Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Perforerade plattor med kulor som backventil.

Flutes, Bubble Caps, Perforerade plattor o.s.v.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

För ett tag sedan framförde jag ideen att man på en perforerad platta kunde använda kulor liggande i ett hål på plattan. Om hålet vore några mm mindre än kulans diameter tyckte jag att den skulle släppa ångå uppåt och täta mot vätska nedåt. Nu visade det sig att jag kommit på något som andra redan tänkt ut för länge sedan. Hittade sedan ett par trådar där detta avhandlades, och avfärdades. Man trodde att kulorna inte skulle ligga kvar och vätskan dumpas genom de stora hålen. Detta resonemang accepterades genomgående i de trådar jag läste, och jag kunde inte finna något om att iden provades. Trådarna mynnade ut i att man i stället testade klaffar eller ventiler av olika konstruktioner. Jag hade dock lite svårt att släppa iden med glaskulor eftersom jag inte kunde finna något praktiskt prov av dom. Så jag bestämde mig för att testa själv. Jag borrade så många 13mm hål som fick plats på en platta och försänkte eller fasade hålen. jag lödde fast ett 12mm rör i ett av hålen som downcommer. monterade allt i min tretumskolonn , med 16mm glaskulor liggande i hålen på plattan. Med en 15% blandning av tails, heads och vatten i kokarn körde jag i gång. Och mot all förmodan, jag var själv ganska tveksam, fungerade det alldeles utmärkt. Skulle nog haft större diameter på downcommern eller något mindre hål utan kula för att dränera plattan. Kunde bara köra med ca 2,5 kw sedan steg vätskenivån alldeles för mycket. Den praktiska nyttan av att kulorna funkar överlåter jag åt någon annan att avgöra, för min del var det bara en ide jag hade svårt att släppa. Experimentet finns att beskåda på youtube för den som är intresserad. Sök på stillkusken så hittar ni klipp om detta , och annat . Klippen ligger kanske inte helt i ordning men jag ska rätta till det och skriva en beskrivning till varje klipp när jag hinner. Gjorde detta igår och det tog en evighet bara att ladda upp dom.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Filmerna finns på " Kusken still " ingenting annat. Ursäkta hjärnsläppet.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av latmasken »

Kulorna kommer ju, på grund av sin vikt, att öka trycket nedanför dem. Det blir ju inte "öppet spjäll" utan kommer fungera mer som plattor eller bubble caps (där man har vätska som på samma sätt ger ett högre tryck under plattan).

Men jag tror inte kulorna tätar tillräckligt för att det inte ska rinna ner alls, det blir nog precis samma resultat som om du hade haft en massa småhål i plattan med motsvarande tvärsnittsarea som springorna kring kulorna.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Du har helt rätt i detta. Dom tätar naturligtvis inte helt. när jag stänger av värmen töms plattan på kanske 15 sekunder. Detär ju dock långsammare än en vanlig perforerad platta. Skulle tro att funktionen på en platta med klaffar eller ventiler är liknande denna med kulor. Skulle jag bygga en platta hade jag nog valt en med kulor istället för en med klaffar. Betydligt enklare att bygga! Har man begränsad effekt i kokaren, säg 2000w, kan det kanske vara ett enkelt alternativ med kulor. I mitt fall verkar det fungera bäst med en platta med väldigt många, väldigt små hål. Den plattan jag provade från Stilldragon var relativt okänslig för effektförändringar och levererade i stort sett oförändrad produkt från 2500w till max som var 5000w. På maxeffekt tog jag ut över 6 liter /h nästan 90 %. Nu kan jag nästan inget om plattor eller bubblecaps, så jag kan ha fel i allt ? Men har alltid tyckt att det ser så härligt ut med allt bubbel i sightglasen så det var väl ofrånkomligt att jag skulle snöa in på detta område. Försöker nu lära mig så mycket som möjligt om det.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Swedish Pride »

va kul att se, gillar när man säger fuck it å kör på själv för att se hur det funkar :thumbup:
Grant satan
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Swedish Pride »

va vänta, tog du 6l per timme på 90% med bara denna plattan?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av AirQ »

Nu lägger jag mig utan o veta något alls, så rätta mig om jag har fel :)
Men skulle det inte funka bättre med dankar (stålkulor) och silikonpackningar runt hålen? Om problemet var att de inte tätt.
Kan ju bli att kulorna blir för tunga istället dock..
Learning by doing is the shit
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

AirQ Det bygger nog lite tryck under plattan som blir större ju tyngre kulorna blir . Är nog inget problem utsn snarare en fördel att dom inte tätar helt. Jag kan inte det här än utan barar gissar mig fram. Kom gärna med feedback och ideer. Swedish Pride- Jajamensan mellan 87-90% och mer än 6 liter i timmen , nästan 7 när det rann som mest. minskade natuligtvis på slutet. Detta var med full effekt på silplattan från Stilldragon. Nästa försök blir med en platta byggd på en potatispress. 2,2mm hål med 5mm delning. Sen funderar jag på att prova med att bara ta vinkelslipen med tunnaste kapskivan, tror jag har en som är under 1mm, och göra paralella snitt i en platta. kanske med 6 mm mellan? Potatispressplattan stämmer ganska väl med rekomendationer jag läst om. Visst är det kul när man får saker och ting att fungera trots att alla tror motsatsen. Jag har lite svårt att bara godta vad andra säger. Oftast har dom kanske rätt, men vill gärna prova ändå, Sen vet man med säkerhet. Obs ingen kritik mot någon!! Ärligt!!
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Tack så mycket Swedish Pride skulle jag väl sagt. Gick det att få nån grepp om filmerna? usäkta röran på youtube, första gången jag la ut något där. Troddee det skulle bli en film istället för massa korta klipp.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Swedish Pride »

joväl, lite knussligt var det att hitta rätt clip men det gick tillslut bra :D :thumbup:
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Lade ut en film till idag. Provar med tre plattor när jag bränner rågbrödsmäsken.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Bryssko »

Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av jokkman »

Kusken skrev:Lade ut en film till idag. Provar med tre plattor när jag bränner rågbrödsmäsken.
Nu blev man ju ännu mera nyfiken :-)
Är det receptet som jag har lagt upp på bryggforum som du testar med 3 plattor?
Vad tyckte du om resultatet av produkten?

Har faktiskt justerat receptet så jag har halva mängden rågbröd, då funkar den ypperligt som vodka drink med grappo/grape tonic också :-)
(Givetvis även som snaps)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Vet inte vilket recept du menar. Detta var en variant på Odins rye bread wiskey. Fick inte tag på rätt rågbröd så jag bakade blötlagt rågkross över natten i 90 grader i ugnen. 3 kg råg + 1,5 kg cornflakes+ enzymer + 4 kg socker och vanlig kronjäst. Smakar riktigt bra , och blir säkert ännu bättre efter någon månad med bränd ek.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Jokkman - kom med mer info angående ditt recept. Jag är också nyfiken .
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Skriv svar

Återgå till "Fysiska plattor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster