Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Perforerade plattor VS packad kolonn.

Flutes, Bubble Caps, Perforerade plattor o.s.v.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Perforerade plattor VS packad kolonn.

Inlägg av latmasken »

Du styr aldrig temperaturen vid destillering, du tillsätter värmeenergi så att vätskan kokar. Vilken temperatur vätskan kokar vid beror på dess sammansättning. Det enda du kan styra är hur "vilt" det kokar, högre effekt ger högre ångproduktion, men vätskans temperatur och ångans innehåll blir detsamma.

Har du t.ex. socker i vattnet blir kokpunkten såvitt jag vet högre än 100 grader. Vattnet ångar bort och sockret blir kvar (som sockerlag). Dessutom karamelliseras sockret efter hand som temperaturen stiger (när vattnet ångar bort).
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Perforerade plattor VS packad kolonn.

Inlägg av Mr_President »

Smak & doft är inte så "enkelt" som du påstår. Om någon pruttar och det luktar bajs innebär det INTE att du fått bajs i näsan.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Perforerade plattor VS packad kolonn.

Inlägg av Flerpen »

Ja men du har ju fortfarande vatten bundet även i många ämnen med lägre kokpunkt än vatten.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Perforerade plattor VS packad kolonn.

Inlägg av Mr_President »

Jag håller med dig Flerpen. Det är latmaskens överteoretiska förklaringar jag kommenterade.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Perforerade plattor VS packad kolonn.

Inlägg av latmasken »

Mr_President skrev:Smak & doft är inte så "enkelt" som du påstår. Om någon pruttar och det luktar bajs innebär det INTE att du fått bajs i näsan.
Precis. Lukten sitter inte i bajset. Smaken sitter inte i vattnet.

Lukten går att separera från bajset eftersom det inte är själva bajset som luktar.

På samma sätt går smaken att separera från vattnet eftersom det inte är själva vattnet som smakar.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor VS packad kolonn.

Inlägg av Kusken »

Eftersom den här tråden ändå spårat ur så fullkomligt och ingen ändå verkar vilja diskutera kolonn v/s perf plattor. Kan inte du förklara hur man separerar lukten från bajset ?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Perforerade plattor VS packad kolonn.

Inlägg av latmasken »

Det är ju inte bajset som luktar. Det är olika gaser som bildas i bajset som luktar. Man kan separera lukten från bajset med fisar.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Perforerade plattor VS packad kolonn.

Inlägg av Swedish Pride »

vist att man e lite omogen, men kiss å bajs åldern har man ändå klarat av. :thumbdown: :screwy:

hur går det med testen Kusken å hur blev peat virren?
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor VS packad kolonn.

Inlägg av Kusken »

SW- Blev väl lite irriterad på att diskussionerna spårade ur och handlade om allt annat än trådrubriken. Provade med lite ironi som tydligen inte gick fram till alla. Men angående peatwiskeyn.. Brände den med 4 st perf plattor. Blev inte så bra. Väldigt mycket heads som aldrig ville ta slut kändes det som. Fick ca 3 liter som kanske kan kategoriseras som heart, men med väldigt mycket finkellukt. Röksmaken kom inte fram förrän på slutet av heart och det mesta i tailsen. Låg på ca 90 % genom hela körningen. Nu vet jag inte hur ny olagrad wiskey ska smaka, men detta tyckte jag inte var gott. Lät den stå och lufta ett dygn men sen beslutade jag mig för att köra om den. Spädde allt utom den första delen av heads med vatten till ca 30%. Brände sen med kolonn fylld med glaskulor till en höjd av 35cm. Nu blev det helt annorlunda, en liten klart avskiljningsbar heads och hearts som var njutbar både i smak och doft. Fick ut nästan 4 liter 90% som späddes till 60% och hälldes på ekstavar. Skulle nog strippat först och sen kört med plattor kanske kombinerat med glaskulor?? Det mesta av röksmaken försvann i andra bränningen. Antagligen pga att jag spädde med vatten. Får väl se detta experiment som en lektion i hur man inte ska göra. Hur går det för dig då?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Perforerade plattor VS packad kolonn.

Inlägg av Swedish Pride »

ja fan lite trist att du blev av me peaten.
De som kan säger att man får gå djuuuuuupt ner i tailsen för att få fram peat smaken.
Inte något som skall njutas vitt, skall sitta på ek åt minstonne ett år.
Vill du ha något som e gott vitt så kör bara en vanlig malt.

fint här vettu, sitter med första supen i år, smakar mums :D
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor VS packad kolonn.

Inlägg av Kusken »

Provsmakade i dag. Det finns faktiskt en röksmak kvar, men inte så kraftig. Tror den kan bli riktigt bra, har redan en tydlig wiskeykaraktär. Men nästa gång ska jag nog göra allt enligt boken. Strippa först och sen en eller två gånger i potstill. Detta för att få en produkt enligt konstens alla regler. Måste nog detta för att veta vad det är jag siktar efter. Då kan jag jämföra hur skitig wiskeyn ska vara som vit. Har svårt att tro att den ska vara så skitig som denna var efter första körningen. Kanske jag var helt fel ute dessutom med mäskningstempen, lade mig ju lite högt där, borde nog följt dina råd. Idag håller jag på med en ny rågmäsk. Har bakat en blandning av rågkross, vetekross och vetegroddar i 100grader 24 timmar. detta ska blandas med socker och enzymer och destilleras minst två gånger. Tanken är att få en vodka med sädeskaraktär. Hoppas få den ren, fast med smak av säd utan kolrening. Ska dessutom bränna en rommäsk i kväll om jag hinner, blir nog plattor plus lite kolonnfyllning.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Perforerade plattor VS packad kolonn.

Inlägg av Swedish Pride »

häcken full Kusken, bra där :)

min wirre som går på ek smakar inte super gott vit, smakade på en bourbon i går som suttit i 8 månader, riktigt gott, smakade inte bra för ett par månader sen.

har inte lekt med råg ännu, får bli någon gång i framtiden.

Om du vill ha bra vodka så kör bara vete å enzymer, blir kanon det :)
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Perforerade plattor VS packad kolonn.

Inlägg av Bryssko »

Herre gud!

Separera Lukten från bajs???

När jag kommer till dig Kusken, då ska vi syssla med att köra whisky run på min whisky.

Inget annat

:D
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor VS packad kolonn.

Inlägg av Kusken »

Mitt bajs och fisar luktar inte. Det doftar liljekonvalj
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Skriv svar

Återgå till "Fysiska plattor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster