån ventil :D
Nej det är förstås sant. Jag tänker först bygga om min VM och prova 15 mm utlopp med 1/2" spjällventil. Om jag sedan går vidare blir det med en headskolonn och -behållare. Sist i planerna ligger eventuellt automatik med magnetventil före eller efter Liebigkylaren. Jag tar det stegvis så får jag se ...
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

Kabom skrev:
rull_bull skrev:Tänker du bygga VM-e-arc så ska du ju inte använda en sån ventil :D
Nej det är förstås sant. Jag tänker först bygga om min VM och prova 15 mm utlopp med 1/2" spjällventil. Om jag sedan går vidare blir det med en headskolonn och -behållare. Sist i planerna ligger eventuellt automatik med magnetventil före eller efter Liebigkylaren. Jag tar det stegvis så får jag se ...
Läste förresten just i ARC forumet att Riku håller på att testa vidare på ett koncept med headsuppsamling i VM-armen i stället för med headskolonn och -behållare. Där provar han motoriserad kulventil i stället för en magnetventil. Ibland bra att inte ha för bråttom ...
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

Så var det testkört. Blev den bästa spriten jag gjort hittills - men det gick långsamt, ca 0,8 L/h för hela körningen med 2 kW och fullt öppen ventil.

Lätt att ställa in blödningen av heads liksom det minskande uttaget vid komprimeringen av tails. Med det lilla uttaget blev det också väldigt stabilt. 78,1 C i kolonnen ända upp till 97 C i byttan.

För vanlig VM, utan headskolonn, behövs alltså 22 mm uttag och 3/4" ventil. Den som lyder råd är vis :oops: ...

Inte bortkastat arbete dock. Det nya uttaget kan jag använda när/om jag bygger TH :thumbup:
Bilagor
Utloppet.jpg
Utloppet.jpg (224.9 KiB) Visad 969 gånger
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kusken »

Det är väldigt tillfredställande att kunna säga "VAD VAR DET JAG SA" :clap: :D
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

Kusken skrev:Det är väldigt tillfredställande att kunna säga "VAD VAR DET JAG SA" :clap: :D
Så sant :thumbup:
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Swedish Pride »

men den funkar ju så inte total fail, min första kolonn funkade bara att kassera
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

Swedish Pride skrev:men den funkar ju så inte total fail, min första kolonn funkade bara att kassera
Tack för den trösten :lol: Tycker dock fortfarande att det är lite konstigt eftersom 3/4" ventilen hade mindre öppen area än 15 mm rör när jag körde 22 mm uttag. Mycket man inte begriper :screwy:
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Swedish Pride »

Kabom skrev:
Swedish Pride skrev:men den funkar ju så inte total fail, min första kolonn funkade bara att kassera
Tack för den trösten :lol: Tycker dock fortfarande att det är lite konstigt eftersom 3/4" ventilen hade mindre öppen area än 15 mm rör när jag körde 22 mm uttag. Mycket man inte begriper :screwy:
jag har noll koll på VM, cm å pot e jag ok på, vm får någon annan begripa
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster