Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

VM-premiär, TACK, tips och två frågor

Här diskuteras Vapour Management
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

VM-premiär, TACK, tips och två frågor

Inlägg av Kabom »

Har nu pluggat och lärt några månader och sedan byggt enligt principritningen här på forumet med plastbytta, 2” kolonn och 2 kW värmare. Vill först och främst TACKA ALLA för erfarenheter, tips, frågor och svar. Det är i sanning en guldgruva att inte behöva uppfinna hjulet igen!

Vill, i all ödmjukhet och tacksamhet, gärna betala tillbaka lite genom några tips för nybörjare - som jag - om ett par frågor som jag stötte på när jag började bygga och inte hittade bra svar på forumet:

Genomföringen i locket: Gör en ring/platta ca 1X1 dm i koppar 1,5-2 mm med hål 44 mm och 8 fästhål för träskruv M4. Löd på muffen 54/42 i övergången. Gör hål i plastlocket (42 mm) och MDF boarden (44 mm). Lägg på akvariesilikon (t.ex. Tremco GS202 från Jula) i hålet i boarden och på muffen 42 mm. Pressa in muffen från ovansidan genom boarden och plastlocket och fäst i boarden med M4x25-30 beroende på boardtjockleken (inte genomgående). Rugga upp plasten med slippapper och lägg på silikon från undersidan på plastlocket och över på muffen 42 mm.

Genomgående skruvförband plastlock/MDF board: 6 st rostfri M6 med båtbricka (stor ytterdiameter) på båda sidor. Jag hittade en utmärkt silikonbricka för undersidan på MaltMagnus (Bygelkapsyl liten 22 mm). Montera från undersidan i ordning skruv, silikon, båtbricka, silikon, silikonbricka, silikon mot plastlocket. På ovansidan behövs ingen silikon, bara båtbricka och mutter. Dra inte för hårt, bara så att man tydligt ser att silikonbrickan komprimeras någon mm och silikonet tränger ut vackert i alla övergångar.

Silikonstrumpa för skarvar: köp GASK set x 5 från amphora-society.com. 10 eller 15 st. Smidigt och snabbt, ett måste!
Silikonslang: olika diametrar från heraco.se

Packning: 2 L SPP från lipskitechmar at gmail.com. Piotr svarar direkt och skickar snabbt. Skriv inte SPP på PayPal betalningen – larmklocka från amerikanska myndigheter går tydligen igång. SPP är dyr men super och en engångskostnad.

Reflux kylare: 5 m koppar bränslerör 6 mm från Biltema. Linda enklast en enkelspiral. Lite kinkigt att få till början men gick sedan lätt. Linda tätt och snurra sedan en tumstock dubbel genom spiralen, blir perfekta mellanrum. Total längd 33 cm blir fint i 54 mm rör 35 cm. Centrera spiralen i 54 röret med 3 st 2 cm stumpar silikonslang i vardera sidan mellan spiralen och röret, 0-60-120 grader. Tryck i en rostfri skurboll i ovansidan mellan spiralen och utgående rör så att röret sitter stabilt ungefär i mitten. Blir lite trögt att trycka igenom vatten men å andra sida behövs inte mycket. Jag kör separata slingor för kylarna och refluxen tar bara ca 20 l/timme med uttemp 50 C för att kondensera 2 kW!

Produktkylare: Jag gjorde 60 cm rör-i rör 22/15. Känns väldigt överdimensionerat – både när jag kör som stripper och i findestilleringen. Det är nästan svårt att ställa in så lite vatten som behövs. 50 eller 40 cm längd borde vara tillräckligt tror jag.
Stripper: 6 cm 54 rör och en pålödd huv 54 mm blir ett perfekt lock till T-röret. Glöm inte att hålla utloppsventilen öppen!

Centrering: köpte två silar 85578 från biltema. Tog av nätet och böjde till över en 54 rörstump. La på silikon uppifrån längs kanten på röret och klippte rent efter en dag. Passade perfekt att trycka i uppifrån i den undre muffen och underifrån i T-röret.

Termometeruttag: Jag lödde i 1 dm 10 mm rör snett in i 54 muffen 1 cm under centreringsringen. Olika dimensioner av silikonslang-i silikonslang blev lagom trögt för att sticka in termometern och sedan en silikonslang utanpå blev tätt.

Kemi: Jag använde 3 krm kaliumpermanganat (evebutiken.se) i den klarnade mäsken 20 L. Blev först violett, sedan brunt och efter nån timme som mäsk igen. Efter strippen la jag i 2 msk Nitor målarsoda (ByggOle) Na2CO3 i 15 L utspädd strip.

Körning: 0,5 tim uppvärmning. 45 min stabilisering 86C i byttan (ja, jag har en sån)/78,1C i kolonnen. 1 tim huvud ( 1,5 dl turkos till klar kastas och 1,5 dl klar huvud körs om). 4 tim kropp 5 L 96 proc /1,25 L/tim och 0,5 tim tail 1,5 dl körs om. Kroppen är GUDOMLIG, som någon sa smakar det en aning banan GOTT! Trodde aldrig att man skulle kunna dricka utan kolning … WOW!

Jag är fantastiskt nöjd med min första körning. Nåt helt annat än slabbandet med labmaster och kol på 70-talet, detta är ROLIGT!

Troligen är mina tankar och tips lite banala för gamla rävar här men jag hoppas att någon nykomling kan få lite hjälp på samma sätt som jag fått.

Slutligen två problem/frågor efter min korta erfarenhet i denna ädla hobby:
1) Hur fixar man en smidig koppling till refluxkylarens 6 mm rör?
2) Det är jättesvårt att ställa in flödet, borde kunna få ut mer. Känns som 28 mm utloppsrör med 1” ventil (biltema 860084) är på tok överdimensionerat och svårreglerat. Är det mer balanserat med 22 mm rör och ¾” ventil (860083)? Har någon t.o.m. erfarenhet av 15 mm rör och ½” ventil (860082)?

Tack alla och skål!
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: VM-premiär, TACK, tips och två frågor

Inlägg av aqua vitae »

Kulventil är svår att manövrera med, det krävs väldigt små justeringar för det där finliret som behövs, kägelventil är ju enklare eftersom det är en helt annan utväxling på vredet.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: VM-premiär, TACK, tips och två frågor

Inlägg av rkr »

With ball valve an extension to the lever helps in getting a more precise adjustment. You can even use the lever as a dial and mark the position to be able to repeat adjustments more easily.
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: VM-premiär, TACK, tips och två frågor

Inlägg av Kabom »

Tackar. Jag har också fått tips om att prova nålventil i stället för kulventil på tråden om 15 mm utlopp. Har beställt 3/4" nålventil från Kina och ska prova med 22 mm rör.

Inga svar om erfarenhet av 15 mm rör dock.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: VM-premiär, TACK, tips och två frågor

Inlägg av rkr »

I had 15mm take off with a ball valve in an air cooled 54mm column VM still. Worked fine but was a bit slow, valve was wide open for most of the run.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster