Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Inköpslista till WM?

Här diskuteras Vapour Management
Baronen1973
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor okt 29, 2015 20:10

Inköpslista till WM?

Inlägg av Baronen1973 »

Efter en massa år med en Cm maskin, så har jag börjat att fundera på en WM, så är det någon som har en inköpslista eller man kanske ska handla en färdig från tex E-bay

Fundera på denna som jag hitta en ritning på ( Har noterat att det är fel på T-kopplingen som ska vara 54*28*54 )


Bild
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Inköpslista till WM?

Inlägg av Flerpen »

Tycker att listan på den där bilden ser rätt komplett ut
Baronen1973
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor okt 29, 2015 20:10

Re: Inköpslista till WM?

Inlägg av Baronen1973 »

Avslutad!

Blir att svetsa en i rostfritt, för om man ska köpa alla detaljerna på tex Rinkabyrör så springer det snabbt ivägg i helt sjuka summor
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Inköpslista till WM?

Inlägg av latmasken »

Är inte rostfritt ännu dyrare än koppar?

Sen tror jag inte det är bra att ha termometern där du har den, den ska man såvitt jag förstått hellre ha strax under uttaget.

Där du ritat den så sitter den ju i en "luftficka" mitt inne i packningen och där tror jag inte temperaturen ändras lika fort.
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Inköpslista till WM?

Inlägg av smygbrännarn »

Tycker ritningen ser bra ut. Anledningen till att termometern sitter där är för att hinna justera ventilen innan tails hinner nå uttaget. Anledningen till att det ej ligger packning nära centreringen är att kolonnen lätt flödar annars.
Så mått mm ser bra ut om du ska köra med skurbollar, nät. Mvh Smygis
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Inköpslista till WM?

Inlägg av Flerpen »

Och det är i en luftficka som man vill ha den så att den inte ger fel temp pga reflux som droppar på den.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Inköpslista till WM?

Inlägg av latmasken »

Jo men vill man inte ha den i en luftficka ovanför packningen istället för mitt i packningen? Det är väl temperaturen på den ånga man tar ut som man vill hålla någorlunda konstant? Och ska den väl sitta strax under uttag så man kan stoppa uttaget om temperaturen sticker iväg (så ångan med fel temperatur inte når uttaget)?
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Inköpslista till WM?

Inlägg av rkr »

latmasken skrev:Jo men vill man inte ha den i en luftficka ovanför packningen istället för mitt i packningen? Det är väl temperaturen på den ånga man tar ut som man vill hålla någorlunda konstant? Och ska den väl sitta strax under uttag så man kan stoppa uttaget om temperaturen sticker iväg (så ångan med fel temperatur inte når uttaget)?
It's a vapor pocket, not air pocket there. Air will be purged out as the vapor rises in the column. After all, ethanol vapor is heavier than air. Measuring the vapor temperature at the lower parts of the column gives you time to react to changes in temperature. When you see temperature rising at the product take off you already have congeners entering your product condenser.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Inköpslista till WM?

Inlägg av latmasken »

Yes, but isn't it better to put the thermometer like 8-10 cm below the takeoff than half way down the packaging?
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Inköpslista till WM?

Inlägg av smygbrännarn »

Nej. Återigen så vill du hinna justera ventilen innan tailsen når uttaget. Där tempsensorn sitter är det redan tillräckligt att nå 96 och packningen över agerar igentligen mest buffert zon just av nämda anledning.
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster