Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Perforerade plattor med kulor som backventil.

Flutes, Bubble Caps, Perforerade plattor o.s.v.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Men om jag kör på lite högre temp borde väl glukosamylasen omvandla dessa sockerarterna till jäsbara dito väl? Jag bara tänker att en högre temp borde ge lite bättre utbyte. Ska nog testa att göra en ny Rommäsk också, den förra blev ju inte så lyckad. Du läste kanske om mitt kaffebrännvin? Köpte iaf några kilo brunt rörsocker som jag ska blanda med mörk sirap för att få några liter förhoppnlngsvis välsmakande rom. Sen har jag läst en jävligt lång tråd om Red star distilling och Stilldragons utveckling av deras glaskolonn med perforerade plattor. Harley var ju tydligen inspiratör till denna innovation. Han har också skrivit massor i ämnet. Efter att jag gjorde mina experiment tyckte jag att det verkade ganska enkelt och okompliserat med plattor. Men ju mer jag läser ju svårare verkar det. Antagligen hade jag väl bara en jävla tur som fick det att funka skapligt med en gång. Hur går det för dig med dina plattor och med majsmäsken?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Swedish Pride »

ja de e klart om du har flytande enzymer med så e det lite skitsamma med resten av tempen, tror jag, har aldrig provat faktiskt, har bara kört utan enzymer när jag haft 100% malt, när jag kört lite malt plus enzymer så har jag jämt hållt tebaka malten tills det var rätt temp i tunnan.

Nja, jo Harley e riktigt bra på att skriva upp saker som får en annan att få huvudvärk å känna sig dum, han e riktigt bra på att bygga å ta bra bilder med, sen om hans theori översätts till praktik vet jag inte, han har anldrigkört sprit i sina byggen så svårt att veta.
Själv tror jag att sanningen ligger någonstans i mitten, det går säkert mycket bra att göra sprit enligt Harveys calcs, blir det bättre än att annvända något annat sätt? vem vet?
Skitsamma för mig, tar all info jag hittar å bakar ihop till en boll å gör det lättaste :D

Har inte kört på den senaste veckan, men majsen puttrar på :)
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Malten har anlänt så nu blir det mäskning. Kommer nog att lägga mig något högre i temp än din rekommendation, och tillsätta enzymer. Både hängslen och livrem, du vet. Verkar som vi tänker likadant du och jag. läsa på allt vad man hittar och sen hitta en egen teori som ska testas. Kul att snacka med dig iaf och tusen tack för hjälpen SP.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Nu har jag hällt på vatten på malten. hamnade på några tiondelar under 70 grader. Siktade egentligen på 68 men jag värmde vatten i brännaren och det hann bli någon extra grad. Gick fort på slutet med 5 KW. Tror inte det har någon betydelse, hoppas på det iaf. Ska ha i 16 liter vatten till , funderar på att slå på kokande vatten för att ytterligare höja tempen. läste att ölbryggarna gör så. Har ju en timme på mig att bestämma mig, velar som fan emellanåt.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Swedish Pride »

I med den första enzymen nu om du ska använda extra enzymer vill säga.
blir nog fint till slut :thumbup:
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Slog på nästan kokande vatten, fick upp tempen till 72 grader. Den hade sjunkit till 64 på en timme. Är ganska kallt på vinden där jag har mitt bränneri. Hällde på alphaamylase tillsammans med sista vattnet. Var nog bra att jag inte gick på enbart rökmalt, det luktade tjära direkt jag hällde på första vattnet. Hela vinden luktar malt nu. Fantastisk doft av malt, helt annorlunda än vanligt spannmål eller majs. Ska bli jävligt roligt att se vad det blir av detta. Ska slå i lite glukosamylase om någon timme när tempen sjunkit till 60 grader. Ska jämföra sockerhalten före och efter enzymer tänkte jag för att se vilken nytta den gör.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Swedish Pride »

ja malt luktar bra gott :thumbup:
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Innan jag tillförde enzymerna fick jag ochle 71. I dag när jag tillsatte jästen(6 pkt brödjäst för söta degar) hade jag oechle 74. Osäker på om det beror på enzymerna eller att mäsken stått över natten. Men jag tror att allt socker är jäsbart nu och det borde gå att jasa till minusvärde. Skulle i så fall hamna på bortåt 10% i mäsken. Bättre än vad jag förväntat. 13 kg malt och tillsatte 52 liter vatten. Lite osäker på mängden jäst, kanske för mycket med 6 pkt ?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Har funderat en del på hur jag skulle sila bort maltresterna från mäsken. hade ingen riktig plan så jag tänkte det får lösa sig senare, och att malten skulle få vara kvar tills jag hade en lösning. Detta löste sig väldigt enkelt. När jag var upp och tittade till mäsken en timme efter jag tillsatt jästen låg all malten uppe på vätskan. Så jag tog en hålslev och skummade av nästan all malt. Den var nästan torr. Fäste en silduk i en mäsktunna med avtappningskran och hällde ner malten i duken. Slog på en halv hink med ljummet vatten för att skölja ur socker och smak. Nu står tunnan och droppar rätt ner i mäsktunnan. Det jäser som fan och flyter bara lite grand malt på ytan. Väldigt nöjd med mig själv idag. :D
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Swedish Pride »

ja enzymerna jobbar på hela tiden, ingen koll på Oechle, jag har vanlig hydrometer.
Ju mer jäst ju fortare går det, inget att oroa sig över.

Jag använder en brewbag för att separera mäsken från malten när det e klart, finns många sätt att görat på, durkslag borde funka fint
Skriv svar

Återgå till "Fysiska plattor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster