Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

15 mm utloppsrör?

Här diskuteras Vapour Management
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

Har byggt en VM enligt ritning här med plastbytta, 2" kolonn och 2 kW. Ritningen föreslår 28 mm utlopp men för mig visade det sig alldeles för grovt och okänsligt. Kunde knappast öppna ventilhandtaget och bara jag knackade lätt på det så hoppade det från 1,2 till 2,0 L/tim så att det blev för mycket (kolonntemperaturen gick upp). Måste bygga om och funderar på 22 mm (3/4" ventil) eller 15 mm (1/2" ventil). Någon som har erfarenhet eller synpunkt på 15 mm?
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Swedish Pride »

beror på vad för ventil du har, vissa är känsligare än andra
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

Biltema kulventil 860082, -83, -84
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Swedish Pride »

ja kulventiler e inte lätta att jobba med, skjutventil e lättare, nålventil ger dig bäst kontroll men kostar ju lite med
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

aha, tackar. Valde det enklaste och billigaste kanske. Ska kolla vad jag kan hitta för spjäll- och nålventiler då. Har du nån tanke om 15 mm utloppsrör?
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Swedish Pride »

kan tyvärr inte tillräckligt mycker om VMs för att veta om det skulle funka, men theoretiskt sett så ser jag inte varför det inte skulle funka
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kusken »

Kolla på typ Alibaba efter en butterflyvalve. den jag har tror jag kostade ca 300kr i 2". Men personligen är jag inte så imponerad av VM upplägget. VM,CM ,LM allt är ju egentligen bara olika sätt att göra samma sak- returnera en viss del av refluxen tillbaka till kolonnen och ta ut en liten del av den i genom produktkylaren. Tycker det är funkar lika bra med CM faktiskt. Men till din fråga- Med 15mm utlopp är det inte säkert du behöver en ventil. Prova utan och se ved du får i RR.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

Tack Kusken. Jag har hittat nålventil 3/4" på eBay, kanske ska prova det med 22 mm rör.

Förstår inte riktigt hur man ska köra en VM utan ventil. Beskrivningarna här är ju noga med att man ska stabilisera kolonnen med helt stängd ventil och därefter sakta ta ut skräp i början. När jag körde för fullt kunde jag inte heller öppna särskillt mycket innan tempen började stiga. Även i slutet behöver men strypa utloppet några gånger när tempen börjar stiga. Hur funkar det utan ventil?

Min fundering var om man kan gå ända ner till 15 mm rör och 1/2" ventil eller om det blir för liten area för 2" kolonn med 2kW?
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kusken »

Menade att du inte behöver strypa utan bara öppna eller stänga. Och att det då skulle kunna funka med en enkel kulventil. Nålventiler tror jag funkar bäst för vätska och inte så bra för ånga. En annan sak som jag numera anser att jag inte klarar mig utan är en triac. Helt underbart att kunna reglera effekten steglöst. Mycket lättare att hitta läget där riggen trivs bäst. Finns också på Kina sidorna för någon hundring.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kusken »

Tror att 2kw kan va lite i överkant för 2". Kan du inte visa några bilder,
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

Ang effekten först så tror jag att det är ok med 2 kW. Det är vad de flesta rekommenderar och även min lilla erfarenhet (bara 1 körning, jag vet) blev att jag enkelt kunde kyla bort hela den effekten vid stabiliseringen med stängd ventil med bara ca 30 L/tim vid ca 55 C utgående vattentemp. Jag byggde en triac men behövde alltså inte använda den.

Nja, hela principen för ventilen tror jag är att reglera, inte bara stängd/öppen. Mitt problem med 28 mm rör och 1" kulventil var att regleringen blev för grov. Kulventilen vrider ju 90 grader mellan stängd och helt öppen och när jag körde bodyn hade jag bara öppnat ca 10-15 grader. Jag fick då ut 1,2 L/h med stabil temp i kolonnen men bara jag knackade lite lätt på handtaget för att ta ut mer, gick det upp till 2 L/tim och tempen gick upp. Därför min tanke att gå ner i rör- och ventildimension skulle kunna medföra en mer noggrann reglering. Jag har sett att några använt 22 mm och 3/4" ventil men jag undrade om man kan gå ner ytterligare, till 15 mm och 1/2".

Fått tips här att prova skjut- eller nålventil i stället så det kanske löser mitt reglerproblem.

Är dock fortfarande osäker på hur långt man kan gå ner i dimension.

Du har rätt, jag borde lagt ut lite bilder och det kommer när jag fixat en ny mobil - den jag har har slutat koppla till datorn ...
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Toffeln »

Kabom skrev:Ang effekten först så tror jag att det är ok med 2 kW. Det är vad de flesta rekommenderar och även min lilla erfarenhet (bara 1 körning, jag vet) blev att jag enkelt kunde kyla bort hela den effekten vid stabiliseringen med stängd ventil med bara ca 30 L/tim vid ca 55 C utgående vattentemp. Jag byggde en triac men behövde alltså inte använda den.

Nja, hela principen för ventilen tror jag är att reglera, inte bara stängd/öppen. Mitt problem med 28 mm rör och 1" kulventil var att regleringen blev för grov. Kulventilen vrider ju 90 grader mellan stängd och helt öppen och när jag körde bodyn hade jag bara öppnat ca 10-15 grader. Jag fick då ut 1,2 L/h med stabil temp i kolonnen men bara jag knackade lite lätt på handtaget för att ta ut mer, gick det upp till 2 L/tim och tempen gick upp. Därför min tanke att gå ner i rör- och ventildimension skulle kunna medföra en mer noggrann reglering. Jag har sett att några använt 22 mm och 3/4" ventil men jag undrade om man kan gå ner ytterligare, till 15 mm och 1/2".

Fått tips här att prova skjut- eller nålventil i stället så det kanske löser mitt reglerproblem.

Är dock fortfarande osäker på hur långt man kan gå ner i dimension.

Du har rätt, jag borde lagt ut lite bilder och det kommer när jag fixat en ny mobil - den jag har har slutat koppla till datorn ...
Antar att du borde kunna minska dimension några storlekar eftersom det är en kort bit som ändå ska vara stängd till viss del. En kulventil är ju i princip öppen eller stängd. Om du förlänger handtaget så kan du få bättre reglering, men det brukar vara ett glapp i handtaget på kulventil era också.
Prova att köpa en ny kabel till mobilen. Usb kablarna brukar bli slitna ganska fort och då blir dom svårladdade och slutar koppla med datorer. Finns att köpa nästan överallt om det inte är iphone.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kusken »

Ett 15mm utlopp från en 2" kolonn borde motsvara en "lagom" öppen ventil. Det är så jag menar. Har du sen en triac, kan du finreglera lite med den istället. Sen beror det ju lite på om du har nåt motstånd genom refluxkylaren, då ökar ju flödet till utloppet. Du har öppet i toppen räknar jag med?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

Blir lite förvirrad här om att köra VM med triac, utan ventil eller bara öppen/stängd ...

Så länge refluxkylaren klarar att kondensera all producerad ånga (med stängd ventil) finns ju ingen anledning att dra ner effekten med en triac. Som namnet säger (VM = Vapour Management) ska man styra körningen med uttaget genom ventilen, inte refluxkylningen, inte kokeffekten. CM styr man med refluxkylningen, PM med effekten. Eller har jag missförstått alltihop som nykomling?

Nåväl, jag verkar inte få några svar om erfarenhet av 15 mm rör så jag ska prova med 22 mm och beställd nålventil när den kommer.

Ska lägga in några bilder när jag får min nya mobil, glapp i kontakten i min galmla, inte i kabeln tyvärr.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kusken »

Det är ju inte bara refluxkylaren som begränsar hur hög effekt du kan elda på med. Du måste ta hänsyn till ånghastighenen i kolonnen också. Och jag gissar att med ett 15mm utlopp kommer det att sluta med att du kommer att köra med ventilen helt öppen. På min vmkolonn som är 3" har jag 2" utlopp med spjällventil (butterfly). med 50 liters kokkärl funkar den bäst med ca 2,2 kw. Därför tror jag 2kw är lite mycket för din 2tummare. Skulle kunna vara det som gör din ventil känslig?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster